LED-blinkers behöver hjälp

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
köpte 4 led-blinkers från biltema i veckan, kopplade in de bakre igår och det funkar finfint, kopplade in de främre idag men då är det inte finfint längre, blinkersarna blinkar varken fram eller bak utan dom lyser bara med ett konstant sken oavsett om jag blinkar till höger eller vänster! köpte mig samtidigt ett blinkrelä och jag fick reläet rekommenderat dvs biträdet sa att DET reläet ska u ha, men då jag bytade reläet mot originalreälet så var det fullständigt dött:va inte ett tillstymmelse till ngt sken överhuvud taget.

reläet som jag köpte är ett 12v 100w

LED-blinkersarna är 12v 1.7w

kan det vara så att reläet jag köpte är för klent? iom att det inte reagerar alls

kan ngn hjälpa mig? vad ska jag göra för att "få igång" mina blinkers
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Fick du ett blinkersrelä? 12 volt 100 watt låter som ett helljusrelä...dt ska blinka med ditt originalrelä bara att det blinkar fort som f-n då du inte har något motstånd i dioderna. Koola så du har plus o minus rätt på alla fyra lampor och sätt ditt ett motstånd.
 

=929RR=

Fireblade
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda cbr 929 RR -00
Köp motstånd från ELFA 15ohm och 10-15 watt bör räcka för att det ska blinka i lagom takt!
 

=929RR=

Fireblade
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda cbr 929 RR -00
Sorry missade att skriva att du behöver 1 till varje blinkers men använd orginal blinkrelä med då! skit i biltemas!
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
..eller köp ett lastoberonde relä på biltema för några tior, borde funka till led också. 42-142 el. 42-201
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Sorry missade att skriva att du behöver 1 till varje blinkers men använd orginal blinkrelä med då! skit i biltemas!
Ett motstånd till varje sida.. :rolleyes:
För LED är biltemas relä helt OK!

All info finns i motstånd-för-LEd-blinkare-tråden..
 

chilsson

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2008
Ort
glums
Hoj
x
Jag är nästan säker på att du fått rätt prylar från biltema.

Jag köpte nämligen precis samma som dig igår.

Reläet du fått 42-140, om jag inte minns fel är ett lastoberoende relä som förvånande nog klarar upp till 100w. Jag provade att koppla in dem löst igår och de funkade perfekt.

Man behöver inga mostånd alls när man kopplar med detta reläet.
Dock måste du ha fått nån tråd fel, eftersom dioder inte går att felvända, viktigt med polariteten.

Se över instalaltionen o testa o vänd på några tåtar, så ska det nog funka.

Lycka till / Johan
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
artikelnummer 42-142 var det jag köpte och det funkar inte alls:mad: däremot testade jag att koppla in de gamla miniblinkersarna för att se om dom kunde bistå med lite motstånd... och se det gjorde dom:yoparty funkade perfekt runtom så jag ska beställa motstånd från elfa, detta blir nog kanon, gillar även att dessa biltemablinkers har stoppljus inbyggda i sig så att säg, det är riktigt ballt:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
artikelnummer 42-142 var det jag köpte och det funkar inte alls:mad: däremot testade jag att koppla in de gamla miniblinkersarna för att se om dom kunde bistå med lite motstånd... och se det gjorde dom:yoparty funkade perfekt runtom så jag ska beställa motstånd från elfa, detta blir nog kanon, gillar även att dessa biltemablinkers har stoppljus inbyggda i sig så att säg, det är riktigt ballt:)

Om det lastoberoende reläet funkar med glödlampsblinkersarna men inte med diodblinkersarna: Kolla då som sagt att du inte bara switchat kablarna till ngn av diodblinkersarna fel.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Om det lastoberoende reläet funkar med glödlampsblinkersarna men inte med diodblinkersarna: Kolla då som sagt att du inte bara switchat kablarna till ngn av diodblinkersarna fel.


verkar dock som om att jag har kopplat allt rätt nu efter många svettiga timmar i förrådet, pratade med en kille här på sporthoj som åsså hade köpt biltemas LED-blinkers och det är i stort sett bara ett motstånd som är det rätta för dessa blinkers, därför testade jag att genom att använda mig av mina gamla blinkers som motstånd för att se om det är just motstånd som saknas, men alla tips av dig jörgen mottas då du är en mkt kunnig man:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
verkar dock som om att jag har kopplat allt rätt nu efter många svettiga timmar i förrådet, pratade med en kille här på sporthoj som åsså hade köpt biltemas LED-blinkers och det är i stort sett bara ett motstånd som är det rätta för dessa blinkers, därför testade jag att genom att använda mig av mina gamla blinkers som motstånd för att se om det är just motstånd som saknas, men alla tips av dig jörgen mottas då du är en mkt kunnig man:tummenupp

Ok. Tack!
Jag ville bara försäkra mig om att du visste att dioder -till skillnad från glödlampor- bara lyser vid en polaritet. Vänder man strömmen blir det som lättöl, det händer platt intet.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ok. Tack!
Jag ville bara försäkra mig om att du visste att dioder -till skillnad från glödlampor- bara lyser vid en polaritet. Vänder man strömmen blir det som lättöl, det händer platt intet.


jo vänt på det har jag gjort tro mig, jag har vänt å vritt på kablarna till höger å vänster utan att jag har fått det att fungera tills jag fick tipset att testa ovan nämnda med att koppla in antingen en en lampa eller de gamla blinkersarna som motstånd för att se om det eventuellt skulle funka och det verkar det att göra! ringde just till elfa precis nu och beställde mig några uppsättningar motstånd så vi får hoppas att det blir bra nu:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
jo vänt på det har jag gjort tro mig, jag har vänt å vritt på kablarna till höger å vänster utan att jag har fått det att fungera tills jag fick tipset att testa ovan nämnda med att koppla in antingen en en lampa eller de gamla blinkersarna som motstånd för att se om det eventuellt skulle funka och det verkar det att göra! ringde just till elfa precis nu och beställde mig några uppsättningar motstånd så vi får hoppas att det blir bra nu:)

Ok I see. Ja då har du lösningen på spåren helt klart! :tummenupp

/J
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top