Ledig "strödag" från jobbet.

Kan du vara ledig 1 dag, med 1 dags förvarning på jobbet?

• Antal röstningar
    0

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Ja, nu är det dags igen för en omröstning eller liknande.

Har ni möjlighet på ert nuvarande jobb, att ta ledig med, säg, 1 dags förvarning?
Ex. på tisdag kommer du på att fasen, jag skulle vilja vara ledig i morgon onsdag.
Om du lägger fram en sådan fråga, måste du motivera varför du vill vara ledig 1 dag, eller är det bara ledig, punkt.

Blev lite inspirerad av svaren i "Älskar du ditt jobb"-tråden och även denna: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?248741-Leja-bort-arbete-eller-g%F6ra-det-sj%E4lv

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Själv så e ja ganska öppen så ja brukar nämna för arbetsledaren va de gäller när ja vill va ledig...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Nu är jag student så ja, jag behöver inte komma mer än 5-6 gånger per läsår för att skriva tentorna.

Tidigare var jag dock väktare och där kunde det vara väldigt svårt. Vi hade i princip personalbrist alla åren jag jobbade där så det var månader i förväg om man ville vara ledig.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Min arbetssituation är säsongsstyrd så ibland är det inga problem alls och ibland är det omöjligt även med flera veckors förvarning.

Det är jag som avgör om det går att vara ledig eller inte. Tycker jag det är ok diskuterar jag med mina kollegor om de har något att invända. Oftast är jag öppen med anledningen till varför jag vill vara ledig.

Vi är mycket för att hjälpa varandra så om det bara går så ser vi till att alla kan vara lediga när de vill.
Vi gillar varandra :tummenupp

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Skulle med största sannolikhet inte vara någon som säger ifrån. Men med tanke på vilken position jag har på jobbet bör jag föregå med gott exempel då jag föredrar om de andra har mer framförhållning än så.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Det kan man önska, men ibland dyker det upp saker utan förvarning och då ska de våga fråga.

Skulle med största sannolikhet inte vara någon som säger ifrån. Men med tanke på vilken position jag har på jobbet bör jag föregå med gott exempel då jag föredrar om de andra har mer framförhållning än så.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det kan man önska, men ibland dyker det upp saker utan förvarning och då ska de våga fråga.

Självklart är det så, det är därför det alltid är mer en önskan än ett krav.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Beror väl på hur mycket tryck det är just då. Är det en lugnare period så är det ju inga problem

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Mitt arbete har mycket frihet under ansvar därför tror jag inte att det skulle varit något problem att vara ledig nån dag med kort varsel (så länge det inte är ett helt opassande tillfälle).

Vissa dagar är jag knappt på kontoret öht (är iväg på möten hela dagen) och det ifrågasätts inte var man varit eftersom företaget litar på att man jobbar. Med samma tillit skulle jag tro att företaget resonerar att jag själv kan besluta om det är lämpligt att vara ledig eller ej beroende på hur mycket jag har att göra för tillfället.

Tror inte jag skulle behövt motivera ledigheten.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Oftast går det bra men visst finns det särskilda omständigheter, sen kan faktiskt anledningen att jag behöver vara ledig vara särskilda omständigheter och då har det hänt att jag förklarat för vederbörande att antingen så får jag ledigt eller så är jag sjuk den dagen. Aldrig skapat något problem hittills i.a.f..

Smagatusk

Guest
Min arbetssituation är säsongsstyrd så ibland är det inga problem alls och ibland är det omöjligt även med flera veckors förvarning.

Vi gillar varandra :tummenupp

Vad jobbar du med som är säsongstyrt?

Jag gillar också dig. Du hjälpte mig med min dator. :)

Även om jag är montageledare, så behöver jag vara ute i någorlunda god tid för att få ledigt. Ungefär en vecka...
Jag är alltså ingen kontorsråtta utan en monterande arbetsledare.

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
Suzuki sv1000
Om jag fixar en ersättare så är det lugnt, brukar alltid vara nån som vill ha lite övertid :)

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Vi jobbar med produkter som i stor utsträckning används på mässor.
Just nu har vi en av våra absoluta toppar. Det är mässor överallt :)

Vi försöker vända ut och in på oss själva för att hjälpa varandra.
Jag har inga problem att säg nej när folk vill vara lediga, men vill heller inte säg nej när det finns öppning för ett ja. Kan vi lösa det gör vi det även om det är med kort varsel.

Jag tror att det ger personal som är villig att ställa upp för mig när det behövs om jag ställer upp för dem när de behöver det :D

Vad jobbar du med som är säsongstyrt?

Jag gillar också dig. Du hjälpte mig med min dator. :)

Även om jag är montageledare, så behöver jag vara ute i någorlunda god tid för att få ledigt. Ungefär en vecka...
Jag är alltså ingen kontorsråtta utan en monterande arbetsledare.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Finns det minst en kollega på plats och jag inte har några viktiga möten inbokade så går det bra. Är väl typ 50/50 om det funkar. Varför jag vill vara ledig spelar mindre roll, antingen funkar det eller inte.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag råkade klicka lite fel.
Är också student så det går i vågor. Har vi kurser som leder till cert är det stenkört, men i vanliga fall gör man som man vill bara man klarar tentorna.

Tidigare har jag jobbat i byggbranschen och på skärgårdsfärja. I båda fallen var det helt kört att försöka ta ledigt när det var jobb, men lite längre ledighet istället. Så det gick på ett ut.

Tjita1

Guest
Jag är student nu, så jag säger bara till läraren dagen innan att jag inte kan komma dagen efter, eventuellt kan man vara duktig och berätta det för utbildningsadministratören. Dock är det rätt korkat, för våra kurser håller rätt högt temp, så är man borta en dag missar man massor.

På mitt förra jobb varierade det lite, hade dom ont om folk kunde man vara tvungen att vara ute innan schemaläggningen för nästa månad, men perioder när det var lite lugnare med bemanningen, alla var friska, många timanställda, så kunde man säga till åtminstone ett par dagar i förväg. Jobbade som lokförare.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vi jobbar med produkter som i stor utsträckning används på mässor.
Just nu har vi en av våra absoluta toppar. Det är mässor överallt :)

Vi försöker vända ut och in på oss själva för att hjälpa varandra.
Jag har inga problem att säg nej när folk vill vara lediga, men vill heller inte säg nej när det finns öppning för ett ja. Kan vi lösa det gör vi det även om det är med kort varsel.

Jag tror att det ger personal som är villig att ställa upp för mig när det behövs om jag ställer upp för dem när de behöver det :D

Vad gör ni, småäckliga karameller?

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO