Laptop, Brummande ljud från hörlursutgång

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
Tja..

Jag har ett jobbigt lågt brummande ljud från min högtalar utgång ( En Laptop, Acer)

Kan låta barnsligt att gnälla över men det stör mig så innihelvete, om jag tex sittar å gluttar på klipp från youtube. Det är ju lungt så länge man glor på någe men när klippet är slut och man letar efter ett nytt så hör man det där nedrans brummandet :huvet

Det hjälper inte å stänga av ljudet sänka volymen........:huvet

Men nu av en slump kom jag på en grej, bredvid hörlursuttaget sitter det två ingångar/utgångar till en mic och nått mer som jag inte vet vad det är....

Om jag placerar ett finger på någon av dessa så slutar brummandet.(se bild) Blir la jordat...:va Men hur kul äre å sitta där med ett finger:näsblod

Någon som har nått bra förslag på hur jag skall lösa detta Världsproblem :D ?

Sorry för den skabbiga mobilbilden.

Last edited:
Det är jobbigt, har tyvärr ingen lösning men du har ju hittat en:rolleyes:

Om det inte kommer fram någe bra ur denna tråd så blir det å innhandla ett sånt här. (bild)

Kommer kännas lite overkill och spänna på sig ett esd band varenda gång man skall lysstna men allt för å slippa Mr Brum :dummer

Last edited:
Har du inte jordade utag i hemmet?
Annars kanske du kan koppla in en hörlursladd och sen klippa av den och sätta i ett element?

Mvh Rasmus

Du har alså PRECIS samma brus om du går in och klickar "Inget ljud" på vanliga windows "mixern"?

Jag har ett brus som hörs tex när man scrollar osv i hörlurarna, men nån sådana mini störningar brukar man ha. För min del bara o ställa ner volymen lite lite så den inte står på max.

Prova att stänga av line in i ljudkontrollen, det kan hjälpa mot nätbrumm.

Gjorde det på en av mina gamla datorer som jag körde SSTV med ljudkortet på.

(enkelt uttryckt så skickar man bilder från en dator till en annan med ljudkortet som modem och en radiosändare...)

Du har alså PRECIS samma brus om du går in och klickar "Inget ljud" på vanliga windows "mixern"?

Jag har ett brus som hörs tex när man scrollar osv i hörlurarna, men nån sådana mini störningar brukar man ha. För min del bara o ställa ner volymen lite lite så den inte står på max.

:rolleyes: Vi har inte samma problem

Prova att stänga av line in i ljudkontrollen, det kan hjälpa mot nätbrumm.

Gjorde det på en av mina gamla datorer som jag körde SSTV med ljudkortet på.

(enkelt uttryckt så skickar man bilder från en dator till en annan med ljudkortet som modem och en radiosändare...)

:rolleyes:
Inte vi heller

Men tack endå allihop!

Last edited:
Låter som om du har någon jordslinga - låter det även med batteridrift och alla sladdar frånkopplade?

Brummet skulle kunna komma från något nätaggregat/lysrör i närheten eller så är det nåt i laptop:en som orsakar brummet tex kylfläkt.

Prova att ändra ingångsförstärkning för mic/rec line-in eller stäng av ingång, i kontrollpanelen / ljudkortets meny - detta ska fungera annars har du inte hittat rätt ställe att ändra på i windows.

En hårdvarulösning skulle kunna vara att ta en lös kontakt till den ingång som orsakar brummet och löda en kondensator av lämpligt värde mellan "jordpinnen" och resp "signal-pinne" som du sedan pluggar i mic/line-in.

Last edited:
hade ett liknande problem fast bara när laptopen var kopplad till extern förstärkare. Brummandet var "mer" när det var tyst men det fanns ändå med när man spelade t.ex. musik.
Det var laddaren som orsakade det så det blev till att inhandla en sådan här:
http://www.kjell.com/?item=39607&path=660000,1220000,1280000

Klumpig men den funkade.

Låter som en schyst lösning! Klippa den rca´erna och löda på! Får se om jag får tummen ur nån gång.

Edit: Skall se o brummandet försvinner då jag kör batteridrift först förstås!

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back