Limma gummi / repad fälg

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Kan gälla MC oxå, men i det här fallet gäller det ett bildäck. Råkade som ett absolut KLANTARSLE köra emot trottoaren och inte nog med att repa den 19" 20 ekrade originalfälgen så fick sig gummit en dänga oxå så lite gummi hänger läpp.

Finns det något gummilim som kan lyckas hålla ihop en 0,5-1cm bit som i ett "V" klips inåt i "läppen" på däcket? Eller är det lönlöst?

Klart det går att limma frågan är hur bra korden mår. Ser den oskadad ut så kör vidare...

Trodde bara det var kvinnor och tjänstebilsförare som repade sina fälgar....:D

A så djupt är det ju inte... kanske 6-7 mm "djupt" men 1 cm "läpp" som hänger... :)

Vad för lim finns det? Googlat lite o hittat Liqui Sole... som är till för att laga skor egentligen.

Det är ju rätt mycket belastning på gummit på bildäckets kanter. Ska ju verkligen bli klimmlim med flex i...

Jag känner mig ordentligt dum i huvet... så tack :)

Det jobbiga är ju att en fälg går på säkert 5-10kkr o däck lika mycket. Bah.

Jag hade faktiskt tagit vanligt kontaktlim. Flexar tillräckligt mycket och ger en seg fog....

Nu kommer här säkert någon snart och påpekar att däcket borde slängas....

Jag hade faktiskt tagit vanligt kontaktlim. Flexar tillräckligt mycket och ger en seg fog....

Var hittar man detta? Finns det på några vanliga typiska affärer öppna en helg?

Men reparation till nyskick kostar bara 1500-2000,- på intera i Länna:tummenupp

Däcket går ju åt.
Mja, ingen "jämn" yta på fälgens kant. Det är skåror. Lär bli svårt o få exakt rätt. Jag har iaf slipat ner o jämnat ytan samt lagt ett lager klarlack ovanpå som skydd. Får se vad för värdeminskning det handlar om i veckan. Ser på att byta bil o det är ju typiskt jag ska sätta en sån här kyss på fälgen precis innan de ska kika på bilen...

Vanligt hederligt kontaktlim från vilken butik som helst, eller speciell sort? Tar det inte lång tid för kontaktlim att torka förresten... funderar på hur jag ska isåfall lösa att hålla "tryck" på gummit en längre tid så det hinner torka ordentligt.

Last edited:
Man limmar vindrutor med ett lim ( Purlim tror) det helt enkelt hur starkt som helst.

Du rengör med tinner, aseton eller liknande, penslar på en primer och sedan lägger du på limmet. enkomponent härdar över natt, tvåkomponent härdar på ca, 2 timmar.

www.berner.se har vinrutelim

Vanligt CA lim funkar också, det limmade vi gummilister med när jag monterade såna, det finns ett speciellt Loctite-lim som vi använde när vi limdubbade däck på däckverkstan, sen finns förstås vulklösning hos däckhandlaren.

Äääh, åk in till en gummiverkstad så limmar dom dit biten åt dig. Klart bästa tycker ja :-D

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back