Linolja som roskskydd?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag ska blåsa på linolja under Långforden tänkte jag. Polaren har gjort det på sin Dodge och det blev tvärgymt! Det enda är att jag vill att det ska bli svart.
Då kom jag på att Kreatima eller vad den där pensel-å-kritaaffären heter har pigmentpulver på burk.

Vad tror ni om man slänger i en knapp svart pigmentpulver i kokt linolja och blåser på? Eller ändras egenskaperna i linoljan om mn blandar i massa skit?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Linolja fungerar kanon på rambalkar och liknande som redan börjat rosta.
För rätta doften och färgen rekomenderar jag att du blandar till "roslagsmahogny".
Blanda tjära, linolja och terpentin.
Till rostskydd tror jag att man kan skippa terpentinen och bara blanda linolja och tjära.
Polsk tjära är sotig som faen = Svart.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
linolja först sen vänta 2 veckor och dra på ett tunt lager underredsmassa?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Linolja fungerar kanon på rambalkar och liknande som redan börjat rosta.
För rätta doften och färgen rekomenderar jag att du blandar till "roslagsmahogny".
Blanda tjära, linolja och terpentin.
Till rostskydd tror jag att man kan skippa terpentinen och bara blanda linolja och tjära.
Polsk tjära är sotig som faen = Svart.

Jo hon har ådragit sig en jämn och fin rostnyans under hela chassit så det kommer bli finemang.
Roslagsmahogny säger du.. Kan man beställa en sån på krogen tro?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tjock spill olja och sen lite grusväg på det så får du både rostskydd och arbetarlook.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Väntat att det förslaget skulle komma. Någon som har testat det i verkligheten?

Förr blåste jag på spilloljan på underredet vid oljebyte.
Möjligen kan det göra nytta i skarvar och liknande, men det mesta försvinner ganska omgående.
Linolja däremot torkar till en skyddande, halvhård hinna på något dygn.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Förr blåste jag på spilloljan på underredet vid oljebyte.
Möjligen kan det göra nytta i skarvar och liknande, men det mesta försvinner ganska omgående.
Linolja däremot torkar till en skyddande, halvhård hinna på något dygn.

Jupp Blir Linoxyl. Linoljan tränger in genom rosten innan den nyper ihop medan tjockolja bara lägger sig som en kladdig kaka utanpå.
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Ska behandla veterantraktorn med linolja i vår. (och ev pickisen) Hade en dunk men den råka jag köra över...

Var köper man ny BRA olja??

Sedan vill jag även passa på att påminna om att linolje trasor kan självantända så vi inte eldar upp för mycket bilar/garage...:näsblod
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Väntat att det förslaget skulle komma. Någon som har testat det i verkligheten?

Farfar körde stenhårt med det - funkar hyfsat :eek:ldschool. Men det finns ju klet som sitter fast bättre. En tips som funkar för hojar för vinterkörning, är: WD40 på alla metalldelar (utom gaffelben och kedjan) och som får torka. Sedan klisterolja för kedja, som sprutas i ett lager över alltihop. Ser ut som fan och är ganska kletigt en lång tid, men när våren kommer och man avfettar ytan, är det rent och fint under. Motsvarande bör funka på ett underrede.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tjock olja vet jag inte men visst, jag vet flera. Inget man skriker om nu för tiden med allt miljösnack kanske.
Vadå skulle det va nåt kostigt med det eller?

Inget konstigt alls. Just spillolja och grusväg brukar komma upp när förslag på rostskydd dyker upp. En kvarleva från gamla tiden innan miljödebatten existerade, precis som du själv konstaterat. Jag bara undrar hur effektivt det är? Hela underredet, precis allt lär ju bli dränkt av sörjan. Hur lätt är det att skruva med bilen efter det? Skulle inte förvåna mig om några gamla 240 talibaner använder den här metoden tillsammans med en luktgran och rattmuff från Biltema.

Farfar körde stenhårt med det - funkar hyfsat :eek:ldschool. Men det finns ju klet som sitter fast bättre. En tips som funkar för hojar för vinterkörning, är: WD40 på alla metalldelar (utom gaffelben och kedjan) och som får torka. Sedan klisterolja för kedja, som sprutas i ett lager över alltihop. Ser ut som fan och är ganska kletigt en lång tid, men när våren kommer och man avfettar ytan, är det rent och fint under. Motsvarande bör funka på ett underrede.

Ja, det är just gamla gardet som använt sig av metoden med spillolja. Jag fick förslaget på spillolja av en gammal mekaniker. Jag har aldrig hört min morfar använt sig av någon sådan metod. Å andra sidan kördes hans bil uteslutande på norrlandsvägar.

Intressanta tips på förberedelser inför vintern med motorcykel. Inte aktuellt i mitt fall. Jag misstänker att stålramen på en Ducati skulle rosta lavinartat om man exponerade den för vinterväglag och lät den stå utom hus året runt.

Förr eller senare kommer väl rosten in i hålutrymmen i balkar om de inte blivit behandlade och efterbehandlade. Ofta när man ser rost i underreden är det på ställen där folk kört emot något eller där tillverkaren missat att behandla. Samma sak med rost i plåt. Oftast gamla skador uppkommit av dörruppslag, stenskott, slarviga kittskarvar, plåtveck, rutor. Ställen där fukt fått fotfäste från dag ett utan att ha åtgärdats.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Spillolja som rostskydd vet jag inget om. Men det fungerar utmärkt som impregnering.
Vi testade låta några stängselpinnar stå och suga spillolja ett par dygn och placerade ut dem för 10år sedan.

De impregnerade från fabrik har gått av allihop. Spilloljepinnarna har börjat få lite mörkare nyans.
Miljövidrigt? Antagligen.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ingen som hört att spillolja är mindre bra för underredet?
el är de en myt?

men som sagt, trä mår bra av det... en gubbe som har en lada som va utan färg. han måla den med riktigt svart spillolja och 20 år senare ser de nästan likadant ut:)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag blandar spillolja samt underredsmassa.
Blir en tjocksmet och blir kanon när det torkar :tummenupp

Jag brukar blanda biltemas underedsmassa, (den som är som tjära)
och lacknafta, så kan man både spruta och pensla på.

Blir faktiskt riktigt snyggt och fäster mycket bättre eftersom lacknaftan mjukar upp den gamla massan.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top