letar fyrhjuling.,...hilfe..!

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Hoj
fulmotard xr600 & wr450f & r1 -03
tjena.
bor lite på landet och har köpt mej ett hus för drygt ett år sedan och nu kommit underfund med att en "gårdsfyrhjuling" nog fan inte hade vart så dumt ändå.
har en kärra som jag och grannen gjort för att dra bakom gräsklipparen (superhäftig murray) med kula osv.
men den har ju drivremmar som slits och ...tja den är inte gjord för att dra tyngre grejor så en atw hade vart guld.
tänkte mest dra kärra runt på tomten och kanske sätta på ett snöblad på den.

till mitt dilemma.
har petat lite på sådana där "åka fort på landsvägsfyrhjulingar" från kina och blivit förvånad över hur fruktansvärt mycket det skiljer i kvalite.

jag kan tänka mej köpa en kina tillverkad, bara den håller eller en några år äldre japs spelar ingen roll.
men är det några där som har någon och kan ge lite råd om vilken och varför.
har kollat beggade och det verkar som man får mycket vettigt för runt 25 000.

enlight me..!!!

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
ska du dra grejjer och ploga snö ska du nog inte ha en åka-fort atw utan en tung fyrhjulsdriven variant. då blir det genast dyrt och inte lika kul.

min uppfattning är att kina grejjerna håller i motor och för normal användning men förutsätter att hjulupphängningar, gaswirear går sönder vid lite aktiv körning. kolla även upp vad du har för möjlighet att köpa reservdelar för sådana.

jag skulle föredra en beggad japps framför ny kines

Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Märkesmaskin med rejäla piggkedjor går alldeles utmärkt att plogá för husbehov.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Såvida du inte råkar ha en liten sluttning.
Det i kombination med 1-2dm nysnö brukar knäcka de flesta fyrhjulingar utan boggie. Men det kostar därefter.

Stampep

but why?
Gick med
28 Feb 2009
Hoj
XRV750
Det är definitivt en arbetsmaskin du ska ha, kan gå bra att dra kärra med en busmaskin på 180kg, men sen ska du stanna också..

Har haft kinesmaskin 200cc, rätt rolig och höll över förväntan. Var inte alls snäll mot den.
Nu har jag en Dinli 700 4x4, haft den sedan april -09 och kört 55tim/110 mil, alltså mest skogskörning/plogning. Har haft en del trubbel med maskinen, dock löser åf det utan problem, var en ny modell när jag köpte.
ligger dock utanför din budget..

Skulle kolla på en begagnad märkes 4x4.

Kolla in på ATVFORUM.SE där finns bra info!

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
En liten traktor med frontlastare är överlägsen en atv för gårdsbruk. Inte i närheten lika rolig som atv men. Med din budget kan du glömma snöskottning med atv.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag höll uppe 2km isbana flera år med en Polaris 500 samt bilvägen till huset, när det kom flera dm blötsnö en helg när jag var bortrest var det lite pungt, men annars gick det bra

Vi hade kättingar, men la aldrig på dom.

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Hoj
ja visst hade det bästa vart en liten trädgårdstraktor med frontlastare men dom kostar ju som en hel högerarm och lite till.
polaren har haft en polaris diesel som jag använt lite men den har krånglat en del.
en annan kompis hade en honda ...hmm..tror det var 350. där gick drivknutarna och dom så dyra så den lagades aldrig.
så då börjar man fundera på varför man köper märkes maskiner när det ändå krånglar en del och sedan kostar multum i reservdelar.

har sett en del beggade random kina atw på blocket med tex ett litet snöblad, helautomat, drag och ibland tom winsch för runt 25-30 och då funderar jag på hur dåliga kan dom vara?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Vi har en "xing-fu" med (au)tomatlåda som gick på 20lök för 6-8år sedan.

Den har förbrukat: Två oljebyten, en förgasare och ett gel-batteri.

Skulle dock inte ens tänka tanken på att sätta ett snöblad på den.
Fungerar utmärkt som bastumoppe och att dra kärra i semi-oländig terräng.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
ja visst hade det bästa vart en liten trädgårdstraktor med frontlastare men dom kostar ju som en hel högerarm och lite till.
polaren har haft en polaris diesel som jag använt lite men den har krånglat en del.
en annan kompis hade en honda ...hmm..tror det var 350. där gick drivknutarna och dom så dyra så den lagades aldrig.
så då börjar man fundera på varför man köper märkes maskiner när det ändå krånglar en del och sedan kostar multum i reservdelar.

har sett en del beggade random kina atw på blocket med tex ett litet snöblad, helautomat, drag och ibland tom winsch för runt 25-30 och då funderar jag på hur dåliga kan dom vara?

Faran har kvar sin Polaris, två remmar har vi bytt själva, och en gång har den varit inlämnad på verkstad för rep av ackumulerade små fel och ett större (växellänkage tror jag).

På 15 år.

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek

har sett en del beggade random kina atw på blocket med tex ett litet snöblad, helautomat, drag och ibland tom winsch för runt 25-30 och då funderar jag på hur dåliga kan dom vara?[/Q

Bara för man köper en märkes fyrhjuling ska man inte tro den klarar vad som helst. Säkert många som använder den till allt för tunga jobb så den går sönder, tex drivknutshaveri.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Farsan köpte sin (begagnad) för att skottad snö och dra timmer med, sista åren har han skottat med traktor istället.

Arbetsmaskiner tål sant.

Dessutom var han utan bil med kula ett tag, så då drog han släpvagnar med den också, ett par mil i veckan med gräsklippartraktorn på en biltrailer bakom.

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Hoj
Farsan köpte sin (begagnad) för att skottad snö och dra timmer med, sista åren har han skottat med traktor istället.

Arbetsmaskiner tål sant.

Dessutom var han utan bil med kula ett tag, så då drog han släpvagnar med den också, ett par mil i veckan med gräsklippartraktorn på en biltrailer bakom.

nice...ungefär det jag kommer använda eländet till med, dock inte i så stor utsträckning.
vad var det för modell/märke?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
nice...ungefär det jag kommer använda eländet till med, dock inte i så stor utsträckning.
vad var det för modell/märke?

Polaris Sportsman 500, den största som såldes då.

Tyvärr gick dom inte att få vägregade på den tiden, det går numera om man stryper dom, men då går dom inte att skotta snö med.

Lösningen är att man köper en vägregad och avstryper den.

Den här är väl mest lik i dag:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Polaris_500_HO_21067473.htm?ca=2&w=1

Den här är mer att köra med:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Polaris_800_Sportsman__10_27582937.htm?ca=2&w=1

Den här har 70hk och servostyrning:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Polaris_850_XPS_2010_28940663.htm?ca=2&w=1

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

De duger gott åt sånt arbete och brukar inte förbruka reservdelar på löpande band trots ursprungslandet.
Och det går dessutom utmärkt att ploga med dem, givetvis beror det ju på om det är tösnö eller inte men nyfallen snö i minusgrader är inget problem. Man orkar ju skotta för hand, eller hur?

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Fastighetsskötaren på jobbet har en Honda(kubik vet jag inte) som arbetsmaskin, drar släp och inte minst plogar nu under vintern. Verkar inte vara några problem att få undan massa snö med en sådan:tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Eftersom flera här påstår att det fungerar, och mina erfarenheter var från en äldre suzuki "quad runner" (ungefär 300cc, fyrhjulsdrift och diffspärrar) och jag på den tiden pysslade med entrepenadmaskiner, så bestämde jag mig för att prova nyare doningar och jämföra med mina veterantraktorer (Ferguson TEA20 (grålle) och Massey-Ferguson 135).
En kompis tjöppte en Honda TRX420 med snöröjningspaket förra året.
Patetiskt.
Lössnö och 130cm snöblad.
Slirar, styr dåligt, får köra fyra gånger för att ploga en vanlig uppfart.
Patetiskt.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
kina är eeeh kina o håller väl sådär,hade en kazuma jaguar 500 o den funkade väl men var mycket småkrångel så jag sålde den o köpte en can am outlander 800 o det har jag inte ångrat .
men jag drar ganska tunga timmerlass ploga snö dög ju kazuman med o den kan du nog hitta runt 25-30 k
sen så är det dåligt andrahandsvärde på kina modellerna.
lycka till med felköpet :)

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende