Lastbilar=automatiskt dömda förare?

tommi

Guest
Måste få avreagera mig lite har läst flera artiklar om lastbilsolyckor bland annat masskrocken i skåne och nu senast :http://www.expressen.se/kvp/lastbilskrock-kravde-liv--klamdes-fast/

Vad är det som gör att dom som kör lastbil automatiskt verkar bli misstänkta för brott,jag menar olyckan i länken om det varit en personbil som halkat över på fel sida av vägen så skulle nog ingen bli dömd för nåt!

Vansinnigt tråkigt med olyckor hur det än slutar,tycker bara att det focuseras orimligt mycket på yrkestrafiken..

tkdrille

Guest
För att de fuskas något fruktansvärt. De var väl 12 förare som fuskat och kört vårdslöst på tranarpsbron.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Ja det är ju så.. Det fifflas nåt kopiöst med körtider, raster och sånt mer eller mindre systematiskt.Fakta.
Då blir det ju lätt att alla dras över samma kam.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Av samma skäl som poliser blir dömda i media för att de öppnat eld mot maskerade personer i köpcentrum som hotat folk och poliserna själva med automatvapen.
Eller för att de stänger en bro för att hindra att småkriminella & sannolikt påverkade personer som smitit från bensinnotan från att i full fart köra in i en stad med oskyldiga människor.

För att media gillar drev och de tror att detta säljer lösnummer/annonser. Ju fler stora mörka rubriker desto mera cash till tidningarna liksom.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
För att de fuskas något fruktansvärt. De var väl 12 förare som fuskat och kört vårdslöst på tranarpsbron.

Ja det är ju så.. Det fifflas nåt kopiöst med körtider, raster och sånt mer eller mindre systematiskt.Fakta.
Då blir det ju lätt att alla dras över samma kam.

Vars står det att det var 12 som fuskade, och framför allt vad hade dom gjort?
Det räknas som fusk även om man exempelvis kört 2 minuter för länge på en hel dag..

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Jag tror att det är för att man ställer högre krav på yrkesförare i tunga fordon än personbilsförare. En yrkesförare borde insett faran med halkan och dålig sikt och hållt lägre hastighet.

Sen vet jag att det finns en massa orsaker till att inte göra detta, bl.a. pressade scheman, långa dagar och lönsamhetskrav. Jag har själv jobbat med att köra lastbil.

Rätt eller fel så tror jag att det är det som det beror på.

tommi

Guest
Roliga svar ungefär som att alla som kör motorcykel kör för fort...:huvet

tommi

Guest

Ja nu var det inte bara lastbilar,men lastbilarna har ju färdskrivare och med andra ord är det lättare att sätta dit dom än personbilarna vilka säkert körde ännu fortare men vad vet jag jag var inte där vid tillfället bara reagerar på hur man sållar bort lastbilarna och "glömmer"personbilarna.

tkdrille

Guest
Vars står det att det var 12 som fuskade, och framför allt vad hade dom gjort?
Det räknas som fusk även om man exempelvis kört 2 minuter för länge på en hel dag..

I tidningen. Vet inte vilken men de stod att de var 12 chaufförer som blir åtalade. Färdskrivarna satte dit de.

De är tyvärr så att många förare har dragit ner branschen. Vet lastbilsförare som jobbat 18 timmars pass genom lite knep och knåp.

tkdrille

Guest
Ja nu var det inte bara lastbilar,men lastbilarna har ju färdskrivare och med andra ord är det lättare att sätta dit dom än personbilarna vilka säkert körde ännu fortare men vad vet jag jag var inte där vid tillfället bara reagerar på hur man sållar bort lastbilarna och "glömmer"personbilarna.

Min åsikt är att alla som kolliderade på bron ska först ha en böteslapp för vårdslöshet. Sen ska alla granskas. För de hade aldrig hänt om fe hållt sitt avstånd.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Min åsikt är att alla som kolliderade på bron ska först ha en böteslapp för vårdslöshet. Sen ska alla granskas. För de hade aldrig hänt om fe hållt sitt avstånd.

Fast det kan ju finnas folk som hållit rätt hastighet och sedan blivit påkörd bakifrån?

tkdrille

Guest
Fast det kan ju finnas folk som hållit rätt hastighet och sedan blivit påkörd bakifrån?

Rätt hastighet var LÅNGT ifrån 110 som är högsta gällande hastighet där. Sikten var på några meter därav åtalas de 12 förarna för vårdslöshet.
Jag körde där lördagen innan under bron och jag såg väl 10-15 meter framför mig.

Så nä 110 var för fort ;) Och 80-90 var absolut för fort för en långtradare. Tänk avstånden chaffisarna brukar ha med så är de inte så konstigt att de small ihop.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Pengar är det enkla svaret vilket i sin tur resulterar i det dåliga ryktet p.g.a. det ena och det tredje. Knalla förbi en lastbilsverkstad någon gång och fråga lite nyfiket vad saker och ting kostar för ex. service, bromsar, motorhaveri osv. Sen frågar du en trevlig lastbilschaffis/åkare vad det kostar per timme/dag när en kärra blir stillastående som ex. på verkstad =0)

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Tunga lastbilar skall inte vara på svenska vägar. Vi har ju faktiskt järnväg.
(Sen är ni snälla och inte tro att precis alla lastbilar skall bort)

Jag har erfarenhet själv av när en utländsk lastbil kör för fort på små krokiga vägar(riksväg i detta fall). Den erfarenheten tog nästan mitt liv... Men det gick bara åt en bakre kofångare och ett par kalsonger. Och en jävla massa kantstolpar.

Ja, jag hatar långtradar förare som inte håller reglerna!

Last edited:

tkdrille

Guest
Pengar är det enkla svaret vilket i sin tur resulterar i det dåliga ryktet p.g.a. det ena och det tredje. Knalla förbi en lastbilsverkstad någon gång och fråga lite nyfiket vad saker och ting kostar för ex. service, bromsar, motorhaveri osv. Sen frågar du en trevlig lastbilschaffis/åkare vad det kostar per timme/dag när en kärra blir stillastående som ex. på verkstad =0)

De där är märkligt. Jag hade en diskussion med en lastbilschaffis som var ca 60 år gammal och han hade jobbat med de hela sitt liv. Utlandsturer och norrlandsturer.
Han berättade där att bossen hade absolut inte ett dugg att komma med när de gällde att fuska med kort eller färdskrivare. Var något sönder på bil eller släp så vägra han köra. Han fick aldrig varningar eller riskera sitt jobb.
Men sen var de då de yngre i 20-30 års åldern, de körde som riktiga svin och struntade i att ha koll på lastbilen så de kom en massa saker att reparera.

Vems lastbil tror du drog in mest pengar i slutändan ?
De är liksom många gånger förarnas egna fel. De måste våga säga till.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Tunga lastbilar skall inte vara på svenska vägar. Vi har ju faktiskt järnväg.
(Sen är ni snälla och inte tro att precis alla lastbilar skall bort)

Jag har erfarenhet själv av när en utländsk lastbil kör för fort på små krokiga vägar(riksväg i detta fall). Den erfarenheten tog nästan mitt liv... Men det gick bara åt en bakre kofångare och ett par kalsonger. Och en jävla massa kantstolpar.

Ja, jag hatar långtradar förare som inte håller reglerna!

Ja, kör du allt på järnväg. :pannkyss

http://www.akeri.se/sites/default/files/uploaded_files/evul_rapport_2011.pdf

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj