Lite frågor...

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Ska skaffa mig en 125:a snart, och självklart även bra skydd.

Dock finns det ett par frågetecken som måste redas ut först.

Jag undar ungefär vilken storlek på skinnställ jag ska leta efter. Jag är 193 cm lång och väger 85-90 kg. Är storlek på runt 54 en bra gissning? Undrar detta eftersom jag letar efter begagnad utrustning.

Är det något särskilt man ska tänka på när man köper ett begagnat skinnställ? Har hört att stället ska sitta rätt tight, stämmer det?

Hur jobbigt är det att dra på och av ett skinnställ? Som en arbetsoverall?

Ska man ha ett tvådelat, eller ett odelat?

Har man vanliga kläder under skinnstället?

Sedan stövlar. Ska man satsa på vanliga crosstövlar eller?

Antar att en vanlig cross skyddutrustning inte duger mycket till på asfalt?

När det gäller knä och armbågsskydd så ska dessa vara integrerade i skinnstället va?

Vad skyddar bäst av en cross,-och intregralhjälm?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Eftersom ingen har svarat så får jag väll säga vad jag kan, även om jag inte är nån mästare inom skyddsutrustning.

54 låter som en bra gissning, men det skilljer från skinnställ till skinnställ...
Odelat är säkrare, och enligt mig snyggare.
Tight ska det sitta! Får du platts med en massa kläder under är det nog förstort.
En arbetsoverall är som en dröm att ta på sig i jämförelse, men det är väll mest bara o hoppa runt lite så är det på ;) inget problem att det skulle va jobbigt.
Antar att du kör offroad, så jag röstar för crossstövlar, snyggare... Crosshjälm ska tydligen vara lite obekväm i högre farter, om det är sant vet jag dock inte, har aldrig kört med crosshjälm, snyggt är det iaf! Integralhjälm är ju gjord för landsväg, så jag antar att den skyddar bättre med.

Köp inte goretexställ!! Jag gjorde det misstaget, och tänker nu köpa skinnställ.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Armbågs, knä och höftskydd ska sitta i stället, lösa är bara ett otyg, och du kommer snart att strunta i dom, och hemma gör dom ingen nytta!

Köp dessutom ett ryggskydd, det är en mycket vettig investering, minst lika viktig som hjälmen! 700-2000 kostar ett ca.

Integralhjälm är att föredra, säkrare, tystare och du slipper ha glasögon på dig för att slippa ägna kvällarna åt att plocka mygg ur skallen... :rolleyes:

Nu har du ju inte sagt vilken typ av hoj du ska köpa, men ska du köpa en crossaktig hoj är ju crosstövlar bäst, ska du åka gata är det bäst med ett par sportstövlar. Och även där, satsa på kvalitet och säkerhet, det är värt några hundra extra! Fötterna tar mycket stryk om du åker omkull :(

Last edited:

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
125kubik skrev:
Ska skaffa mig en 125:a snart, och självklart även bra skydd.

Dock finns det ett par frågetecken som måste redas ut först.

Jag undar ungefär vilken storlek på skinnställ jag ska leta efter. Jag är 193 cm lång och väger 85-90 kg. Är storlek på runt 54 en bra gissning? Undrar detta eftersom jag letar efter begagnad utrustning.

Borde vara en 54´a, men det skiljer mellan olika tillverkare

Är det något särskilt man ska tänka på när man köper ett begagnat skinnställ? Har hört att stället ska sitta rätt tight, stämmer det?

Är det begagnat, så köp det som sitter bäst, dvs inte för tight,du ska ju kunna röra Dig i stället

Ska man ha ett tvådelat, eller ett odelat?

Här finns det lika många skäl som det finns hojåkare, fördelen med ett delbart är ju att det är delbart

Har man vanliga kläder under skinnstället?

Nope Mate, får du plats med kläder under ett skinnställ så är det för stort

Sedan stövlar. Ska man satsa på vanliga crosstövlar eller?

Ska Du köra Cross.....Näpp köp vanliga Gathojstövlar=skönare

Antar att en vanlig cross skyddutrustning inte duger mycket till på asfalt?

Hepp--->helt rätt

När det gäller knä och armbågsskydd så ska dessa vara integrerade i skinnstället va?

Yep

Vad skyddar bäst av en cross,-och intregralhjälm?

Bägge skyddar "lika" bra men ska Du köra på gatan eller bana så är det integral som gäller, Visir är skönt när det går fort

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Folk mumlar om att om man kommer i stället med ett par vanliga byxor på sig så är det för stort.. vad skulle det skada? :va

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Har fått klart för mig att skinnstället jag ska köpa bör ha en storlek på 58-60... Satan, där rök nog alla chanser till att få tag i ett begagnat!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy