Laverde gäng!

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Var på ett jobb i Västerås igår och när jag åkte tillbaka till göteborg stannade jag vid en ok mack ungefär halvvägs. Kom inte ihåg var den låg men det är oviktigt.

Där stod det 8-9 Laverde, en rätt ny med kåpor och kolfiber slipon resten var gamla sorten typ Caferacers. Självklart hade jag ingen kamera att fotografera dessa skönheter med. Jag tror de var franskreggade, någon som sett dem och kanske fotat lite?

Det såg ut som om dom var på väg norrut.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kantänka har du läst på tanken?
De heter "Laverda", men jag vet en kille som döpte sitt exemplar till "La Merde".
Underbara hojjar!
En dag skall jag sälja av några hojjar och skaffa en Laverda 1000 RGS.

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
De heter "Laverda", men jag vet en kille som döpte sitt exemplar till "La Merde".
Underbara hojjar!

Ljudet ur deras tripplar är ju helt sjukt underbart :bow

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Underbara hojjar!

Underbara? Har du kört nån? Fruktansvärda träbockar som knappt går att svänga. 120 gradarna låter fräckt men de gamla 180 gradarna låter hemskt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Underbara? Har du kört nån? Fruktansvärda träbockar som knappt går att svänga. 120 gradarna låter fräckt men de gamla 180 gradarna låter hemskt.
Jajamen.
Går utmärkt både att svänga med och lyssna på.
Krävs dock speciell teknik.
Skall köras brutalt, med mycket muskler.
Då trivs de.
Stadskörning är inget för dessa hojjar.

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Det är klart med nutidens värderingar på vad som är bra väghållning så är det mycket långt till full poäng.
Men notera att Lennart Bäckström låg i topp i dåtidens superbike runt 79-80, så tror nog ändå att den var helt ok i väghållning för sin tid, jmf med CB 900, CBX, GSX 1000 mm som den tävlade mot och av och till slog.

Men jag har aldrig kört någon, så jag vet inte hur det egentligen ligger till. Däremot har jag haft en cb 1100 f från ungefär sammatid, och ja...dess vägegenskaper var klart begränssade, för att uttrycka sig snällt.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
De går utmärkt att svänga med fast man behöver ha lite teknik, inte som dagens maskiner som gör hela jobbet själva. Jag har dock ingen erfarenhet av andra Laverda än Jota 1000.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Jajamen.
Går utmärkt både att svänga med och lyssna på.
Krävs dock speciell teknik.
Skall köras brutalt, med mycket muskler.
Då trivs de.
Stadskörning är inget för dessa hojjar.

Nu har jag bara nån längre erfarenhet av 750:n, hade en GT några år på 80-talet. Den var precis som du säger inget för stadstrafik. Efter nån timme på stan så var man helt slut. Och vad gäller muskler så var det flera av tjejerna som inte klarade av att köra den, dom orkade helt enkelt inte dra in kopplingen.

Vad gäller kurvtagningen så var den nog bra för den tiden. Jag minns en avrostning i början av 80-talet. Den avslutades med att vi en och en fick åka bakom en mc-snut på en kort slinga. Riktig krokväg. Jag var den enda i gänget som lyckades hänga på honom skapligt. När vi vände och skulle tillbaka så sa han bara "Den går bra den där, va?".
Det var jäkligt roligt tyckte jag då. Hojen var ju snudd på antik redan då, i mina ögon, med trumbromsar fram och grejor.

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Det är klart med nutidens värderingar på vad som är bra väghållning så är det mycket långt till full poäng.
Men notera att Lennart Bäckström låg i topp i dåtidens superbike runt 79-80, så tror nog ändå att den var helt ok i väghållning för sin tid, jmf med CB 900, CBX, GSX 1000 mm som den tävlade mot och av och till slog.

Men jag har aldrig kört någon, så jag vet inte hur det egentligen ligger till. Däremot har jag haft en cb 1100 f från ungefär sammatid, och ja...dess vägegenskaper var klart begränssade, för att uttrycka sig snällt.

Att Bäckis och även Chippa körde fort med Laverda säger nog mer om deras talang än om motorcykelns kvaliteer. Vägegenskaperna var kanske ok, men man var ju tvungen ta i så mycket man orkade för att få den dit man ville. Jag skulle kunna tänka mig att ha en Jota och samla på

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,

Ja smaken är som Baken ,Delad å full av skit!

120 gradarna vibbar nåt förd---gt mens 180 gradarna skakar på låga varv och e lugna på varv ,med rätt balansering ,
håller precix på och vrider om en 120 graders RGS till 180 för att få det "Råa" ljudet
Väghållning? bättre än det flesta 70-80 tals hojarna ,jämför inte det med dagens hojar

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...