Licens och klubbyte????

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Kan någon invigd i ämnet förklara för mig hur jag ska gå till väga för att byta från klubb A till klubb B.
Exakt VAD(!?) menar SVEMO att jag ska göra?

När jag sätter in 200:- till SVEMO, vart ska jag meddela vad ämnet gäller?
Man kan ju oftast bara få med ca 20 tecken när man gör en PG-inbetalning.

Länk
 

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
bissmark skrev:
Kan någon invigd i ämnet förklara för mig hur jag ska gå till väga för att byta från klubb A till klubb B.
Exakt VAD(!?) menar SVEMO att jag ska göra?

När jag sätter in 200:- till SVEMO, vart ska jag meddela vad ämnet gäller?
Man kan ju oftast bara få med ca 20 tecken när man gör en PG-inbetalning.

Länk
Kolla så du kan byta klubb nu.......
Om du läser lite högre upp på sidan så står det klart och tydligt att övergångshandlingarna ska vara Svemo tillhanda senast den 1 november.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
LOTTAK skrev:
Kolla så du kan byta klubb nu.......
Om du läser lite högre upp på sidan så står det klart och tydligt att övergångshandlingarna ska vara Svemo tillhanda senast den 1 november.

Pratade precis med SVEMO.
De förklarade hur jag skulle göra:

Sätt in 200:- på SVEMO:s konto och skriv att du vill byta klubb.
Då skickar SVEMO ett sk övergångsbevis hem till mig.
Detta bevis fyller jag i och skickar till klubb A som ska samtycka(?) att jag byter till klubb B.
Klubb A skickar detta bevis tillbaka till mig, så att jag kan skicka det vidare till klubb B.
Klubb B skriver under och skickar beviset till SVEMO

Först därefter kan jag skicka in ansökan till klubb B om att hämta ut licensen, som i sin tur ska skicka även denna lapp till SVEMO.

Hur lång tid kommer detta att ta tror ni?
Kommer jag att hinna få ut licensen till första tävlingen i Falkenberg?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
eftersom de vill att man skickar in det senast 1:a november året innan man tänkt tävla.. så är det väl bara o räkna? :3freak

bissmark skrev:
Hur lång tid kommer detta att ta tror ni?
Kommer jag att hinna få ut licensen till första tävlingen i Falkenberg?
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Svemo sköter nog detta med i stort sett vändande post. De brukar vara riktigt snabba på att handlägga licensärenden. Den du ska jaga på, ifall du ska jaga någon, är klubb A.

Skulle någon av klubbarna vara LMS så vet jag att de är väldigt snabba med pappersarbetet.

/Micke


bissmark skrev:
Pratade precis med SVEMO.
De förklarade hur jag skulle göra:

Sätt in 200:- på SVEMO:s konto och skriv att du vill byta klubb.
Då skickar SVEMO ett sk övergångsbevis hem till mig.
Detta bevis fyller jag i och skickar till klubb A som ska samtycka(?) att jag byter till klubb B.
Klubb A skickar detta bevis tillbaka till mig, så att jag kan skicka det vidare till klubb B.
Klubb B skriver under och skickar beviset till SVEMO

Först därefter kan jag skicka in ansökan till klubb B om att hämta ut licensen, som i sin tur ska skicka även denna lapp till SVEMO.

Hur lång tid kommer detta att ta tror ni?
Kommer jag att hinna få ut licensen till första tävlingen i Falkenberg?
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Ja, man får väl hoppas att det går undan (vilket det troligen gör).
Men man blir ju föga förvånad att det ska vara ett sådant krångel för en liten plastbricka. När jag frågade SVEMO om varför det är så krångligt, svarade de bara: "-Ja du, så är det bara..."
Jahapp.

EazyLiving skrev:
Svemo sköter nog detta med i stort sett vändande post. De brukar vara riktigt snabba på att handlägga licensärenden. Den du ska jaga på, ifall du ska jaga någon, är klubb A.

Skulle någon av klubbarna vara LMS så vet jag att de är väldigt snabba med pappersarbetet.

/Micke
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
bissmark skrev:
ett sådant krångel
Det är inget krångel, det är bara så systemet är uppbyggt. Om du tänker dig in i hur systemet är uppbyggt så kommer du också förstå att den här proceduren inte alls är krånglig utan den enda möjliga. Hur tycker du att det borde fungera?
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Om man inte tävlat för klubb A under föregående år så ska det gå att byta klubb mitt i säsongen.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Teddy skrev:
Det är inget krångel, det är bara så systemet är uppbyggt. Om du tänker dig in i hur systemet är uppbyggt så kommer du också förstå att den här proceduren inte alls är krånglig utan den enda möjliga. Hur tycker du att det borde fungera?

Vad jag menar är att varför kostar det svemo 200:- för att skicka ut ett A4-papper i kuvert och sedan göra ett par knapptryckningar på datorn? Är de konsulter?
Varför är licensen bunden till klubben som hjälpte mig att ta min licensen?
Jag ansöker ju efter min licens via klubben där jag är medlem.
Jag har inte betalat min medlemsavgift till klubb A bara för att jag inte vill vara medlem i den längre. Klubb B kan erbjuda mig mer än klubb B. Därav bytet.

Varför är denna proceduren den enda möjliga?
Hade det inte bara varit lättare och "bara" betalat medlemsavgift till den nya klubben och därefter ansöka om sin licens genom den?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vissa klubbar har ansökningsblanketterna för att byta klubb hemma och vissa brukar inte ta nått betalt för den blanketten då om man byter till deras klubb.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
bissmark skrev:
Vad jag menar är att varför kostar det svemo 200:- för att skicka ut ett A4-papper i kuvert och sedan göra ett par knapptryckningar på datorn? Är de konsulter?
Varför är licensen bunden till klubben som hjälpte mig att ta min licensen?
Jag ansöker ju efter min licens via klubben där jag är medlem.
Jag har inte betalat min medlemsavgift till klubb A bara för att jag inte vill vara medlem i den längre. Klubb B kan erbjuda mig mer än klubb B. Därav bytet.

Varför är denna proceduren den enda möjliga?
Hade det inte bara varit lättare och "bara" betalat medlemsavgift till den nya klubben och därefter ansöka om sin licens genom den?
Först en liten friskrivning.
Jag är ingen expert i ämnet så jag reserverar mig för eventuella fel.

Systemet är uppbyggt så att medlemmar bildar klubbar som i sin tur är medlemmar i SVEMO. Klubbarna utfärdar inte själva licenser till sina medlemmar, det är inte ett önskvärt system, man vill ha en enda instans som utfärdar licenser vilket SVEMO gör för MC och skoter. Varför vill man inte ha olika instanser som utfärdar samma licens? Därför att man vill garantera att det görs på en enhetligt sätt. Jämför med körkort, pass, medborgarskap, och hundra andra intyg som utfärdas av endast en instans. Det är faktiskt bra att Vägverket utfärdar körkorten, tänk om Kellogs utfärdade körkort via Cornflakespaketen.

Du var inte tvingad att gå med i Klubb A när du skickade in din intyg om genoförd licenskurs till SVEMO men det gjorde du ändå. Tuff skit liksom, det var ditt eget misstag, jag vet allt om det, jag gjorde likadant.

Om du nu är medlem i klubb A och vill byta till klubb B måste du dels säga till klubb A "Öh, tjena, jag vill inte vara med i er jävla skitklubb längre" och sen måste du säga till SVEMO "jag är inte med i klubb A längre, de suger, jag vill vara med i klubb B" och till sist måste du säga till klubb B "Hej, snälla, får jag leka med er?".

Varför tar SVEMO ut en avgift? För att de inte jobbar gratis! Det finns många sätt att finansiera en verksamhet och just i detta fall har man valt att låta detta arbete kosta exakt 200 kr. En skitsumma tycker jag. Jag arbetar på Handelsbanken med interna statistiksystem och personaldimensioneringsystem och kan lugnt säga att här vet man verkligen vad en arbetsuppgift kostar och när man börjar slå ut alla kostnader, och då merar jag ALLA kostnader, på olika arbetsuppgifter så är det inte utan att man höjer på ögonen när man ser vad vissa till synes enkla ärenden har för verklig kostnad.

Varför kan du inte bara betala in medlemsavgiften till klubb B och sen få den nya licensbrickan med din nya klubb hemskickad med posten? Därför att du inte får lösa ut flera licenser för olika klubbar och därför att SVEMO inte har någon aning om vilken eller vilka klubbar du är medlem i. Vitsen med ett enhetligt system är just att man bara har en licens, om man kunde ha flera licenser skulle det inte finnas någon vits med att SVEMO utfärdar licensena utan då hade lika gärna klubbarna själva kunnat utfärda licenserna. Klubbarna rapporterar inte till SVEMO vilka medlemmar de har och SVEMO struntar i vilken eller vilka klubbar du är medlem i. SVEMO vill bara veta vilken av dina klubbar som du är medlem i som du vill tävla för.

Hoppas det klarnar! :)
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Teddy skrev:
Du var inte tvingad att gå med i Klubb A när du skickade in din intyg om genoförd licenskurs till SVEMO men det gjorde du ändå. Tuff skit liksom, det var ditt eget misstag, jag vet allt om det, jag gjorde likadant.

Då tar vi det om igen.
Förra året tog jag licens genom klubb A som jag då var medlem i.
Jag har i år inte betalat någon medlemsavgift till någon, varken A eller B. Om det är ett misstag vet jag inte riktigt.

Teddy skrev:
Om du nu är medlem i klubb A och vill byta till klubb B måste du dels säga till klubb A "Öh, tjena, jag vill inte vara med i er jävla skitklubb längre" och sen måste du säga till SVEMO "jag är inte med i klubb A längre, de suger, jag vill vara med i klubb B" och till sist måste du säga till klubb B "Hej, snälla, får jag leka med er?".

Som jag skrev, jag är ännu inte medlem i någon klubb 2006

Teddy skrev:
Varför tar SVEMO ut en avgift? För att de inte jobbar gratis! Det finns många sätt att finansiera en verksamhet och just i detta fall har man valt att låta detta arbete kosta exakt 200 kr. En skitsumma tycker jag. Jag arbetar på Handelsbanken med interna statistiksystem och personaldimensioneringsystem och kan lugnt säga att här vet man verkligen vad en arbetsuppgift kostar och när man börjar slå ut alla kostnader, och då merar jag ALLA kostnader, på olika arbetsuppgifter så är det inte utan att man höjer på ögonen när man ser vad vissa till synes enkla ärenden har för verklig kostnad.

Visst, 200:- är en skitsumma. Mitt liv står inte och faller med det.
Men om man nu ska betala 2450:- för en licens borde man kunna få den servicen inbakad i priset.

Teddy skrev:
Varför kan du inte bara betala in medlemsavgiften till klubb B och sen få den nya licensbrickan med din nya klubb hemskickad med posten? Därför att du inte får lösa ut flera licenser för olika klubbar och därför att SVEMO inte har någon aning om vilken eller vilka klubbar du är medlem i. Vitsen med ett enhetligt system är just att man bara har en licens, om man kunde ha flera licenser skulle det inte finnas någon vits med att SVEMO utfärdar licensena utan då hade lika gärna klubbarna själva kunnat utfärda licenserna. Klubbarna rapporterar inte till SVEMO vilka medlemmar de har och SVEMO struntar i vilken eller vilka klubbar du är medlem i. SVEMO vill bara veta vilken av dina klubbar som du är medlem i som du vill tävla för.

Hoppas det klarnar! :)

Och igen då.
Min licens för 2005 har gått ut och gäller inte då det i år "stavas" 2006.
Med andra ord, jag har ingen licens för år 2006.
Jag har heller ej något medlemsskap i någon klubb.
Och för det sista, jag har inte skickat efter någon licensansökan för 2006.
Då kan jag heller inte ha licens genom 2 st klubbar.
Eller hur?
Hoppas det klarnar hos dig med nu :pannkyss
/Johan
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
bissmark skrev:
Så, nu har det gått snart två månader och inte ett ord från SVEMO.

Allt var ok från både klubb A och B, så nu ligger bollen hos SVEMO...

Du kan lugnt vänta en månad till. Snön kommer ligga kvar lääääääänge. :gnissla
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
bissmark skrev:
Så, nu har det gått snart två månader och inte ett ord från SVEMO.

Allt var ok från både klubb A och B, så nu ligger bollen hos SVEMO...


Jag skickade in min övergång förra året i November och har ff inte hört ett ord om det från Svemo... :rolleyes:
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag pratade med en tjej som har han om licenser på Svemo om hur man skulle göra. Skickade sen in papper och sen var bytet klart. Lite bökigt, men det funkade iallafall.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Wheeliegirl skrev:
Jag skickade in min övergång förra året i November och har ff inte hört ett ord om det från Svemo... :rolleyes:

Uhu... Förvånad?
Gör som jag, ring till Annelie Hellborg handläggare på SVEMO (licensfrågor, övergångar) 011-23 10 83 och gnäll lite.
Då kommer du också märka att hon förmodligen kommer hänvisa dig till någon annan (som genast ska ta tag i det...!?)

Lycka till

/Johan

Edit:
Ringde precis dit.
Glöm allt jag har sagt, de har skickat inbetalningskortet till fel adress... Nytt är på väg, till rätt adress denna gången...:3freak
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top