Laptimer?

Syrén

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2013
Hoj
Honda CBR 600RR -08
Tja! :)
Väldigt ny här på forumet så vet inte ifall den här frågan har ställts tidigare eller så, men tänkte att jag skulle kolla. Hade tänkt att införskaffa mig en redig laptimer tills nästa säsong utav banåkning, dels så jag inte behöver ha någon vid sidan med stoppur som tar tiden men framförallt för en bättre tidsprecision och så att jag som förare direkt ser de senaste varvtiderna ute på banan. Har ni något förslag på märke/timer ni rekommenderar, eller något annat allmänt tips när det gäller laptimers? Måste transponder köpas separat eller är den inbyggd på något sätt?

Ytterst tacksam för svar! :)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag gillade Starlanes GPS-modeller som finns här:
http://www.mlimits.se/laptimer/gps-laptimers/

Fördelen med GPS är att du inte behöver någon sändare vid bankanten som är lätt att glömma när man ska åka hem och som någon kan skymma. GPS-modellerna kommer dessutom med program till datorn så att man kan ladda över datan och se körningen på datorn.

En transponder är i det här sammanhanget något helt annat. Det är en sändare du monterar på hojen som banans nedgrävda slingor känner av när du passerar och som då registrerar dina varvtider. Dessa tider kan bara ses via transpondersystemet och inte av dig som förare när du kör. Tiderna brukar laddas upp på en webtjänst som mylaps.com eller amigoo.se beroende på vad banan har för samarbetspartner/tidtagare.

Hoppas det var lite hjälp :)

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
har en aim solo.. fungerar alldeles utmärkt.. gogla aim solo laptimer bara så kommer de fram en massa olika alternativ kan jag tänka mig:tummenupp

min är gps baserad

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Jag har kört med AIM's laptimers. MyChron Light TG och MyChron light MCL har jag haft. TG har lite större siffror och är lite lättare att se när man kör, men båda mäter ju lika exakt. Till dessa behöver man en IR sändare som följer med. Nackdelen med IR är ju att du kan missa ett varv om något är i vägen då du passerar sändaren.

Skulle jag köpa en idag hade det nog blivit en AIM Solo eller annan GPS laptimer, men de ligger ju på runt 3000kr.

Transponder köps separat då den läser av en slinga i banan. Denna behöver du ji bara om du skall tävla och man brukar kunna hyra transponder för 500 kr.

Kolla efter begagnade om du vill komma lite billigare undan :)

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
En allmän fråga. Hur exakt är de gpsbaserade modellerna? Med tanke på positioneringsfel osv? Och hur snabb uppdatering av position. För man vill väl ha tiden exakt när man passerar en viss punkt? Eller hur fungerar det rent tekniskt? :confused:

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
finns en gunnar här på forumet en lite äldre man.. mins inte va han hette bara:p körde en honda cbr600rr banhoj sm han sålde strax efter sesongen i år.. köpte min aim solo av honom.. hade lite tele kontakt med han o han hade ytterligare 2 st.. förhoppningsvis vet nån vem jag pratar om här o ger dig hans sh namn.. kanske han har kvar nån av dom 2 han har kvar.. mins inte vad jag köpte min för av han men tror de va ca 1500-2000:-

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Qstarz har 10hz GPS, skulle tro att de flesta seriösa GPS Laptimer tillverkare kör med samma, den loggar din position 10ggr per sekund
Det blir alltså inte en EXAKT position, men väldigt nära

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
10 Hertz(ggr/sek) må låta mycket, men med tanke på en eventuell hastighet uppåt 240-280 km/h på många banor som snabbast, så bör man inse att antalet mätpunkter per meter blir kanske färre än man tror..
10 Hz är minsta man behöver för GPS.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Min Starlane GPS kunde diffa någon enstaka hundradel jämfört med transpondersystemet. Diffar det tiondelar så leta efter en bättre modell.

Observera att du behöver ha exakt samma start/mål som banan. Lätt fixat med tex Google Earth där du även kan hitta koordinater för önskade mellantider.

Angående 10 Hz så är programmen i laptimern garanterat byggda så att de kan räkna ut fler positioner på en sekund än bara 10 st. Om den befann sig på plast A vid tiden 1 och på plats C vid tiden 2 vet den sträckan och kan räkna ut hastigheten och därmed att den befann sig på platsen B vid tiden 1.5 osv.

Last edited:

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Skulle tro att programvaran jobbar på något sett som Perra beskriver (jag är ingen GPS nörd så jag kan inte förklara hur det fungerar :) )

Med tanke på att Aim Solo kör 10hz och Starlane kör 5hz-10hz så tror jag det är mer en nog
Men som sagt, EXAKT blir det aldrig, därför det alltid ska vara en transponder tid för att det ska vara officiellt

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Har någon personlig erfarenhet utav Qstarz BT-Q1000Ex Kollade på bactors sida och det var riktigt billigt för en gps laptimer :) Man behöver väl ingen sändare vid bankanten eller annat trams?

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Jag har också letat länge efter an bra laptimer, men hittills har jag inte hittat någon som ger mig bra varvtider.

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Nepp! Den är helt GPS baserad, man kan även ladda hem vissa svenska banor direkt från Qstarz och ladda in direkt i enheten så hittar den automatiskt vart du är
Den enda nackdelen med den modellen är att man behöver ladda ur den för att se tiderna då den inte har någon display, men all programvara osv följer med
Men jag har aldrig själv använt just den i praktiken... men har hört från minst 2 st som jag kommer ihåg från banan som har varit väldigt nöjda med den

Har någon personlig erfarenhet utav Qstarz BT-Q1000Ex Kollade på bactors sida och det var riktigt billigt för en gps laptimer :) Man behöver väl ingen sändare vid bankanten eller annat trams?

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Kapar tråden lite:) tänkte kolla om nån sitter med info vart o om man kan ladda hem dom olika banorna i sverige till min aim solo?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Någon här som testat att ladda ner gps baserad laptime app? Verkar ju finnas hur många som helst på typ play butiken, men funkar de bra?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Någon här som testat att ladda ner gps baserad laptime app? Verkar ju finnas hur många som helst på typ play butiken, men funkar de bra?

Testat att ladda ner några olika gratisappar men de fungerade lite sådär. Men de var å andra sidan gratis så man kan inte klaga direkt. Men om de nu var reklam för att man ska köpa apparna så var de ingen bra reklam.
En som funkade hyfsat var Trackaddict.

Gillar AIM Solo och Qstarz varianter där man ser direkt om man är på personbästa eller inte. Hjälper otroligt mycket om man vill testa lite spårval osv. Ju långsammare man är ju mer nytta gör de så klart i ens utveckling:tummenupp

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping