Röd innebär säkert att det går för snabbt för mig men vad innebär röd grupp igentligen, mer info nånstans?
Läs mer på Sydskånes hemsida,
www.sydskanesemse.nu
Klipper in från deras hemsida:
GRÖN och GUL - för de som hanterar bankörning
RÖD - för de som har kört mycket på bana
VIT - för de som kör ex. oreggade hojar eller med tidtagning
UPPDATERAT 2006-11-17: Från och med år 2007 kommer reglerna för de färgade grupperna (grön, gul och röd) att förändras.
I takt med att fler och fler försäkringsbolag tar ställningstagandet att man inte längre godkänner bankörning på inhägnat tävlingsområde så har vi valt att ta hänsyn till bolagens och trafikförsäkringsföreningens (TFF) synsätt. TFF har tagit fram ett dokument som ligger till grund för bolagens fortsatta agerande och för den som vill gå in djupare i detta finns denna att beskådas på:
www.freespeed.nu/smc/TSL-MTFL.pdf
Försäkringsbolagen har även annonserat att man kommer att höja bland annat trafikförsäkringspremien avsevärt då man lägger över kostnaderna för skador på försäkringsbolagen istället för staten som det är i dagsläget.
I och med att vi slopar kravet på trafikförsäkring i grön, gul och röd grupp så kan vi genom detta få jämnare grupper, både hastighets- och erfarenhetsmässigt.
Vi kan i dag inte garantera att samtliga som kör i ovan nämnda grupper har en giltig trafikförsäkring och att genomföra en kontroll av både svenska och danska motorcyklar är en tungdragen apparat då vi måste göra detta varje gång vi har körning.
Från och med år 2007 kommer även händelser på banan att betecknas som banincidenter. Med detta menas att om någonting inträffar, t.ex en incident där fler än en motorcyklist är involverad så får respektive part stå för sina skador oavsett vem som varit vållande.
Vi vill dock rekommendera Er som skall köra nästa år att teckna en olycksfallsförsäkring som täcker personskador för den verksamhet vi bedriver (bankörning på inhägnat tävlingsområde).