Att bara varna för laser är tämligen meningslöst, om det inte rör sig om extremt långa avstånd och mätning sker mot andra fordon. En kombinerad radarvarnare och laserstörare är mer effektivt. Den kan varna för polispiloter med radar på längre avstånd och stör ut (och varnar) för lasermätningar. Sådan utrustning är förbjuden enligt lag, men det finns kryphål vad gäller just laserstörare - om det är utrustning "avsedd" som något annat (fjärrstyrning av villalarm eller nåt
). Tämligen dyra saker att införskaffa och ska det göra någon verkan, så måste de sitta rätt monterade.
Laser får ej riktas mot huvudet på en mc-förare, utan mätningar får bara sker mot fordonet. Träffytan är ganska liten och när det är så pass nära så bör föraren redan ha fått syn på den som står med lasermätaren (i dagsljus i alla fall). Har hojen helljus på - vilket många kör med för att synas och undvika olyckor - så måste hojen befinna sig mycket närmare för att lasern ska kunna låsa. Det kombinerat med färg på klädsel och hoj som inte reflekterar IR-ljus (låna en "värmekamera" och kolla), gör det svårt att få låsning på en mc. Är man normalt uppmärksam på vad som finns längre fram, så klarar man sig mycket långt med det, utan tekniska hjälpmedel.
Då är t.ex. de finska polispiloterna värre att tas med - extremt effektiva radarsystem som kan låsa på upp till en kilometers håll med god noggrannhet (även sidledes). Där kan radarvarnaren vara befogad, om man ens hinner få hejd på fordonet innan de redan har uppmätt din hastighet. Men som sagt, det rör sig då om olaglig utrustning och beslagtas och ger en hel del böter.