Licenskurs 2008

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Finns det några planer för sydskånes att arrangera licenskurs under 2008?

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Det finns inga sådana planerade i dagsläget.

Finns där ett intresse från Er medlemmar att det skall hållas en sådan så givetvis skall vi försöka arrangera en sådan.

det kanske skulle sättas upp en poll för att se intresset av att hålla en sådan kurs?

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Jag är intresserad.
Tyvärr har jag bara möjlighet att deltaga mellan 15 - 30 april och 11 maj - 3 juli.

Fler som har intresse av kurs kan väl skriva i tråden.

Hur många intresserade behövs för att det ska vara aktuellt att arrangera en kurs?

RR_06

Nu får jag nog f-n ta o lära mig svänga?
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -06 + Banhojkawa
Det finns inga sådana planerade i dagsläget.

Finns där ett intresse från Er medlemmar att det skall hållas en sådan så givetvis skall vi försöka arrangera en sådan.

det kanske skulle sättas upp en poll för att se intresset av att hålla en sådan kurs?

"Någon" har visst glömt att göra just detta...:rodnar

Eftersom tråden redan är skapad tycker jag att vi fortsätter med en intresselista här...

Intresseanmälan licensekurs 2008

1. RR_06 #319
2.

Mvh
Ledamot i
Sydskanes Emse

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Intresseanmälan licensekurs 2008

1. RR_06 #319
2. blacktriple #314 (under förutsättning att datumen stämmer för mig.)
3.
4.
5.
6.

Robz

Guest
Skall bli intressant att följa detta... med tanke på att SSEMSE (från början) är tänkt som en GAT-åkarförening.... :confused:

micke.a

Japp
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
AS 3 125:a 1973,GSXR750 2006.
Skall bli intressant att följa detta... med tanke på att SSEMSE (från början) är tänkt som en GAT-åkarförening.... :confused:

:va :va :va Var ju redan iallafall 2 st som tävlade för sSSEMSE 2007 i REC Så jag förstår inte vad det är du vill följa :D :D

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd

Nja. Det är det ju faktiskt inte.
Sydskanes Emse startades för det fanns ett stort intresse att köra bana.
Tanken då som nu är alltså att skapa många och billiga körtillfällen för folk som vill köra bana o på så sätt få en kontinuitet i sin körning och lära sig köra hoj bättre.

Men så vitt jag vet har Sydskanes aldrig varit inriktad till enbart gatåkare, utan till alla som vill köra bana.

Och om du tittar på effekten som Sydskanes haft på folk som kör med oss, så ser man ju en tydlig trend i att dom som kör mkt med oss kör mindre och mindre gata.

Vänder man sig till gatåkare då?

Men jag följer också den här utvecklingen nyfiket för jag liksom du tycker att det här är något som Hyllinge MS kan hålla på med och inte vi.

Jag vill också tillägga att ovan text är hur jag personligen uppfattat det hela som medlem sen 2003. Mer fakta än så har inte jag i fallet, så rätta mig gärna om jag har fel.

mille-62

mille-62
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R - 02. Den trefärgade e skrot numera.
Nja. Det är det ju faktiskt inte.
Sydskanes Emse startades för det fanns ett stort intresse att köra bana.
Tanken då som nu är alltså att skapa många och billiga körtillfällen för folk som vill köra bana o på så sätt få en kontinuitet i sin körning och lära sig köra hoj bättre.

Men så vitt jag vet har Sydskanes aldrig varit inriktad till enbart gatåkare, utan till alla som vill köra bana.

Och om du tittar på effekten som Sydskanes haft på folk som kör med oss, så ser man ju en tydlig trend i att dom som kör mkt med oss kör mindre och mindre gata.

Vänder man sig till gatåkare då?[/I]

Helt rätt Corben.
Sökte mig själv till SSEMSE (medlnr 39) pga av just de bankörningar som de då (och nu) erbjöd. Samling på Statoil i Staffanstorp, betalning till Jane och sedan iväg till SRW. En ren dröm att för en billig peng kunna snurra runt på bana varenda söndagkväll om man så ville.
Att man sedan var/är lycklig och tycker det hela är "bättre än sex" är bara bonus.
Gatåkarklubbar finns det en uppsjö av men SSEMSE är ngt unikt och min önskan är att alla medlemmar inser just detta och framöver hjälper till att förvalta den här förmånen.
Så ni som ännu inte hjälpt till - GÖR DET!!
Stå flaggvakt, gå kuser (tex HLR) då det anordnas, erbjud en hjälpande hand på de olika körningarna, kör med insidan = låt bli att klota m.m.
Väl mött inför ännu en säsong med mkt runtrunt-körning.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vänder man sig till gatåkare då?

Men jag följer också den här utvecklingen nyfiket för jag liksom du tycker att det här är något som Hyllinge MS kan hålla på med och inte vi.
Corben Krångel; Jag håller med, men måste käfta emot. Bara för att... :mad: :D

micke.a

Japp
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
AS 3 125:a 1973,GSXR750 2006.

Jag vill också tillägga att ovan text är hur jag personligen uppfattat det hela som medlem sen 2003. Mer fakta än så har inte jag i fallet, så rätta mig gärna om jag har fel.

Ok Corben !! Jag tycker du har lite fel :tuttar Varför skulle inte Sydskånes ha licensåkare :confused: det börjar ju oftast att de kör gatgrupp sen går över till att köpa banhoj och kör i vita gruppen och efter en viss tid vill börja tävla :D Varför skulle inte sydskånesemse vara en förening man vill tillhöra om man tävlar ? hmm jag tillhör dock Hyllinge på pappret för att det är för dyrt att byta klubb men jag vet att både micke.P och Andreas i vårt team har Sydskanes som klubb när de tävlar :tummenupp Puss älskar dig Corben:pannkyss

Robz

Guest
...Varför skulle inte Sydskånes ha licensåkare :confused: ...

Kommer du ihåg "Amatör-wheelieklubben"? - Tider det.... :rofl
Har för mig att du var en av de snabbaste på SRW då, men lärde aldrig sig riktigt o wheela :pannkyss
....under hela den tiden var du dock GAT-åkare...
VIT grupp tillkom just för att fånga upp de som sadlade om till oförsäkrade racehojar/Licensförare.
Detta har ändrats på senare tid med blandade grupper och kan ha/har viss inverkan på GAT-åkare (och dessas försäkringsvillkor) som vill köra bana .

Om flertalet i alla grupper kör racehoj utan försäkring, så blir det väldigt likt upplägget i Hyllinge.
En del kan tycka att det är "hål i huvudet" att anse att en försäkring skall täcka banåka, en del som jag själv tycker INTE det.
Försäkring gäller inom SMCs BKK - men inte Hyllinge MK.
SSEMSE ligger (låg) mitt emellan och försäkringar brukade gälla för de som vurpade. (Själv lever jag dock efter devisen: Vurpar själv, limmar själv)
Jag ser fortfarande SSEMSE primärt som en förening för GAT-åkare som vill bli bättre på hojåka och vill köra av sig på bana under säkra förhållanden.

Vill man köra race, skaffar man licens. Kör man race, så är man inte GAT-åkare (givet såvida man inte har en separat försäkrad GAT-hoj).

Därav mitt intresse för tråden.

/Min personliga åsikt som inte har med SSEMSE eller mitt uppdrag som Instruktör att göra.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vill man köra race, skaffar man licens. Kör man race, så är man inte GAT-åkare (givet såvida man inte har en separat försäkrad GAT-hoj).
Varför vara så kategorisk?
Jag älskar det sociala i hojåkandet och på gatan har jag en Viffer "Space Station" med plats för två. Den passar inte speciellt bra på banan men är suverän för mitt behov utanför. På banan delar vi (micke.a, Tsunami) på en R1:a "Rat bike edition" och den är både lätt och billig att köra omkull på (fråga Tusse). Det är mycket roligare att gazza fullt på bana i tävlingssammanhang än att behöva fundera på kostnaden för att lägga finhojen en vanlig söndag men om lusten faller på går det att ta ut Viffern o toura på SRW.

Klart att SSEmse ska vara en klubb med både raceputtar och gatåkare!
Vi har ju kul ihop!

@BT
Kolla upp vilka klubbar som anordnar liceskurser så kanske du hittar ett lämpligt datum. :tummenupp

Robz

Guest
Varför vara så kategorisk?
Jag älskar det sociala i hojåkandet och på gatan har jag en Viffer "Space Station" med plats för två. Den passar inte speciellt bra på banan men är suverän för mitt behov utanför. På banan delar vi (micke.a, Tsunami) på en R1:a "Rat bike edition" och den är både lätt och billig att köra omkull på (fråga Tusse). Det är mycket roligare att gazza fullt på bana i tävlingssammanhang än att behöva fundera på kostnaden för att lägga finhojen en vanlig söndag men om lusten faller på går det att ta ut Viffern o toura på SRW.
Klart att SSEmse ska vara en klubb med både raceputtar och gatåkare!
Vi har ju kul ihop!
@BT
Kolla upp vilka klubbar som anordnar liceskurser så kanske du hittar ett lämpligt datum. :tummenupp

Du (med någon till) missförstår mig - det enda jag ifrågasätter är licenskurser och huruvida man skall blanda oförsäkrade racehojar med försäkrade Vifferåkare.
Jag tycker det är positivt med race-kunskaper i föreningen - men om föreningen utvecklas generellt mot racehojar och licenskurser så krymper skillnaden mot Hyllinge... inget ont i det, men inget jag personligen önskar.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det går fyra licenskurser de närmaste tre veckorna:
Hyllinge 29/3
Karlskoga 5/4
Falkenberg 10/4 (den är dock fullbokad)
Sviestad (Linköping) 11/4

Linköping är de som verkar mest seriösa i sammanhanget och som har det mest genomtänkta upplägget. Jag hade vaalt den kursen:

"Första licenskursen för Roadracing 2008 kör vi 11-12 april (fre-lör). Nytt för i år är att vi kör mc båda dagarna och att vi varvar teori med praktiska övningar genom hela kursen.

De teoretiska passen lär ut regler, krav och förutsättningar för att börja tävla inom roadracing. Vi pratar också lite om hur din utrustning ska se ut och hur din motorcykel ska modifieras för att klara en tävlingsbesiktning. Grundläggande körteknik ingår också.

De praktiska passen görs med din egen motorcykel på banan. De bygger på med övningar från teoretiska passen men vi kommer också att bedöma dig som förare och hur du framför din cykel på banan. Vi bedömer också om din hastighet är tillräckligt hög ur säkerhetsperspektiv för att vi ska kunna godkänna dig för träning och tävling med licensierade förare.

För att du ska kunna tillgodogöra dig licenskursen på ett bra sätt så bör du ha åkt lite bana innan. Ett bra sätt kan vara att delta i några av våra trafiksäkerhetsutbilningar innan och fråga instruktörerna om du har förutsättningarna för en licenskurs. Under kursen kommer vi att hålla ett tempo som överstiger lagstadgad landsvägsfart (även i kurvorna) och kommer att köra närmre 200km/h på rakorna. Du du och din cykel måste klara detta. Det är ett krav att du klarar av att hänga med i kurstempot, för att inte utgöra en fara för dig själv eller andra och att du förstår vad vi lär ut.

Observera att licenskursen är inte en kurs i hur man kör motorcykel utan en kurs som lär dig det du behöver veta för att kunna tävla aktivt i roadracing och hur du ska uppföra dig på en bana. Att lära dig köra motorcykel får du göra på annat håll..."

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Det går fyra licenskurser de närmaste tre veckorna:
Hyllinge 29/3
Karlskoga 5/4
Falkenberg 10/4 (den är dock fullbokad)
Sviestad (Linköping) 11/4

Tack Bingo!

Mitt gissel är dock att jag jobbar på en kryssningsbåt som för närvarande går på sydamerikatrafiken, Valparaiso-Buenos Aires.
Jag mönstrar av den 13:e april och kommer till Sverige den 14:e. :gnissla

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tack Bingo!

Mitt gissel är dock att jag jobbar på en kryssningsbåt som för närvarande går på sydamerikatrafiken, Valparaiso-Buenos Aires.
Jag mönstrar av den 13:e april och kommer till Sverige den 14:e. :gnissla
Vilken osis!

Du får trösta dig med att du har ett häftigt arbete. Valparaiso, Bueos Aires, mmm... Kraftiga Evert Taube-vibbar på det. Vi förväntar oss ett upträdande där du sjunger egenhändigt komponerade melodier för oss på nästa körning :)

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Du (med någon till) missförstår mig - det enda jag ifrågasätter är licenskurser och huruvida man skall blanda oförsäkrade racehojar med försäkrade Vifferåkare.
Jag tycker det är positivt med race-kunskaper i föreningen - men om föreningen utvecklas generellt mot racehojar och licenskurser så krymper skillnaden mot Hyllinge... inget ont i det, men inget jag personligen önskar.
Då förstår jag dig bättre.
Ang. försäkrat / oförsäkrat, om jag förstått rätt så bedömer så gott som alla FB bankörning som något som inte försäkringen täcker. Hurvida dom får rätt vid ett evt. beslut i domstol vet jag inte men den generella inställningen är väl den iallafall. I och med detta är alla på banan "oförsäkrade" och då väljer jag hellre att skrota R1:an än Viffern.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Då förstår jag dig bättre.
Ang. försäkrat / oförsäkrat, om jag förstått rätt så bedömer så gott som alla FB bankörning som något som inte försäkringen täcker. Hurvida dom får rätt vid ett evt. beslut i domstol vet jag inte men den generella inställningen är väl den iallafall. I och med detta är alla på banan "oförsäkrade" och då väljer jag hellre att skrota R1:an än Viffern.
Nja... Det är möjligt att det har ändrats men på Länsförsäkringar var det inget problem för mig. Min heförsäkring gällde fullt ut på bana. Jag hade inte ens förhöjd självrisk. Den enda restriktionen var att det inte skulle vara tävling eller träning inför tävling.

Det fanns inte några krav på att de andra hojarna skulle vara försäkrade. Tävllng eller träning inför tävling var som sagt enda restriktionen. Gör nu inte detta till en diskussion om vad "Träning inför tävling" betyder, för den punkten var inget problem.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning