Limmat handtagen

Ozzy Osbourne

Bannad
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
90, Honda, CBR
Hej.

När jag bytte handtagen så ville dom inte fastna så bra. Jag limmade med superlim. Det gick bra med vänster men jag sjabblade med höger tydligen. Det går inte att gasa nu. Hur får jag loss gummit igen?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Skär sönder.
Man limmar dom inte, man blöter o trär på, sen när det torkat så sitter dom där.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har du väl limmat och det inte lossnar så är det nog inte så mycket att göra tyvär... Du skulle kunna prova att blåsa in i handtagsänden med en kompressor (mellan pinnen och handtagsgummit alltså) men lossnar det inte så får du skära upp, köpa nytt och göra om (rätt). Tyvär.

axelsson_vpg

Guest
hahahaha brukar folk limma högern?? ja brukar ta avfettning till vänstern och så smaskar ja dit den. sen när avfettningen torker = jävligt stadigt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En del mjuka handtag behöver limmas.
Lim i gasrullen är dock en dålig idé.
Gör om.
Gör rätt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
En del mjuka handtag behöver limmas.
Lim i gasrullen är dock en dålig idé.
Gör om.
Gör rätt.
Fast man får ju en väldigt säker motorcykel :hihi Så länge man inte råkade hålla stumt medans limmet torkade :näsblod

Man kan lirka med en smal träspatel eller trubbig plast under handtaget, men absolut inget i metall/annat vass å hårt. Man vill inte ha repor/skador varken på gasrullen eller på själva clip on'et.

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Jag har kört med tantens gelespray.Funkar kanon.En liten dusch på styret och en på handtagen.Sen bara på med dom.Glider bra och sitter som f-n när det torkat :D
Fredrik

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Att skaffa sig ett nick som ditt på Sporthoj.com borde vara lika populärt som att utge sig för att vara Gud på Svenska Kyrkans Chatt-forum.

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Superlim kanske inte var den allra bästa lösningen på problemet med lösa handtag. Det är nog bara till att skära upp handtagen om du inte lyckas bräcka limfogen på annat sätt som redan angivits t.ex. att sticka in en trä eller plastpinne och vrida lite försiktigt eller kanske lite tryckluft från kompressorn. Till nästa gång kan jag ännu så länge rekommendera smältlim, men det finns säkert någon här på forumet som inte håller med om det också. :)

På med lite varmluftspistol på styret och in i handtaget om vartannat och så klicka dit lite smältlim med limpistolen, glider på lätt och verkar sitta bra ännu så länge. Bara till att ta fram varmluftspistolen igen och värma på lite försiktigt så att limmet mjuknar om man får för sig att byta handtagen! :tummenupp

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jag har kört med tantens gelespray.Funkar kanon.En liten dusch på styret och en på handtagen.Sen bara på med dom.Glider bra och sitter som f-n när det torkat :D
Fredrik
Jäkla smart faktiskt.
Jag har slabbat med dubbelhäftande matttejp och lacknafta mm.
Med minst sagt varierande resultat.
Jag ska försöka komma ihåg ditt tips:tummenupp

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Renthal handtagslim är melodin, även på höger!

Men man lär ju se till så det inte kommer in lim i rullen givetvis....

Men ja på gatan kanske det räcker med typ 5-56 lr såpvatten och trä på dom.

På Mx hojen måste jag både limma och najja på 3 ställen annars snurrar dom till slut... =)

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Inte olja.
Såpvatten slutar att vara halt när det torkar.
Inte olja.

5-56 eller annan penetrerande olja torkar in i gummit och får det faktiskt att """"vulka"""" fast något.

Så att använda riktig olja är inte spec. smart men all tunn spray olja består ju till större delen av lösningsmedel som torkar in i gummit som sagt.

Brukar använda den metoden på alla andra fordon än just mina egna Mx hojar där inget annat än lim funkar... =)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Du har alltså limmat fast gasrullen??
Såga sönder den och köp en ny

Jag har provat allt ifrån bensin, vulktejp, lacknafta, t-röd etc.. Det enda som verkligen funkar är LIM.. Exv karlsons klister är bra

Last edited:

sebson

sukka frälst & KåTpåM
Gick med
26 Jan 2007
Hoj
Xr650R motard. gixxer k2
aceton brukar vara en höjdare på att lösa de mesta i lim väg. även så kallast super lim.

har du inte det prova nagellackbortagnig.

hoppas att du sliper såga rullen. :tummenupp

Ozzy Osbourne

Bannad
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
90, Honda, CBR
aceton brukar vara en höjdare på att lösa de mesta i lim väg. även så kallast super lim.

har du inte det prova nagellackbortagnig.

hoppas att du sliper såga rullen. :tummenupp

Jag sprayade massa 5-56 nu mellan järnstyret och plasthylsan.. Det får vila sig till i morgon. Det rör sig när man böjer och vrider i alla fall.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!