Letar rolig A2 eller strypt A->A2 hoj.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
S1000RR -11, GSXR1000 -07, CBR600FS -02, Matchless G3 -55
Det här är inte en tråd om huruvida man kan strypa ner en R6 eller något dylikt.
Frågar åt en bekant som precis börjat övningsköra och ska ta sitt A2-kort.

Därför är jag bara intresserad av äkta A2-hojar eller lagliga strypningar och inga dumheter.

Då det fortfarande är övningskörning som pågår rör det sig inte om nyköp eller lägga över 40k, helst mindre.

Så, vad finns det egentligen att tillgå som inte ser ut som 70-talet eller är ett fullständigt antiklimax att köra?

Spontant kommer jag att tänka på en strypt er6f, en hoj med jämnare effektkurva och trottelstopp borde vara roligare att köra än en radfyra eller något förgasat med strypbrickor?

Själv körde jag en CBR500 på min risktvåa, vilket jag uppfattade som en ganska kul och lättkörd A2a, däremot är den för ny, så den kostar för mycket.

Tips och åsikter mottages tacksamt.

Last edited:
Ju mindre strypt den är, desto bättre känns den att köra.
Dessutom väger de mindre med mindre motor och trottelstopp (egentligen en spärr för gasspjället) är riktigt handikappande tycker jag, man kan vrida lite grann på rullen bara.

Det finns A2 hojar med passande effekt helt utan strypning, det kanske kan vara något?

Denna t ex, 321cc och 42hk, tror inte det sitter någon strypning, men det är bara att ringa och fråga en återförsäljare.

http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/motorcyklar/supersport/yzf-r3.aspx?view=featurestechspecs

KTM är inte riktigt min grej, men kanske din kompis.
372cc och 32kW (43,7hk)

http://www.ktm.com/se/naked-bike/390-duke/

Går att strypa dessa om man vill ha en fin Ducati ;)

http://www.ducati.com/bikes/monster/795/tech_spec.do
http://www.ducati.com/bikes/monster/s2r/tech_spec.do

Man får en monster 696 med några år på nacken till ett helt okej pris

www.blocket.se/uppsala/Ducati_monster_696_60579109.htm

Last edited:
http://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_Ninja_300_ABS_60280953.htm?ca=10&w=3
Den kan man säkert pryta ner en tusenlapp eller två. Ska tydligen vara helt okej skojfaktor på med.

Annars skulle jag väl säga en valfri motard som väger tillräckligt och med strypkit borde vara det roligaste att köra. Gjorda för att leva rövare i lägre hastigheter redan från början, och väger lite, och går dessutom inte herrejössessönder överallt i massa dyr plast när man råkar tappa dem i asfalten.

Den kan man säkert pryta ner en tusenlapp eller två. Ska tydligen vara helt okej skojfaktor på med.

Annars skulle jag väl säga en valfri motard som väger tillräckligt och med strypkit borde vara det roligaste att köra. Gjorda för att leva rövare i lägre hastigheter redan från början, och väger lite, och går dessutom inte herrejössessönder överallt i massa dyr plast när man råkar tappa dem i asfalten.

Finns dessutom supermotarder som inte ens behövs strypas, men Sniglom tänk på att det är max 0,2kW/kg även om effekten är <35kW.

Honda FMX 650 t ex går att köra på A2 kort, åtminstone årsmodell 2005 med 38hk på 169kg. Kanske inte världens smidigaste motard, men funkar på A2.

Ju mindre strypt den är, desto bättre känns den att köra.
Beror inte det väldigt mycket på typen av strypning och motorkaraktär med?

Det finns A2 hojar med passande effekt helt utan strypning, det kanske kan vara något?
Ja, självklart, det var det jag menade i topic. En strypt hoj har ju fördelen att den kan strypas upp om man tar A-kort och att den går att sälja som A eller A2.

Att bara hitta hojar som går att strypa till A2 eller är A2 är inga problem för mig. Nu rör det sig om en begränsad budget och något som ska kännas kul (för vad det är). Så att ringa en återförsäjare och fråga om en ny hoj eller köpa en Ducati blir det nog inget med, tyvärr.

Så min fråga är mer åt hållet; vet du någon kul hoj som antingen är A2 eller går att strypa till A2, samt inte kostar skjortan?

Bra tips, tack. Det är trist att knäcka kåpor. Men tror mer på nakenhoj med sportigt utseende är vad som söks än motard. Fast det är klart, hittar man något motardigt billigt nog så kanske utseendet går att förbise.

KTM är inte riktigt min grej, men kanske din kompis.
Det ska helst se sporthojigt ut, så KTM är inte ett förstahandsval här.

Dessutom väger de mindre med mindre motor och trottelstopp (egentligen en spärr för gasspjället) är riktigt handikappande tycker jag, man kan vrida lite grann på rullen bara.
Är stoppet på rullen ett större problem än en vanesak då? Borde inte känslan (väldigt grovt) motsvara en färdigstrypt hoj med quick throttle?

Finns dessutom supermotarder som inte ens behövs strypas, men Sniglom tänk på att det är max 0,2kW/kg även om effekten är <35kW.

Honda FMX 650 t ex går att köra på A2 kort, åtminstone årsmodell 2005 med 38hk på 169kg. Kanske inte världens smidigaste motard, men funkar på A2.
Tack, då får man titta noga på effekten om de väger under 175kg.

Last edited:

Japp, finns modeller som inte ens behöver strypas, men jag kan segmentet lite för dåligt för att på rak arm säga vilka. :hihi
Dock tror jag att motard är det som ger mest skoj för effekten. En enduro är ju skitkul att leva rövare på, även om de inte har herrejössesmassor effekt, och samma maskin på asfalt med asfaltsdäck borde ju vara ungefär lika rolig. Sålänge man håller sig borta från motorvägarna. :crash

400-500cc 4 cylle hojarna ser kul ut på youtube (ffa 400cc på 90 talet, så som suzuki bandit 400, honda cb 400cc) man behöver väl strypa dom lite men det brukar väl oftast finnas 25kw kit till sådana (blir ju A2 godkänt men inte hela effekten) dock lär man kunna köra ostrypt för vi pratar väl oftast bara om 5-10hk över gränsen så de lär ju inte kännas så stort i skillnad från att verkligen köra 45hk.

har kört en cbr 400cc, den var riktigt rolig med sina knappa 60hk, men sporthoj dock.

Du skriver Ej 70tal look, men hur gammalt får det vara? finns många fräna 90tals hojar som kvalar in för A2 men inte är 600cc och låter gött med slip on :yoparty

Beror inte det väldigt mycket på typen av strypning och motorkaraktär med?

Jo, visst gör det.
Jag hade min första hoj (750cc radfyra, förgasarsportis) strypt med förgasarbrickor, den gick som en påse nötter så de åkte ut illa kvickt.

Är stoppet på rullen ett större problem än en vanesak då? Borde inte känslan (väldigt grovt) motsvara en färdigstrypt hoj med quick throttle?

Det är en vanesak, en jag känner som körde med strypt hoj och sen tog bort det berättade att han tänkte beställa snabbgas för han var van vid den korta gasen och tyckte det var bättre.
Men jag övertalade honom att låta bli och nu är han faktiskt glad att han lyssnade på mig.

Men det kanske din kompis har en helt annan åsikt om.

ER6 är rätt schysst om det ska köras strypt.
Körde en sådan med 25kw för några år sen och den knuffade på bra upp till 100, toppade ~140 med lite medvind, lär vara något rappare med 35kw.
Personligen skulle jag aldrig skaffa en hoj med mer än 2-cyl om det ska strypas, utan bra vrid så tröttnar man fort som fasen och då är det bara en tidsfråga innan strypningen åker :fakta

Ska jag rekommendera med hjärnan så säger jag ER6, men fan så tung och klumpig den var jämfört med polarens strypta (24kw) 690SMC, skiljer väl närmare 60 kilo på hojarna :näsblod

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...