linolja??

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
För ett tag sen var det uppe på detta forumet att man kunde få tillbaka glansen på ett slitet grenrör/system genom att borsta -sandpappra och sen linolja det (tror jag )

det jag undrar nu är vad man ska använda sig av för linolja (eller vad det var ??) det finns tydligen några olika sorters

mvh per

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Tänk på att linolja självantänder, så var försiktig med trasorna..... Låt de ligga utbredda och stelna innan du slänger dem.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Använd absolut inte trassel tillsammans med linolja.

Som oljesprut säger så självantänder linolja väldigt lätt, så det bästa är att tända eld på trasorna under kontrollerade former efter användning. Det är kul dessutom. :crash

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag lämnade in mitt rostiga grenrör till min svärfar i förrgår och han doppade det i ett syrabad som fräter bort allt ovanför råmaterialet. Därefter slipade jag med 240-400-600-1200papper och sen polerade jag med autosol. Det blev som nytt igen och jag skickar upp bilder när hela hojen är färdig. Men det räcker om du skaffar en "lamellskiva" till vinkelslipen och med den slipar du bort all rost och sånt och därefter kör du med våtslippapper för bästa resultat. Mitt grenrör som är till en enstånka tog ca 8 timmar att färdigställa innan jag var nöjd så räkna med en heldagsjobb på ditt.....

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Dee_cati skrev:
Jag lämnade in mitt rostiga grenrör till min svärfar i förrgår och han doppade det i ett syrabad som fräter bort allt ovanför råmaterialet. Därefter slipade jag med 240-400-600-1200papper och sen polerade jag med autosol. Det blev som nytt igen och jag skickar upp bilder när hela hojen är färdig. Men det räcker om du skaffar en "lamellskiva" till vinkelslipen och med den slipar du bort all rost och sånt och därefter kör du med våtslippapper för bästa resultat. Mitt grenrör som är till en enstånka tog ca 8 timmar att färdigställa innan jag var nöjd så räkna med en heldagsjobb på ditt.....

Det lär ju rosta snabbare än du hinner dra en orvar om du inte gör något mer än så...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Felix skrev:
Det lär ju rosta snabbare än du hinner dra en orvar om du inte gör något mer än så...

Ja, du lär ju få göra om det minst en gång per månad men vad gör man inte för att lite puts :)

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Som dem säger, rostar nog fort igen!
Slipade ramen i vintras, och passade på o tvätta av dem lite snabbt
ute (var väl 0 gradigt då, och jag ville få bort allt smådamm),
det tog inte mer än 10 SEKUNDER efter första droppen landat
på ramen innan det satt ett tunt rostlager över hela ramen.
Så helnaken metal rostar fort som f#n!

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Avelin skrev:
Som dem säger, rostar nog fort igen!
Slipade ramen i vintras, och passade på o tvätta av dem lite snabbt
ute (var väl 0 gradigt då, och jag ville få bort allt smådamm),
det tog inte mer än 10 SEKUNDER efter första droppen landat
på ramen innan det satt ett tunt rostlager över hela ramen.
Så helnaken metal rostar fort som f#n!

Man ska absolut inte ens ta i en helt ren metallbit om man är rädd för rost, fukten från huden räcker mer än nog för att starta en korrosionsprocess. Jämför med att själv slipa och blästra bort huden på dina intimare delar! Inte fasen vill man (inte jag iaf) dra en tralla efter det, nej man smörjer in dem med nån MILD kräm. :p
När det gäller hoj så kan man ju ta linolja eller lacka.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Så ni menar att linolja håller rosten borta från polerad metall?

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Dee_cati skrev:
Så ni menar att linolja håller rosten borta från polerad metall?

Det vill jag inte uttala mig om, vad jag vet så använder man linolja på rostfritt och alu för att inte fingeravtryck och liknande ska synas.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Aha, på det viset... Vad kan jag göra om jag inte vill att mitt ska rosta? Antar att det inte är rostfritt men nu när jag fått det så blått och fint så kanske det är dumt att göra om det sen igen :)

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Dee_cati skrev:
Aha, på det viset... Vad kan jag göra om jag inte vill att mitt ska rosta? Antar att det inte är rostfritt men nu när jag fått det så blått och fint så kanske det är dumt att göra om det sen igen :)

Kolla först om det är rostfritt med en magnet (RF är inte magnetiskt) och är det inte det så skulle jag rekommendera att klarlacka med värmetålig lack. Men det finns kanske nån som vet något bättre sätt?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Limstift skrev:
Kolla först om det är rostfritt med en magnet (RF är inte magnetiskt) och är det inte det så skulle jag rekommendera att klarlacka med värmetålig lack. Men det finns kanske nån som vet något bättre sätt?

Ahh då får det rosta om det inte är RF! Vill ju ha kvar blåkrökarna ju! men men, den som lever får se

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Jag körde polertrissor från clasohlsson...

en grov med polertvål för att få bort ytsk*ten...
sen en tygpolertrissa med autosol, resultatet blev
kanon, ser nästan kromat ut... ;)

Tog cirka 3 timmar för jobbet...

/E

kawagalning

Jag tror att han är här..
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
zx9r -95
Metalloxider

Rengör vi med på jobbet kem behållare i både rostfritt, lättmetall och svart plåt bli hur fint som helst och därefter ska man vaxa skiten med ett speciellt vax kommer inte på vad det heter nu...... Kan ta reda på det om någon vill.....

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Men pojkar pojkar... han skriver ju faktiskt att han låter det vara om det inte är RF. Det vet vi väl att RF också kan rosta och det inte finns någon som helst garanti för att det inte gör det. Om man t.ex, skruvar fast rostfria hängrännor med vanlig skruv så rostar det garanterat p.g.a. det rostfria i plåten neutraliseras i kontakt med vanligt järn.

Så jag är faktiskt inte (riktigt så) dum/oinformerad. :rolleyes:

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...