Lista att göra vid inbrott / stöld

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja i natt inbrott i vårt garage (vi är 3 kompisar som delar på det) . Upptäckt av min son när han gick till spårvagnen vid 8-tiden. Och ringde mig. Ser ut som kofotsarbete på dörrlist / lås på dubbeldörren. Jag saknar verktyg, personlig skyddsutrustning.
Vad mina kompisar saknar vet jag inte mer än det ser ut som personlig skyddsutrustning.

Vad jag gjort:
1)Talat med två av fastighetsskötarna som kom för bi. De sa till mig ringa fastighetsägaren så denne fixar snickare för reparation dörrlist, brytskydd, nytt lås för låset kass min nyckel fungerar inte.

2)Satt igen dörren så den inte står och slår. (men det är bara att öppna för den som vill) För att verkligen sätta igen den, tex skruva igen dörren måste jag montera loss skadat låsbleck och lås så jag avstod. (Kanske polisen intresserad?)

3)Anmält till fastighetsägaren.

4)Försökt ringa mina två kompisar och farsan till en av dom. Ingen svarar, dålig täckning eller inte möjlighet svara gissar jag.

5) Vad göra nu ? Finns det nån lista på åtgärder?

Går och snackar med han som har en firma i bredvid. Så han vet om vad som hänt.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Åtgärd?

Du har väl polisanmält?
Även om de inte kommer på besök försämrar en anmälan deras statistik...:D
Anmält till försäkrings bolag? Någon försäkring kanske är giltig?
Tagit bilder??

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Tack Kahobe,
Nu polisanmälan klar
Fått ärendenummer (så vi kan återkomma om vi har nått mer) och kompisarna har också kommit med på polisanmälan. Så vi skall alla få papper från polisen. Dom skickar ingen patrull.

Tagit bilder klart

Går ner och drar igen dörren med träskruv så man i varje fall behöver verktyg för att öppna garagedörren.
(efter jag monterat loss lås och låsbleck så garagedörren går att stänga)

Försäkringsbolag?
Det blir väl att räkna prylarna, se vad de kostar, kolla självrisken. Fundera över om stöld av verktyg och personlig skyddsutrustning vid inbrott i garage ingår i någon försäkring,
hemförsäkring, hojförsäkring?????

11:42 När jag kom till garaget var Fastighetsägarens grabbar på plats, bytte lås, låsbleck och satte på ett brytskydd. De gissade på pundare.

Då är frågan vilka åtgärder som är lämpliga för att förhindra upprepande?

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Börja med att anmäla inbrottet till polisen. Mot förmodan kanske de ändå är intresserade av att komma och titta och dokumentera. Mest troligt kommer de nog inte att prioritera det, men man vet aldrig. Var i alla fall noga när du gör en beskrivning av skadornas omfattning på lås och dörr i polisanmälan så att det inte råder något tvivel att det var inbrott. Försäkringsbolaget kommer att studera anmälan väldigt noga när de ska avgöra om utbetalning.

När det är gjort kontakta fastighetsägaren så att han kan ordna ett nytt lås och provisoriskt laga dörren om det är större skador på dörr/list. Därefter bör du kontakta ditt försäkringsbolag. Det är inte så bråttom egentligen. Du kan gott ta ett par dagar och samla dig där du hinner kontakta dina vänner du delar garaget med och varsko vad som har hänt.

Tänk på att tjuvarna kan återkomma senare och hämta sådant de rent praktiskt inte hade möjlighet att ta med sig. Jag hade övervägt att flytta sådant till ett annat förråd om möjligheten finns. Jag har själv råkat ut för att tjuvar återkommit två- tre dagar efteråt efter ett garageinbrott. Dubbel självrisk utgår då. Vid senaste inbrottet för ett par år sedan flyttade jag allt som fanns av värde som inte var stulet till ett annat förråd. Motorcykeln befann sig lyckligtvis på service vid det här tillfället. Den har aldrig återvänt till garaget i fråga och det har inte tjuvarna heller.

Glöm alla tankar att sitta med basebollträ på en pinnstol i garaget och vänta på att de eventuellt återvänder. Du kan omöjligt veta hur många de är. Sedan är ju risken att det var en engångsföreteelse. Försök lämna det här bakom dig. Samla ihop dina kvitton och andra bevis på att du ägde det som stals och förbered dig mentalt på att du kommer att få en dålig ersättning för såväl verktyg som utrustning beroende på dess ålder.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Försäkringsbolag?
Det blir väl att räkna prylarna, se vad de kostar, kolla självrisken. Fundera över om stöld av verktyg personlig skyddsutrustning vid inbrott i garage ingår i någon försäkring,
hemförsäkring, hojförsäkring?????

Verktyg går på hemförsäkringen och det gör din skyddsutrustning också.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
Då är frågan vilka åtgärder som är lämpliga för att förhindra upprepande?
Tyvärr, du ligger redan taskigt till utan egen förskyllan..:mad:
Statistiken betr inbrott säger att har man råkat ut för ett sådant ökar risken för ett upprepande inom snar framtid.
Rekommenderar inte "automatisk hagelbösseavfyring vid dörröppning" men gör iaf något så att jobbet blir svårare.
Pundarna har redan ögonen på ditt garage.
Villor som ligger sist på gatan har också en förhöjd risk. I närheten hade ett sådant hus två inbrott på två veckor...

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
var står garaget ?
i närhet av ditt hus / lägenhet ?
finns ström ?
tillgång till trådlöst nätverk ?

skaffa gsm larm (ström behövs)
skaffa trådlös ip/ir kamera (trådlöst internet & ström behövs)

med detta så blir du uppringd vid larm, får mail till din android telefon med stillbilder på all rörelse i garaget

bilder & film uppladdas till valfri ftp server / dator

trust me, detta funkar :D

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
var står garaget ?
finns ström ?

med detta så blir du uppringd vid larm, får mail till din android telefon med stillbilder på all rörelse i garaget

Nej bildövervakning ger en falsk känsla av trygghet lika så ett inbrottslarm med valfri sändare. På en dubbeldörr är det enda som hjälper en kraftig stålbom med låsskydd, ordentligt förankrat i betong alt. ankare genom väggen & med ett hänglås av ABUS Rock, modell - större.
Det enda som avskräcker en pundare är hårt arbete, vilket denna anordning kräver.
Att vänta in ett larm & springa ned med tillhyggen/vapen leder bara till åtal för misshandel eller ett knivhugg i ryggen. När du tränger in en råtta i ett hörn hugger den garanterat. Ringa polisen & visa suddiga bilder -glöm det du blir bara besviken, jag vet av egen erfarenhet. Polisen prioriterar viktigare saker som att jaga fartsyndare.
Good luck

Ps. Stod det några hojar i garaget? I såfall är det bråttom att stärka skalskyddet då de kan återkomma med skåpbil. Ds.

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
regito_stopp_larmat_web565x.gif

Kanske ska sätta upp lappar på dörren att det är larmat?

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Verktyg går på hemförsäkringen och det gör din skyddsutrustning också.

Fast måste man inte ha kvitto på allt då? Har svårt att tänka mig att f-bolaget skulle betala om man bara drar ihop en jävla lista på dyra verktyg man säger har blivit stulna. =/

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
var står garaget ?
finns ström ?

Tack för intresset !

Garaget är ungefär 150m hemifrån. Ligger i källarplanet på ett hus med 3 våningar lägenheter ovanför garaget.
Det finns 3-fas indraget med 230V stickkontakter.

Trådlöst nätverk. Vet ej, har inte kollat......det var en tanke går ner och kolla med en bärbar...
Tack för tipset !

Skaffa gsm larm (ström behövs).
Har testat med två mobiler, Comviq bara att glömma, Telia OK
Ska övervägas

Skaffa trådlös ip/ir kamera (trådlöst internet & ström behövs)
Ska övervägas.

Vad som är gjort är att jag sovit i garaget varenda natt sedan inbrottet i 14 dagar.
I förhoppning tomten skulle komma på besök.

Dessutom har fastighetsägaren förstärkt de två dörrarna där de möts med ett U-järn på den ena med öppning utåt och ett u---- järn på den andra ----- sitter högre upp så de ansluter till u
det blir ett U + L järn där långa delen på L är fastskruvad med säkerhetsskruv i dörren och U-öppning inåt.
Det är alltså klart besvärligare att med kofot komma åt låskolvar än förut eftersom U-na går i varandra med stängd dörr.

Jag har satt in en larmgivare som reagerar på om dörren öppnas (ja det räcker med att börja bända med kofot i dörren) Givaren går till ett 12V blinkrelä (Biltema 42-140) som driver ett 12V 30A relä som driver 3 st MC-signalhorn som är fastskruvade i taket. Alltihopa drivs från ett 12V MC-batteri.
Och den hembyggda laddare jag har för att ge underhållsladdning till hojarna ger nu också underhållsladdning till "larmbatteriet".
Dessutom har jag satt dit en "lysdiod med inbyggd blink" från ELFA.
Som syns om man börjar granska dörrarna. Lyser ut genom springan mellan dörrarna längst upp.

Dessutom är det monterat ett PIR-larm med "siren"
(Hur f-n mäter de ljudet? Med mikrofonen instoppad i sirenen, tycker knappt den hörs)

Vad jag funderar på att göra
är att sätta DYMO tejp med telefonnummer att ringa vid larm på u----- plåten
dela ut information till de som bor i huset om larmet och telefonnummer att ringa vid larm
(telefonnummer att ringa vid larm, ja det skulle vara till oss tre som delar garaget)

Fixa till en mobil som ringer mig vid larm.
eller
ett GSM larm uppringare som ringer 3 nummer vid larm.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
hur har det gått ? fixat något bra larm, kamera ??
Vore intressant att veta??
Nästa steg blir väl IR-kamera och automatisk utvecklande av rök eller tårgas???
Själv bor jag i ett litet villaoråde (en gata) där man håller järnkoll på främmande bilar/personer.
(Ska se om jag hittar den företagstidning med bild på hur "upprörd sommarstugeägare" apterat en hagelbössa mot ytterdörren med "dörravfyring". )

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
var står garaget ?
finns ström ?

Har du ngn länk till förslag på bra utrustning för trådlös ip/ir kamera?
Blev lite sugen själv :)

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Har du ngn länk till förslag på bra utrustning för trådlös ip/ir kamera?
Blev lite sugen själv :)

det beror på vad man är ute efter, billigt eller bra kvalitet, eller bästa skiten på marknaden

jag har en foscam 8904 (IR & rörelsesensor, max upplösning 640x480, alt, 320x240 (denna modell kostar 1500:)

Bild i mitt garage g.jpg

men kommer att sälja denna & byta upp mig till en med bättre upplösning, bättre lins & fler fps.
typ en microseven, microsec, vivotek eller liknande (kommer lägga runt 3000:- på kamera + kamerahus för utomhusbruk)

det finns även kameror utan IR, som kan se ganska bra i mörker

IR = 0 lux
men det finns kameror med 0,1 - 0,5 lux , som funkar bra i mörker

Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
det beror på vad man är ute efter, billigt eller bra kvalitet, eller bästa skiten på marknaden

jag har en foscam 8904 (IR & rörelsesensor, max upplösning 640x480, alt, 320x240 (denna modell kostar 1500:)

Bild i mitt garage View attachment 351372

men kommer att sälja denna & byta upp mig till en med bättre upplösning, bättre lins & fler fps.
typ en microseven, microsec, vivotek eller liknande (kommer lägga runt 3000:- på kamera + kamerahus för utomhusbruk)

det finns även kameror utan IR, som kan se ganska bra i mörker

IR = 0 lux
men det finns kameror med 0,1 - 0,5 lux , som funkar bra i mörker

Äh du är ute & cyklar, vad ska du med blilderna till? Skaffa ett ordentligt skalskydd så att du kan sova hemma om nätterna, kompletera med ett rörelselarm med siren, blinkljus & larmupprinare om du vill.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Äh du är ute & cyklar, vad ska du med blilderna till? Skaffa ett ordentligt skalskydd så att du kan sova hemma om nätterna, kompletera med ett rörelselarm med siren, blinkljus & larmupprinare om du vill.

Det har jag redan, detta är bara extra

tröttnade på att få inbrott mitt i natten, dra på sig kläderna & rusa ut & missa tjuvjävlarna varje gång. därför ville jag ha bild också

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Detta gäller främst hyres/bostadsrätts gragare.

En sak som de flesta glömmer är kontaktinformation till dig själv någonstans i garaget.

När det sker ett inbrott brukar grannar o dyl notera att dörren står öppen, varit bruten, osv.
Ibland stänger de den och gör inget mera. Vissa grannar känner igen vem som äger garaget men oftast har de ingen aning vart du bor eller vad du har för telnr.
Med lite tur funderar de hur de skall kontakta ägaren och berätta att någon brutit upp garaget.
Det är då det inte skadar att ha en lapp på väggen med kontaktinformation till dig.

Behövs inget mera än:
Ifall detta garage står öppet eller har brutits upp ring gärna följande person och berätta det. Tel:xx-xxxxx
Mvh: xxxx

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Detta gäller främst hyres/bostadsrätts gragare.

En sak som de flesta glömmer är kontaktinformation till dig själv någonstans i garaget.

När det sker ett inbrott brukar grannar o dyl notera att dörren står öppen, varit bruten, osv.
Ibland stänger de den och gör inget mera. Vissa grannar känner igen vem som äger garaget men oftast har de ingen aning vart du bor eller vad du har för telnr.
Med lite tur funderar de hur de skall kontakta ägaren och berätta att någon brutit upp garaget.
Det är då det inte skadar att ha en lapp på väggen med kontaktinformation till dig.

Behövs inget mera än:
Ifall detta garage står öppet eller har brutits upp ring gärna följande person och berätta det. Tel:xx-xxxxx
Mvh: xxxx

Fixat: På insidan av garagedörren en A4 med namn och telefonnummer till oss alla tre att ringa vid larm.

Oväsendet från tre MC-signalhornen i taket är så våldsamt att en kompis tyckte det var obehagligt vara i garaget när jag gjorde ett litet test häromdagen.
Biltema 431 917 hög tonfrekvens
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Signalhorn/Signalhorn-431915/

Det är viktigt att signalhornet enbart sitter fast i medföljande plåtremsfäste så själva signalhornet inte pressar mot nått för då dämpas ljudet. (så jag har fått montera om två av signalhornen, det som saknas i huvut får händerna kompensera)

Har också fått dit en 555 timer som reagerar mot spänningavbrott på ingång 2 så det inte ska löna sig kapa sladdarna från larmgivarna vid dörren. 555an var så känslig så jag var tvungen sätta en kondensator på 4,7uF från 2ingång till 0V parallellt med 2,2kOhm motståndet, för att den inte skulle starta larmet bara jag slog om en 230V kontakt i garaget. Kanske för larmsladdarna ligger parallellt med 230V ledningar i taket.
Har ställt in utgången på 555an på ca 30 sekunders tutande. Bakom kortet med 555an står MC-batteri från Biltema som matar "allt" med 13,7 Volt. För underhållsladdaren är ställd på 13,7 Volt.
Utgången på 555an driver ett relä där jag har en ledig växlande kontakt som jag skulle kunna koppla till en mobil med kortnummer 1 på 1. Enligt annan tråd här på SH.
20190308 Rättat till 13,7 Volt (Stod felaktigt 13,1Volt)

Bifogat

• 555a-1-DörrenStängd-IngetLarm-120108.JPG
    555a-1-DörrenStängd-IngetLarm-120108.JPG
    99.6 KB · Visningar: 91
  • 555a-2-DörrenÖppen-Larm-120108.JPG
    555a-2-DörrenÖppen-Larm-120108.JPG
    98.9 KB · Visningar: 70
  • 555a-3-DörrenHarVaritÖppenStängdNu-Larm-120108.JPG
    555a-3-DörrenHarVaritÖppenStängdNu-Larm-120108.JPG
    99.5 KB · Visningar: 109
Last edited:
Nyheter
Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...