Lite frågor ang. alt. fordon!

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Jaha, jag kommer att bli av med mitt körkort, efter en liten incident med en nyinkommen bil på jobbet (S63 AMG) :huvet

Jag har 7km till jobbet och det är många backar, pallar inte ta den icke motordrivna cykeln!

Så, får man ta eumoppekort trots spärrtid eller är det endast 30 moppe som gäller?! :gråta :fatta!
Har en polare som sysslade med mopperacing på bana för nått år sen, så jag kommer nog få fart på grejerna, kanske till och med blir roligt! :rofl Det är ju trots allt sommar!

Vill inte köra Mc olovligt då det inte finns några förs. om jag smäller!

Tacksam för svar!

Last edited:

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Nisse Järnet skrev:
Kör EU-moppe utan plåt? Vad är det osm är så farligt med 30-moppe?

Nej det är inget fel på 30 moppe, gråter mest över hela saken! :va

Men det blir väl olovlig körning om jag kör Eu moppe utan eu kort?! Det blir iof olovlig körning om jag kör med trimmad moppe ändå, tror jag!

Hata bängen på motorvägen!!!! Stjäla folks styrlappar på detta vis :gnissla

HanneZ

Guest
Ehh? Är ju lika allvarligt att köra trimmad moped som att köra oförsäkrad motorcykel. Blir ju ännu värre t.o.m. då moppen räknas som mc o e inte besiktigad m.m. m.m.

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
HanneZ skrev:
Ehh? Är ju lika allvarligt att köra trimmad moped som att köra oförsäkrad motorcykel. Blir ju ännu värre t.o.m. då moppen räknas som mc o e inte besiktigad m.m. m.m.

Jag vet, det är därför jag undrar om man kan ha eukort trots spärrtid... jag tror inte det, men jag är inte hundra! En eu moppe får ju göra typ 50, det funkar ju i stan! :yoparty

Nä nu skall jag nanna!

Tja

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
30-moppe får gå i 40 lagligt, upp till 45 blir böter och över 45 räknas den som oreggad MC = olovlig körning. EU-mupp pår gå i 52km/h, över det räknas den automatiskt som oreggad MC (även om vissa mopeder har mätts upp till nära 60km/h av polisen i det skick affären har fåt hem dem, alltså 100% strypt orginal - det är dessutom ägaransvar på att den ska gå lagligt). Alla hastigheter är enligt polisens laser, inte glädjemätarna som brukar sitta på mopeder. Det är INTE olovlig körning att köra EU-mupp utan förarbevis, men bötessumman är tydligen ganska hög.
Huruvida du kan ta förarbevis medans du har spärrtid vet jag inte, men jag vet att enligt nuvarande regler kan man inte bli av med förarbeviset. Detta är dock på väg att ändras.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Trimma men dreva inte om då, så har du bra acc men "laglig" fart :)
Testade att köra med originaldrev på min DT50 för 100 år sen, kunde typ starta på 5:an direkt :hihi

Daredevil88

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
mothorispani furia (50cc) cross moped
30 mopeden slutade säljas den 17 juni 2003. numera finns det klass 2 och 1, klass 2 är en moped som ska ha trampor och inte gå snabbare än 25 kmh med enkla ord HELT SÄMST.

klass 1 får gå i 45 kmh och man får skjutsa om den är skjuts tillåten. dena moped kräver körkort som kostar mellan 400kr-2000kr.
Den finns i allt från feta motarder samt crosshojar samt streetfighter modeller och så kallade scootrar "vespor" :Bugar

eller så köper du en begagnad 30 kmh moped. om du tycker det går för sakta kan du helt enkelt lätta lite på strypningarna. Det har jag gjort på min furia, Jag tog bort en plugg i kröken öpnnade upp luftburken samt drevade och byte munstycke och den gör 103 kmh på mätaren sen går den på varvstopet!!!!tyvärr vet ju alla att moped mätare ljuger som hästar skenar!! :banana

självklart finns även 30 moddelerna som scooter motard streetfighter samt offroad modell. :banana

skillnaden i motorerna mellan 30 och 45 moddelerna är nästan ingen. samma motor bara en "plugg" mer i 30 moddelerna i princip.
Det bästa med 30 kmh är att du kan parkera den som en cykel och får köra på cykelbana. så parkerar du en 45 moped som en cykel så får du p-böter. man måste helt enkelt följa samma p regler som en mc! :kocko

En viktig notis är dock den att trafikförsäkringen slutar gäll om du kör eu moped utan körkort samt kör trimmad 30/45 moped!!

Last edited:

Daredevil88

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
mothorispani furia (50cc) cross moped
Flummo skrev:
30-moppe får gå i 40 lagligt, upp till 45 blir böter och över 45 räknas den som oreggad MC = olovlig körning. EU-mupp pår gå i 52km/h, över det räknas den automatiskt som oreggad MC (även om vissa mopeder har mätts upp till nära 60km/h av polisen i det skick affären har fåt hem dem, alltså 100% strypt orginal - det är dessutom ägaransvar på att den ska gå lagligt). Alla hastigheter är enligt polisens laser, inte glädjemätarna som brukar sitta på mopeder. Det är INTE olovlig körning att köra EU-mupp utan förarbevis, men bötessumman är tydligen ganska hög.
Huruvida du kan ta förarbevis medans du har spärrtid vet jag inte, men jag vet att enligt nuvarande regler kan man inte bli av med förarbeviset. Detta är dock på väg att ändras.

inte för att vara petig men svenska motorimporten säger ätt 30 mopeden får gå i 42 kmh efter inkörning och bestyckning!

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Daredevil88 skrev:
inte för att vara petig men svenska motorimporten säger ätt 30 mopeden får gå i 42 kmh efter inkörning och bestyckning!
Motorimporten står inte på gator och torg med laserpicka, så jag oroar mig inte för vad dom säger... Polisen säger 40/45, och det är dom som kontrollerar det hela. Vad som gäller för de nya 25km-mupparna har jag dock ej koll på.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife