Lite balla väderbilder

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
gladh skrev:
Tsunamis är benämningen på vågor bildade av jordbävning på havetsbotten.
Det är vågor med extremt lång våglängd och högt energi innehåll. Inga problem med att segla fartyg igenom dessa, det troligaste är att du inte ens märker vågen. Däremot när den träffar land så komprimeras den och blir en jävulskt hög och massiv våg.
Oceanografi är ett kalaskul ämne.

gladh

Annan kul grej är ju hastigheten en sån här våg har på djupt vatten(därav energin). Kommer inte ihåg siffran nu men jag har för mig att det var i storleksordningen 500 blås. Hur fan det nu kan gå så fort i vattnet :va

Edit
"In the deep ocean tsunami speed can exceed 1000 km/hr , tsunami length from crest to crest may be a hundred kilometers or more while height may be only a few centimeters so people aboard cannot feel them."

http://www.science.sakhalin.ru/Tsunami/

Last edited:

Therudeboy

Guest
BlueNote skrev:
Man kanske ska ta å skicka dig dit det pågår sånt väder, å sen fråga hur mycket du fortfarande älskar jorden? :3freak

Jag ska uppleva en tornado och någon annan riktigt härlig storm någon gång i mitt liv. Finner inget så facinerande som tornados.

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
En liten "väderbild" tagen natten mellan måndag och tosdag denne veckan.. (31 maj)

Soluppgången från min tomt..

Bifogat

• PICT0010 (mindre).JPG
    PICT0010 (mindre).JPG
    48.7 KB · Visningar: 52

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Chrille skrev:
Annan kul grej är ju hastigheten en sån här våg har på djupt vatten(därav energin). Kommer inte ihåg siffran nu men jag har för mig att det var i storleksordningen 500 blås. Hur fan det nu kan gå så fort i vattnet :va

Tja, vattnet rör sig ju bara upp och ner (liten liten sidorörelse), det blir ungefär som att vifta på ett hopprep (ett jävligt långt hopprep :rolleyes: ). Visst blir det en snabb våg, men hopprepet i sig förflyttar sig inte. Men visst, när en tsunami väl komprimeras så jävlarimejen har du en vattenvägg som spolar rent.

Krakatau 1883 är väl ett sådant fenomen som brukar hållas för en av de värsta i modern tid. 34 000 personer döda, tsunamis på 40m höjd, ljudet från vulkanens explossion hördes 460 mil bort, Man kan läsa mer på:
http://vulcan.wr.usgs.gov/Volcanoes/Indonesia/description_krakatau_1883_eruption.html
http://www.geology.sdsu.edu/how_volcanoes_work/Krakatau.html

gladh

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Thundercat skrev:
Oki.

Jag vet att tsunamis bildas utanför Sydafrikas kust, fast det berodde på varma och kalla havsströmmar som möttes om jag inte minns fel...

Jag såg det där programmet med, jävligt intressant. Men visade det sig inte att havsströmmarna inte var den enda orsaken? Det fanns ju flera fall uppe vid grönland där såna där vågor sabba oljetankers och där fanns ej dessa strömmar..

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
eisbaer skrev:
Jag såg det där programmet med, jävligt intressant. Men visade det sig inte att havsströmmarna inte var den enda orsaken? Det fanns ju flera fall uppe vid grönland där såna där vågor sabba oljetankers och där fanns ej dessa strömmar..

Det ni, eller översättarna, har gjort är att ni har rört ihop olika typer av vågor. Det finns flera extremfall inom stormar som räknas fram med sannolikhet som tex 30års-storm och 100årsvågor.... eller tvärsom :va

Vid grönland utlöses dessutom vågor av kalvande glaciärer så har ni en faktor till.

Andra extremfall är tex den beryktade supervågen(tror den kallas 100årsvåg) som enligt sägen kan lyfta en supertanker(300+ m) i fören och aktern men lämna tomt under mitten.....pang! No more tanker. Ingen vet men det påstås vara så...

Last edited:

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Hur blir det om man badar och en tsunami åker förbi i vattnet, under förutsättning att man är på öppet vatten förstås.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
sEiKo skrev:
Hur blir det om man badar och en tsunami åker förbi i vattnet, under förutsättning att man är på öppet vatten förstås.

På öppet vatten med ca 3000 m djup så kommer det inte att hända ett skvatt. Du kommer inte att märka att en tsunami har dragit förbi. Kul va :näsblod

gladh

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...