Lekfordon åt lillgrabben.

Larsson

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000-07
Jag håller på att kollar runt på lite olika lekfordon åt lillgrabben på snart 5 år och jag har lite funderingar.

Minicross: Har mest kikat på Pw50 och funderar om det är någon större skillnad mellan Yamaha pw50, Honda qr50 och Suzuki jr50. Någon som är bättre än den andra? Större utbud av reservdelar o.s.v.
..
Fyrhjuling: Har kikat lite på Loncin 90 cc som bl.a Swebike säljer. Någon som har några bra/dåliga erfarenheter av dom. Törs man köpa ett "ching chong" märke eller ska man satsa på Suzukis Lt50 istället.

R5+1

Guest
Vad svarar han när du frågar vilket slags fordon han är mest intresserad av?

Och hur mycket gillar han fordon, jämfört med t ex bollsport eller djur?

Tänker bara att han inte ska "behöva intressera sig" för nåt han eg inte vill, onödiga pengar för dig om inte annat. Bäst för honom också som människa att du investerar din tid i nåt som kommer stärka honom och ge en bra grund till hans självkänsla i framtiden.

Naturligtvis hoppas jag att han har motorfordon "i blodet"!:yoparty
Jag hade/har det, men tyvärr inte nån förälder eller annan vuxen i min närhet som kunde guida mig på ämnet under min uppväxt.
Syrrans 3:e unge har det också. När hon var bara några månader gammal och låg och ammade kunde hon inte koncentrera sig om det t ex körde förbi snöskotrar utanför. Som 4-åring lärde hon sig att starta sin morfars 4-hjuling själv genom att bara titta hur han gjorde (han försökte alltså inte lära henne, hon bara åkte med ett par gånger). Cool unge. Jag är en stolt moster.:krama

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Ok, även om ungfan inte är intresserad av motorer utan hellre vill stå i stallet och klappa Snella hestar så ger man ungen en fyrhjuling och låtsas som att det regnar.
Det uppfostras tillräckligt dåligt som det är i dagsläget, vi behöver ju inte förvärra saken medvetet.

Edit/ Jag har skruvat ihop kinaskit och syrrans unge (som för övrigt är mer intresserad av kläder än sina 4-5 olika motorfordon trots sina 7 år) och jag skulle nog satsa på en LT50 om inte plånboken är för svåröppnad.

Annars så funkar kineserna ganska så väl och har du inte tummen mitt i handen och kan rengöra en förgasare från plastdelar, byta ett hjullager på garageuppfarten och byta ut de rostiga originalskruvarna mot rostfria från Feltema så är det inget problem att köpa kinaskrot.

Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Vad gäller 4-hjuling så kan jag verkligen rekommendera "kinaskiten" så länge det är Kazuma/Loncin-motorerna (Hondakopior), stryktåligare skit får man leta efter.
Så som grabben o grannpojkarna misshandlat sina med fullt varv o låga hastigheter timme efter timme och det enda som krävts har varit vanlig service med ventiljustering o oljebyte.

Crossar har jag bara erfarenhet från PW-50, det var det som gällde när jag jobbade på sommarland i tidernas begynnelse och de funkade utmärkt trots den misshandel som de naturligtvis utsattes för.

Så köp en PW-50, men köp ingen PW-50 utan köp en TWS PY-50 istället, exakt samma sak men du får en klipp ny till priset du får ge för för 10år gammal PW.
PY-50 är inte någon kopia utan tillverkas garanterat på samma band som PW (jag har en av varje i garaget och har detaljstuderat dom)

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Lifan motor funkar också bra. Om man sköter om den hyfsat. Gjorde själv kanske 4 oljebyten(kommer faktiskt inte ihåg att jag gjort mer än 2) i motorn jag satte på flakmoppen.

Plågade motor ganska väl faktiskt, Både på vinter och sommar halvåren.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det ska böjas i tid så jag köpte en sån här till brorsans unge på 2.5 år.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus/Ovningscykel-12/
Han for direkt iväg som en rem genom huset och jag trodde han skulle smälla in i morsans och farsans tv men han bromsade in och fick stopp 2cm framför.

Den verkar vara väldigt bra för att dom ska lära sig hitta balansen i alla fall. Så den kan rekomenderas till dom yngsta.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Naturligtvis hoppas jag att han har motorfordon "i blodet"!:yoparty
Jag hade/har det, men tyvärr inte nån förälder eller annan vuxen i min närhet som kunde guida mig på ämnet under min uppväxt.

Nu vill jag dock punktera dina drömmar - man föds inte med något sådant i blodet. Även om dina föräldrar inte 'styrde in dig' på motorfordon, så gjorde de eller någon annan något som fick dig att gilla motorfordon. Till exempel totalförbjuda motorfordon, och låta det vara tabu.

Man föds inte som rasist, nazist, kannibal, vegetarian, HD-åkare eller frihetskämpe. Eller något sådant. Man blir vad folket runt omkring gör en till.

Men det tror jag du vet sen innan...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det ska böjas i tid så jag köpte en sån här till brorsans unge på 2.5 år.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus/Ovningscykel-12/
Han for direkt iväg som en rem genom huset och jag trodde han skulle smälla in i morsans och farsans tv men han bromsade in och fick stopp 2cm framför.

Den verkar vara väldigt bra för att dom ska lära sig hitta balansen i alla fall. Så den kan rekomenderas till dom yngsta.

Yngsta och yngsta, de bör nå ned i alla fall. ;)

Men absolut en riktigt bra "leksak" att börja med... faktum är att balansen kommer väldigt snabbt och då blir det cykel utan att behöva stödhjul sen också.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Nu vill jag dock punktera dina drömmar - man föds inte med något sådant i blodet. Även om dina föräldrar inte 'styrde in dig' på motorfordon, så gjorde de eller någon annan något som fick dig att gilla motorfordon. Till exempel totalförbjuda motorfordon, och låta det vara tabu.

Man föds inte som rasist, nazist, kannibal, vegetarian, HD-åkare eller frihetskämpe. Eller något sådant. Man blir vad folket runt omkring gör en till.

Hittat ett mer passande forum till dig...

www.familjeliv.se

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Skitsnack!

Det där genustjafset är skapat av tjejer som känner sig annorlunda och i stället för att gilla läget försöker hävda någon skuld till någon för deras existens.

Du är till 99,9% färdigbakad i magen och det är gener, serotonin och hormoner som styr hur du kommer att bli. Pojkar är (generellt) intresserade av teknik medan cheyer (generellt) intresserar sig mer för omvårdnad.
Och detta av förklarliga skäl som dessutom utvecklats under miljontals år så bara för att någon bitterfitta som Betnér tycker annorlunda för att vara hipp så har han inte rätt.

Det var en dokumentär om detta för inte så länge sedan på kunskapskanalen som dessutom tog upp något syndrom där detta kastas om utan att rubba ens sexualitet.
Man fick följa en brittisk helt hetro tjej som hela livet intresserat sig för tekniska saker och DÅ verkligen känt hur det är att motarbetas av samhälle och familj. Hennes största intresse var tåg.

Jag och min syster är uppväxta under väldigt liknande förhållanden på en gård av fördomsfria föräldrar som låtit oss hålla på med vad vi velat. Syrran hade hästar och mitt första ord var "Traktor".

Sen är det en jäkla skillnad på att ha mindervärdeskomplex, dåligt självförtroende samt att därför söka sig till div grupperingar som hojgäng eller fotbollssupporters, och att ha en viss sexualitet eller andra medfödda egenskaper. Eller tror du man kan uppfostra en människa till att vara gay eller straight, Eller en en kvinna runt 30 att inte längta efter barn?

:mad:

Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Nu vet jag inte om ni är oseriösa längre! Ni förvirrar mig, om ni vill ha en seriös vetenskaplig diskussion får ni PMa...

Nej jag tror inte man kan helt uppenbart påverka vilka sexuella preferenser andra skall ha, och inte heller huruvida en människa vill ha barn. Självklart intresserar sig kvinnor generellt sett för det du nämner, men det styrs inte av några fjuttiga hemmafru förebilder från 50-talet utan förklaras med evolution. Att den brittiska tjejen du nämner har motarbetats av samhället beror ju på just samhällets normer.

Men intressen är inget man föds med, men att man intresserar sig för vissa saker är medfött. Till exempel att man som barn är fascinerad av stora, låtande saker. Som traktorer, motorcyklar och gräsklippare. Hoppas ni ser skillnaden.
För ni tror väll ändå inte att om man lämnar ett nyfött barn på en öde ö, med all livsnödvändig materiel, skulle efter ett år börja säga "TRAKTOR! BRUUUUM"? Möjligtvis hade barnet försökt låta som åska eller liknande. Det är väll dock skrämt av åska, så det är ej så troligt.

Ditt sista stycke Teo gör mig bara förvirrad :7peta
Skitsnack!

Det där genustjafset är skapat av tjejer som känner sig annorlunda och i stället för att gilla läget försöker hävda någon skuld till någon för deras existens.

Du är till 99,9% färdigbakad i magen och det är gener, serotonin och hormoner som styr hur du kommer att bli. Pojkar är (generellt) intresserade av teknik medan cheyer (generellt) intresserar sig mer för omvårdnad.
Och detta av förklarliga skäl som dessutom utvecklats under miljontals år så bara för att någon bitterfitta som Betnér tycker annorlunda för att vara hipp så har han inte rätt.

Det var en dokumentär om detta för inte så länge sedan på kunskapskanalen som dessutom tog upp något syndrom där detta kastas om utan att rubba ens sexualitet.
Man fick följa en brittisk helt hetro tjej som hela livet intresserat sig för tekniska saker och DÅ verkligen känt hur det är att motarbetas av samhälle och familj. Hennes största intresse var tåg.

Jag och min syster är uppväxta under väldigt liknande förhållanden på en gård av fördomsfria föräldrar som låtit oss hålla på med vad vi velat. Syrran hade hästar och mitt första ord var "Traktor".

Sen är det en jäkla skillnad på att ha mindervärdeskomplex, dåligt självförtroende samt att därför söka sig till div grupperingar som hojgäng eller fotbollssupporters, och att ha en viss sexualitet eller andra medfödda egenskaper. Eller tror du man kan uppfostra en människa till att vara gay eller straight, Eller en en kvinna runt 30 att inte längta efter barn?

:mad:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nu vet jag inte om ni är oseriösa längre! Ni förvirrar mig, om ni vill ha en seriös vetenskaplig diskussion får ni PMa...

Nej jag tror inte man kan helt uppenbart påverka vilka sexuella preferenser andra skall ha, och inte heller huruvida en människa vill ha barn. Självklart intresserar sig kvinnor generellt sett för det du nämner, men det styrs inte av några fjuttiga hemmafru förebilder från 50-talet utan förklaras med evolution.

Det var även precis vad jag sa och nu motsäger du dig själv.

Att den brittiska tjejen du nämner har motarbetats av samhället beror ju på just samhällets normer.

Samhället är en frukt av människan...

Men intressen är inget man föds med, men att man intresserar sig för vissa saker är medfött. Till exempel att man som barn är fascinerad av stora, låtande saker. Som traktorer, motorcyklar och gräsklippare. Hoppas ni ser skillnaden.

Japp och det är precis vad jag säger.
Killar (generellt) är intresserade av tekniska saker medan tjejer (generellt) är intrsserade av omvårdnad.
Att det i dag handlar om bilbanor, mopeder, monstertruckar respektive dockor och hästar är bara för att detta finns runt omkring oss.

För ni tror väll ändå inte att om man lämnar ett nyfött barn på en öde ö, med all livsnödvändig materiel, skulle efter ett år börja säga "TRAKTOR! BRUUUUM"? Möjligtvis hade barnet försökt låta som åska eller liknande. Det är väll dock skrämt av åska, så det är ej så troligt.

Anledningen till att jag gillade traktorer när jag var liten var väl för att dessa fanns. Hade jag bott på en öde ö hade det antagligen rört sig om att bygga fällor eller andra konstruktioner.

Det sista jag skrev är att det är skillnad på:
Att ha dåligt självförtroende och grupptillhörighetsbehov,
Att ha olika åsikter om saker,
mm

och på:

Ens sexualitet,
Genetiska egenskaper,
Ens förutsättningar för intressen (skriver jag för att undvika missförstånd),
mm

De första är bara ett resultat av vilka du umgåtts med och vad du varit med om medan de senare är direkt kopplat till din genetiska sammansättning.

Det var för att du tog upp HD-gäng och Nazister i samma mening som att folks intressen kommer från hur de uppfostrats jag skrev det.

Genustjafset som flödat senaste 2 åren är i samma liga som FI´s snack om att män och kvinnor inte skiljer sig alls annat än att män har snåp och cheyer tuttar vilket den samlade forskarkåren har annat att säga om. Vi orienterar oss med olika hjärnhalvor, vi har olika nivåer av testosteron och serotonin vilket i sig påverkar hur vi fattar beslut, riskmedvetenhet, mm.

Alltså: Forskare och jag säger en sak medan genusfeministerna och betnér säger en annan.

Last edited:

R5+1

Guest
Ok, även om ungfan inte är intresserad av motorer utan hellre vill stå i stallet och klappa Snella hestar så ger man ungen en fyrhjuling och låtsas som att det regnar.
Det uppfostras tillräckligt dåligt som det är i dagsläget, vi behöver ju inte förvärra saken medvetet.
:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi

FY FAAN va bra skrivet!!!:tummenupp

Men intressen är inget man föds med, men att man intresserar sig för vissa saker är medfött(...)låtande saker
EXAKT vad jag menade.:tummenupp

Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
EXAKT vad jag menade.:tummenupp

Vad bra! Råkade feltolka ditt inlägg :krama

Det sista jag skrev är att det är skillnad på:
Att ha dåligt självförtroende och grupptillhörighetsbehov,
Att ha olika åsikter om saker,
mm

och på:

Ens sexualitet,
Genetiska egenskaper,
Ens förutsättningar för intressen (skriver jag för att undvika missförstånd),
mm

De första är bara ett resultat av vilka du umgåtts med och vad du varit med om medan de senare är direkt kopplat till din genetiska sammansättning.

Det var för att du tog upp HD-gäng och Nazister i samma mening som att folks intressen kommer från hur de uppfostrats jag skrev det.

Genustjafset som flödat senaste 2 åren är i samma liga som FI´s snack om att män och kvinnor inte skiljer sig alls annat än att män har snåp och cheyer tuttar vilket den samlade forskarkåren har annat att säga om. Vi orienterar oss med olika hjärnhalvor, vi har olika nivåer av testosteron och serotonin vilket i sig påverkar hur vi fattar beslut, riskmedvetenhet, mm.

Alltså: Forskare och jag säger en sak medan genusfeministerna och betnér säger en annan.

Jaha att trodde du Teo argumenterade mot mig :D

Förlåt, skrev visst lite otydligt, HD-åkare var inte negativt laddat. Hade det bara som ett av flera exempel på saker man kan bli. (vissa negativa och några neutrala) Nu vart det mycket lättare att förstå vad du menade! Nu förstår jag ditt inlägg och håller med dig.

Kalas, vi blev inte ovänner! :banana

Det var även precis vad jag sa och nu motsäger du dig själv.
Lite fel blev mitt inlägg ja, går såklart att fostra kvinnor till att avsky barn och ej vilja ha dem. Men alla djur har generellt sett en strävan efter att få avkommor. Eller i alla fall få föra vidare sina gener. Särskilt killar i min ålder :hihi

Last edited:

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
Pw50 eller jr50 blir för små!

Min pojk åkte jr 50 tills han var 4år, sen blev det ktm mini adventure till 5år ktm pro junior till 6, nu fullstor ktm 50 samt en träningshoj- 65cc..

Köp inte för liten hoj, blir bara svåråkt! Åk till en handlare och prova lite, men jr/pw är för 3-4åringar

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024