laptop??

Jonas24

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Hoj
VFR750-94
Ska kopa en beg laptop. Tankte lagga 13 till 15 lok. Ni som e duktiga datanissar. Vad behover jag tanka pa. Vilket marke ger mest bang for the buck? Vill kunna kora spel pa den ocksa. Gar det att byta grafikkort pa en laptop eller sitter man med vad man har? Hur mycket prestanda kravs for att kora t ex Microsoft flight simulator 2002 (inte 2004) o counter strike. De flesta laptopsen jag har kollat pa har 64 meg i grafikminne me pentium 4 o varierande mellan 256 o 512 i internminne. Hur langt kommer man me dessa prestanda. Ar inte intresserad av o kopa ny dator da vardeminskningen e lika me :skrämd :skrämd :skrämd

Tackar for alla tips!! :hej :squid

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Köp en Dell, aldrig en Compaq ;)

Standard komponenter: Intel® 845-GL chipset, 533 MHz
Innehåller Microsoft® Windows® XP
Sound Blaster Pro kompatibelt 3D Ljud
Smart Lithium Ion Batteri
2 USB 2.0, 1 PCMCIA, S-Video (TV-out), VGA
Intel® 845GL Integrated Graphics, D.V.M. Technology (up to 64MB)

Operativsystem: MS Windows XP Pro. Rekommenderad av Dell (+ SEK 813 kr)

FRI FRAKT: Jag beställer on-line och får fri frakt

Service: 1 års hämtservice. Standard för denna modell (-SEK - 3 781 kr)

Complete Care: Ingår ej

Extern Lagring: Ingår ej

Processor: Intel® Celeron® processor - 2.2GHz

Bildskärm: 14.1" TFT XGA (1024x768)

Minne: 512MB DDR RAM/266MHz (2x256MB) (+ SEK 1 163 kr)

Optisk enhet: CD-RW 24x internal (+ SEK 463 kr)

Bildskärm: Ingår ej

Hårddisk: 40GB Ultra DMA/ATA 100 (+ SEK 1 288 kr)

Diskettenheter: 3,5'' 1.44MB diskettstation, extern modul via USB (+ SEK 424 kr)

Nätverkskort / modem: Internal combo 56k modem / 10/100 nätverkskort ingår som standard!

Alltså en 2.2GHz P4 med 512mb ddr minne

För 13511kr =)

Här kan du kofigurera själv

Last edited:

Pellert

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
...jupp...en röd.
Lite svårt att veta vad man ska rekommendera när det enda du skriver är att du vill kunna spela spel.

MEN, nuförtiden gör du en mycket liten vinst genom att köpa en begagnad dator jämfört med en ny. Begagnatmarknaden har inte hängt med i dom prisras som varit senaste året på laptops, många tror att dom kan ta ut hutlösa priser för skräp.

Hur mycket kommer du att använda datorn som laptop? Kommer den vara med så fort du lämnar hemmet? I så fall så kan det vara en idé att köpa en begagnad dator med låg vikt (under 2 kg). Tyvärr förlorar man rätt mycket i prestanda när vikten går ner eftersom det tar ett tag för en 30-40 000:- dator att komma ner under 15 000:-, men du kan säkert spela lite spel på den i alla fall.

Om datorn ska stå hemma större delen och mest är för att spara utrymme så kan du skita i vad den väger. Då kan du lika gärna köpa en ny Dell som någon skrev lite högre upp och konfigurera den så att den passar dig. Tillräcklig prestanda för att klara det mesta just nu, min erfarenhet är att dom är stabila även om jag föredrar IBM av olika anledningar.

Om du bara ska spela spel så är stationär dator att föredra eftersom det är billigare och du har möjlighet att bygga ute den senare. Eller så köper du en Xbox, PS2:a och spelar på och köper en laptop för att surfa med...

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Noice, du skrev P¤, men det står faktiskt Intel Celeron....det e inte riktigt samma sak.

Jag säljer min.
Dell Latitude
14" skärm
P3-1000Mhz
256ram
20Gb hdd
Cd/floppy
Nätverk/modem
Ljudkort
Grafik
väska

Pris 5000kr.