Launch och quick-shift. Hur skadligt?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vi håller på att laborera med launchcontroll på en R6 motor som sitter i ett fyrhjulschassi. Är generelt motorcykelmotorer svaga för att stå och fräsa på varvstopp såhär eller håller dom? Idag bryter vi tändning som "soft cut" och sedan 200rpm senare fuel som "hard cut". Dock behöver det ändras eftersom den faller i varv efter typ 2 sek på launchen så det är idag.

Quickshift. Vi bryter tändningen 0,12 sekunder idag alltså 120ms. Jag vet att det är lång tid eftersom dom flesta väll bara brukar gå att justera 50-100ms. Vad brukar det få för följder? Ventiler?

Leksaken:
35932_130634293633039_100000594086428_234286_3497922_n.jpg
 

black devil

busa power
Gick med
10 Jan 2010
Ort
norge sarpsborg
Hoj
2000 hayabusa,125ccm 4stroke dirtbike,110ccm atv
hei har quick-shift på min hayabusa 2000 fungerer utmerket er koblet til ems så den kutter tenning anbefales ( girer på styret):))
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att stå och dribbla på rev-limitern är ingen fara (om den inte är satt löjligt högt), däremot att leka med fuel cut-off (varför det öht ska vara nödvändigt). Låt den få bränsle hela tiden istället istället för att leka med för klen blandning när den slår emot varvstoppet.

Det enda som händer med för lång brytning av tändningen är att ni förlorar tid/hastighet och att det samlas soppa i avgassystemet som säger POFF vid växlingarna.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Att stå och dribbla på rev-limitern är ingen fara (om den inte är satt löjligt högt), däremot att leka med fuel cut-off (varför det öht ska vara nödvändigt). Låt den få bränsle hela tiden istället istället för att leka med för klen blandning när den slår emot varvstoppet.

Det enda som händer med för lång brytning av tändningen är att ni förlorar tid/hastighet och att det samlas soppa i avgassystemet som säger POFF vid växlingarna.

Idag har vi den på 9000rpm (första test) och det funkade ju förutom kärringstopp så den tappade (antagligen bränslebrytet) om du nu säger så.

Ska testa att ta bort "fuel cut" så får vi se.

Jag har fått intryck av för kort tid på Quick-shiften kommer resultera i att den inte ger effekt och man sliter mer på lådan medans en hög tid skulle kunna skada ventiler när pulsen slår tillbaka?

Våra inställningar idag:
 

Bifogat

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    151.6 KB · Visningar: 191
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Varför skulle fuel-cut va dåligt? Det kör jag alltid med. Får den ingen soppa så går den inte magert. Däremot att smälla med tändnings-cut på en turbomotor, som många gör, måste va rena döden för turbon
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Varför skulle fuel-cut va dåligt? Det kör jag alltid med. Får den ingen soppa så går den inte magert. Däremot att smälla med tändnings-cut på en turbomotor, som många gör, måste va rena döden för turbon

Borde jag kanske bara höja "Hard limit activation" till exempelvis 200rpm och låta det vara kvar som det är eller vad föreslår du?

Bryter du både tändning och soppa eller bara soppa. Vi bryter ju först tändningen och passerar den 9000rpm med 50rpm (Hard limit activation") så dödar den soppan så vi hade det inställt på förra testet.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jag brukar bryta både soppa och tändning på samma gång, soft cut kör jag ibland på varvstoppen, men för det mesta så räcker det att dra ner förtändingen så pass mcyket att man känner när det är dags att växla. På sugmotorer känner man ju det ändå, men på en turbomotor kan det va till hjälp.
Men det finns nog många varianter, ni får prova er fram
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var en kille här som hade upprepoade ventilhaverier på sin ban-R6:a. Han fann orsaken efter ett tag, det var för lång bryttid på quickshiftern. Förbränningen i avgasporten gav lift off, fjädertrycket orkade inte stänga tillräckligt fort pga mottrycket, så kolven han ifatt de studsande avgasarna som slogs sönder.

Själv har jag ingen erfarenhet av quickshifters.
 
Last edited:

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Jörgen, att det skulle bero på för högt mottryck tror jag inte ett jota på. Men att däremot avgasventilen sitter tightare i ventilstyrningen pga. termisk expansion och går trögt därför tror jag mer på.....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen, att det skulle bero på för högt mottryck tror jag inte ett jota på. Men att däremot avgasventilen sitter tightare i ventilstyrningen pga. termisk expansion och går trögt därför tror jag mer på.....

Det har jag ingen aning om, hursom så försvann hans problem när han minskade ned på bryttiden med några tusendelar.

Jag tror som sagt att det var stötvågen från detonationen i avgasporten/röret (pga av för många kolvslag utan tändning) som gjorde att avgasventilfjädrarna inte orkade följa kammen vid maxvarvtalet.
Ventilfjädrar till en R6:a kan man trycka ihop med händerna, inte som våra stötstångsventilfjädrar.

Att ventiler kan kärva i styrningarna vet jag, men jag kan inte se ngn koppling till några tusendelar upp eller ned på en QS, ventiler är för temperaturtröga detaljer.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Att ventiler kan kärva i styrningarna vet jag, men jag kan inte se ngn koppling till några tusendelar upp eller ned på en QS, ventiler är för temperaturtröga detaljer.

Intressant diskussion.

En annan sak. Nu i första steget kom jag underfund med att vi adderar tändningen 10 grader. Våran förtändning vid 9000rpm är 30 grader. Hur skulle det bli om jag adderar exempelvis 30 eller 40 grader i första steget av launchen istället?

Hittade en bra bild på i vilka steg den jobbar.
 

Bifogat

  • launch.jpg
    launch.jpg
    51.3 KB · Visningar: 99

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Intressant diskussion.

En annan sak. Nu i första steget kom jag underfund med att vi adderar tändningen 10 grader. Våran förtändning vid 9000rpm är 30 grader. Hur skulle det bli om jag adderar exempelvis 30 eller 40 grader i första steget av launchen istället?

Hittade en bra bild på i vilka steg den jobbar.

Mitt första inlägg i tråden var mest en parentes jag mindes apropå just R6-ventiler och QS. Och i det fallet var det ju på maxvarv, inte 9000 som ju borde vara mer riskfritt.

Jag har aldrig hållt på med launch controllers. Så jag vill inte svara pga min bristande erfarenhet.

Men om du undrar över motortekniska synpunkter på att hämma effekten mha mycket förtändning så är ju nackdelarna spikrisken samt att man alstrar mycket värme i motorn. Borde vara snällare att retardera tändningen istället. Men jag kanske har missuppfattat frågan.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag har aldrig hållt på med launch controllers. Så jag vill inte svara pga min bristande erfarenhet.

Men om du undrar över motortekniska synpunkter på att hämma effekten mha mycket förtändning så är ju nackdelarna spikrisken samt att man alstrar mycket värme i motorn. Borde vara snällare att retardera tändningen istället. Men jag kanske har missuppfattat frågan.

(jag formulerade mig dåligt i förra inlägget)
Jo öka förtändningen menade jag inte utan att ställa den ifrån 30 grader förtändning till 0 grader förtändning eller till och med ha "efter tändning" borde väll göra den slö?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
(jag formulerade mig dåligt i förra inlägget)
Jo öka förtändningen menade jag inte utan att ställa den ifrån 30 grader förtändning till 0 grader förtändning eller till och med ha "efter tändning" borde väll göra den slö?

Helt rätt. Då hämmas effekten drastiskt. Den tekniken verkar ju även Jojje använda sig ev enligt hans tidigare inlägg i tråden. Det tror jag är snällt för motorn. På asfalt måste det ju räcka till bra tycker jag.
Gjorde ett tillägg i mitt inlägg ovan.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
På en turbomotor gör man det ju för att få fart på turbon på launchen, och sen för att bli av med effekt innan den riktiga varvstoppen kommer.

Så du har rätt i att den blir slö, men sen om det gör att motorn tar mindre stryk på launchen så är jag mer tveksam, sänk varvet istället.
Eller hur menar du?

Sen står vi ju aldrig så länge på launchen i dragracing, 2-3sek gissar jag är länge.. (men jag har faktiskt aldrig tagit tiden, man kan ju ändå inte starta innan det är dags, liksom)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
På en turbomotor gör man det ju för att få fart på turbon på launchen, och sen för att bli av med effekt innan den riktiga varvstoppen kommer.

Så du har rätt i att den blir slö, men sen om det gör att motorn tar mindre stryk på launchen så är jag mer tveksam, sänk varvet istället.
Eller hur menar du?

Sen står vi ju aldrig så länge på launchen i dragracing, 2-3sek gissar jag är länge.. (men jag har faktiskt aldrig tagit tiden, man kan ju ändå inte starta innan det är dags, liksom)

Våran launch fungerar i tre steg. Först förändrar den tädningen, nu hade jag skrivit fel så den ökade förtändningen med 10 grader (fel håll tycker jag) sen i steg två efter 50rpm så går den in i "hardcut" där den vid 100% gas bryter soppan till 90% (100% effekt så stannar motorn). Men vid vårat test i fredags så gick det att hålla den på launchen en mycket kort tid (1sekund) sen dog den.

Percentage Cut:
The percentage cut is a measure of the amount of power cut from an engine. For example 0% cut is full power, and 100% cut is the engine turned off


Vad jag förstått är att då var inte våra två första villkor nog starka utan den går upp i det gröna området på bilden där allt stängs av. För vad som hände var att motorn dog under 0.5 sekunder innan den fick kraft igen. (vi fick kärringstopp)

Denna inställning var en besvikelse (justerbar -100, 1)
Ign Retard Mode - This specifies the way ignition retard is applied to the current ignition timing value. Options are: Degrees - Ignition timing is altered from its normal value by the number of degrees specified in the Launch Ign Trim setting. Eg if the normal ignition timing is 10 deg BTDC, -35 degrees Launch Ign Trim will make the ignition timing 45 degrees BTDC while Launch Control is active.

Vilket ju borde betyda att jag bara kan öka förtändningen med det alternativet.

------------------------------------------------------
Varvet kan vi justera sedan, vad vi vill nu är att den ska ligga stabilt på ett givet varv (9000rom just nu) med någolunda bibehållen kraft i motorn utan att göra allt för mycket skada på motorn. Det fungerade inte sist.
 
Last edited:

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
E du snäll å förklarar lite närmare.
Har jobbat en del med både launch,two-step,shift cut mm under årens lopp å förstår nog inte riktigt vad du far efter.
Eller rättare sagt,det känns lite oklart.

Launch på en turbosmälla e som sagt ett sätt att bygga tryck utan eg last för att komma iväg hårdare på slicks i min mening.
ALS e ju ngt i samma riktning,men brukar ha fler inställningsfaktorer.
Personligen anser jag den begränsande faktorn i det fallet vara fästet,för turbotryck brukar ju inte vara ngr konstigheter att bygga.
Ett råd i sammanhanget e att backa tändningen MYCKET,å ja det går alldeles utmärkt att göra förbi TDC.
Cutten i sin kräver adderat bränsle,men eftersom launchen i sig kräver adderat bränsle för att bygga trycket vid det varvtal du vill ha det iaf...same same..

Vad sen gäller SC så brukar iaf jag alltid addera små mängder bränsle eftersom cutten gärna gör att maskin går torr av olika anledningar,vilket som bekant dödar maskiner.
Poängen e att båda dessa sätt att styra maskin är transienta vilket ofta gör att det blir en del trial&error att hitta rätt.

Mkt riktigt kan framför allt överladdade maskiner må bra av mkt ventilfjädertryck.
Har ni koll på div P1/P2?

Nu skall samtidigt sägas att jag inte har ngn direkt erfarenhet av överladdade hojmaskiner,men väl bil ditos som varvar förbi 10 iaf.
Same same liksom..

Fö.
Vad använder ni för styrsystem?
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
E du snäll å förklarar lite närmare.
Har jobbat en del med både launch,two-step,shift cut mm under årens lopp å förstår nog inte riktigt vad du far efter.
Eller rättare sagt,det känns lite oklart.

Mkt riktigt kan framför allt överladdade maskiner må bra av mkt ventilfjädertryck.
Har ni koll på div P1/P2?

Fö.
Vad använder ni för styrsystem?

Vi har sugmotor.

Jag ändrade inställningarna och fick till det perfekt vid dagens test. Problemet låg i att vi hade ställt launchen till 9000 och hade ställt in att om motorn kommer upp i 9100 så skulle styrsystemet stänga av motorn. (syns i filmen) Idag ändrades det värdet till 9400 så funkade det precis perfekt! Nu bryter den först tändningen och sedan soppan. I vårt styrsystem kan jag bara öka förtändningen inte minska den utifrån original tändmapp så de var ju synd men tydligen så kvittade det.

Vi använder VIPEC V.44 (samma som Link)

Nej har inte koll på div P1/P2 men du får gärna förklara.

Quickshiften fungerar bra nu. Vi har helt elektronisk växling som är semiaut eller hel-aut vilket vi fick testat idag med också gott resultat. Men vad jag var orolig över var den långa bryttiden som vi har (130ms)

[YOUTUBE-ID]tjCPOWM0j48[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top