LC4, kamkedja tar i toppen.

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
tjena! har plockat ner motorn på min 625 smc nu för o byta en skjuten cylinderfots packning. o så såg jag att kamkedjan har tagit i toppen på båda sidor (och även lite på ventilkåpan). första tanken va ju att kedjan e slut, men kankedjespännaren hade bara gått in 2-3 hack, så kedjan bör ju vara näst intill ny.

bilder:
2pq46tc.jpg

2qlx1fl.jpg


kanske vanligt på lc4:eek:r att de blir så? lär ju iofs bli lite spån av skiten... eller så har kamkedjan blivit bytt nångång innan o den gammla va slut o då blev de såhär?

tänkte bara slipa ner dom vassa kanterna som blitt me dremeln o så drar ja väll i en ny fjäder i kamkedje spännaren (ifall att den vart dålig), eller bör man byta hela kamkedjan (känns ju onödigt då den somsagt bara gått 2-3 hack)?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag hade bytt sträckaren. Det är inte fjädern utan låsmekanismen som brukar strejka. Kolla slitaget på medbringarna.

Är du helt säker på att det är kedjan som orsakat märkena. Jag sitter på mobilskärm så ser dåligt.
 

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
jodå, de e kedjan som orsakat märkena. ser nu att de syns dåligt på bilderna men de är som 2st spår efter kedjelänkarna. dock så ser inte kedjan sliten ut alls, därför var jag inne på att det möjligen blivit bytt nån gång innan.

medbringarna? vet inte riktigt vad det är. men kamkedjesträckaren verkade i perfect skick.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
jodå, de e kedjan som orsakat märkena. ser nu att de syns dåligt på bilderna men de är som 2st spår efter kedjelänkarna. dock så ser inte kedjan sliten ut alls, därför var jag inne på att det möjligen blivit bytt nån gång innan.

medbringarna? vet inte riktigt vad det är. men kamkedjesträckaren verkade i perfect skick.

03583361.gif

Pryl 9 och 15. Med korrekt spänd kedja skall den inte slå i något. Har motorn varit rasad innan?
 

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
banan böjjen (9) hade lite slitage på toppen på den sida där kedjan inte går. och även lite slitage över "hålet" där kamkedje sträckaren sitter. dock inget överdrivet slitage, det vid hålet va knappt nåt alls, på toppen såg de ut som de gått i nåt litegrann. pryttel 15 kommer jag inte åt då ja inte lossat den motorkåpan (och inte har tid för tillfället).

ingen aning om den har vart rasad innan. har inte kört mer än 50 mil me den själv och han ja köpte den av sa inget om ev. ras, men å andra sidan vem fan vill säjja nåt sånt när man ska sälja nåt. dock så ser kolv o cylinder ut som nytt nästan efter 1450mil, kanske tyder på att de vart bytt?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top