lite info och åsikter om yamaha yzf r1 -99

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Hej

är ny på erat fina forum och tänkte börja min tid här med en fråga som jag sökt svaret på men inte hittat något som riktigt svarade på det jag undrar

Ska till våren ta mc kort (tung obegränsad) och letar då en båge till mig själv, har kollat på många olika modeller men har fastnat för r1án och då årsmodell 99 då den faller mig ganska bra i smaken med tanke på priset och den ser ju bara så jävla rå ut :) mina frågor då är

tekninska spec på denna årsmodell? (hittade bara på den nyare)

Hur är den att köra, nervös eller den klarar lugn och fin stads och landsvägskörning också?

Bågen jag är intresserad av är bänkad till 136 hästar på bakhjulet är detta bra eller dåligt för denna maskin (åter igen vill ha lite spec på den)

Jag är ganska lång 191 cm, får jag plats på hojen eller ska jag se mig om efter något annat

Jag har hållt på en del med bilar (mekat o grejjat) hur är det att skruva på en sån här båge, lätt att få tag i reservdelar och ganska lätt att skruva på?

Kvalite´n på en sådan här maskin hur är den, nåt speciellt man skall titta på?

Även allt annat ni kan komma på om bågen, både ris och ros, vill höra allt

Hoppas någon som ägt en sådan här, gärna av 99 års modell kan svara på mina newbefrågor

tack på förhand
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Vet inte om det är den bästa nybörjar hojen men :3freak , många av r1 i sverige har blivit crashade typ 40%+.

Brister = Bromsarna,växellådan,orolig(inte en stabil hoj typ :))

Om jag vore du skulle jag ha köpt en 600,750 och kört med en sådan ett år först. Min kompis köpte en gsx1000r som första hoj nu har den åkt till verkstan :3freak men som tur så gick det bra med honom själv.
 
Last edited:

Boman

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Ö-VIK
Hoj
Ingen för tillfället
:corn

Koffe skrev:
Hej

är ny på erat fina forum och tänkte börja min tid här med en fråga som jag sökt svaret på men inte hittat något som riktigt svarade på det jag undrar

Ska till våren ta mc kort (tung obegränsad) och letar då en båge till mig själv, har kollat på många olika modeller men har fastnat för r1án och då årsmodell 99 då den faller mig ganska bra i smaken med tanke på priset och den ser ju bara så jävla rå ut :) mina frågor då är

tekninska spec på denna årsmodell? (hittade bara på den nyare)

Hur är den att köra, nervös eller den klarar lugn och fin stads och landsvägskörning också?

Bågen jag är intresserad av är bänkad till 136 hästar på bakhjulet är detta bra eller dåligt för denna maskin (åter igen vill ha lite spec på den)

Jag är ganska lång 191 cm, får jag plats på hojen eller ska jag se mig om efter något annat

Jag har hållt på en del med bilar (mekat o grejjat) hur är det att skruva på en sån här båge, lätt att få tag i reservdelar och ganska lätt att skruva på?

Kvalite´n på en sådan här maskin hur är den, nåt speciellt man skall titta på?

Även allt annat ni kan komma på om bågen, både ris och ros, vill höra allt

Hoppas någon som ägt en sådan här, gärna av 99 års modell kan svara på mina newbefrågor

tack på förhand
 

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
ja funderar också köpa en men har ingen lust å betala så hög försäkring så ja ska nog skriva den på päronen
köper nog en 02 istället dom ska ju va bättre säger en kompis å åka på bakhjulet med
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
-99:an är helt klart råast :D

Massa delar finns begagnat tack vare alla fuckon kraschar den så jävla ofta. Den går helt ok, lätt körd m.m.
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Köp dig en tidig GSXR1000 istället,jag har haft både R1 och GSXR1000...


Koffe skrev:
Hej

är ny på erat fina forum och tänkte börja min tid här med en fråga som jag sökt svaret på men inte hittat något som riktigt svarade på det jag undrar

Ska till våren ta mc kort (tung obegränsad) och letar då en båge till mig själv, har kollat på många olika modeller men har fastnat för r1án och då årsmodell 99 då den faller mig ganska bra i smaken med tanke på priset och den ser ju bara så jävla rå ut :) mina frågor då är

tekninska spec på denna årsmodell? (hittade bara på den nyare)

Hur är den att köra, nervös eller den klarar lugn och fin stads och landsvägskörning också?

Bågen jag är intresserad av är bänkad till 136 hästar på bakhjulet är detta bra eller dåligt för denna maskin (åter igen vill ha lite spec på den)

Jag är ganska lång 191 cm, får jag plats på hojen eller ska jag se mig om efter något annat

Jag har hållt på en del med bilar (mekat o grejjat) hur är det att skruva på en sån här båge, lätt att få tag i reservdelar och ganska lätt att skruva på?

Kvalite´n på en sådan här maskin hur är den, nåt speciellt man skall titta på?

Även allt annat ni kan komma på om bågen, både ris och ros, vill höra allt

Hoppas någon som ägt en sådan här, gärna av 99 års modell kan svara på mina newbefrågor

tack på förhand
 

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
men kompisen säger de e skitlätt å ha r1 som första hoj att de inte e något fel på den typ
 

ChrilleR1

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Ort
Grått hus i skogen
Hoj
Superduke
Kolla efter en -00 istället då det blev en hel del uppdateringar gjorda. 136 hk låter väl helt normalt. Är det din första hoj så finns det ju snällare alternativ än just R1:an. Kör med insidan så funkar det med vilken första hoj som helst..
 

Slakt

Allt under 1000cc är moped!
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Sölvesborg
Hoj
Tl 1000s -98
R1 99

Gå upp till -00/01 istället, inte så mycket som skiljer i pris men det
gjordes många uppdateringar under skalet då.
98-99 148hk 00-01 150hk så 136 på bakhjulet låter normalt, köp en Haynes bok där står allt om spec och reperations hjälp.
Jag är själv 186, och jag provade många olika hojar innan jag köpte min
första R1 och jag satt utomordentligt bra på just den(Gsxr för mig gick inte).
Jag är ingen mästermekaniker men tycker än så länge den är lättmekad, reservdelar finns det ju överallt.
Jag har haft två R1:eek:r och aldrig haft några problem med kvaliteten.
Många snackar om deras bromsar, men jag undrar hur många som verkligen upptäckt detta på gatan,ligger man och rå smiskar på bana som elitförare så kan jag förstå att man vill ha högre klass, men vi som kör gata och lite bana
utnyttjar inte bromsarna en bråkdel.
Om hur den är att köra. Jag köpte den som första hoj och fick höra av alla att den inte skulle gå att köra(dom hade givetvis inte själva kört någon) styrwobbel var 5:e minut, så var det givetvis inte. Snarare stabil i alla farter
men det är ju en sportmaskin så är man för oförsiktig med gasen så sticker den. Jag har bara positiva minnen av R1:an men det bästa är att låna en och köra en lång runda. Går bra att köra landsväg med men ett högre kåpglas skadar inte om du tänkt köra många långa turer. Lyssna inte på alla dessa "köp först en 400 så du inte kör ihjäl dig" man vet vad man har mellan benen och en 600 går i stort sett lika fort som en 1000 så köra ihjäl sig är lika lätt. Bara onödiga pengar när du skall byta till en större nästa säsong, för det kommer du att göra.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Gå inte på allt jävla blaj. Nervös och dåliga bromsar... Jämfört med vad? Jag har inte styrdämpare på min 02:a och har haft minifladder två gånger men det var inga problem. Jag tror att många nybörjare tror att en hoj är nervös för att den sticker som en raket vid gaspådrag. Nedan är rätt läsvärt och grym ironi (gammalt inlägg men jag kommer inte ihåg vem som skrev det):

"Man får beklaga att du gick på den största bluffen i mc-historien.

- Den går som en snigel jämfört med alla andra fabrikat. Med en otroligt rå, vibrerande och okultiverad motor helt utan mellanregister och ingen toppeffekt.
- Om du nu skulle lyckas få upp någon fart så kommer du köra av vägen direkct, på grund av alla styrslag.
- Om du mot all förmodan ändå skulle lyckas klara av vobblet, så kan du inte stanna utan att ta hjälp av ett träd eller bil, så dåliga är bromsarna.
- Att växla är bara att glömma, växellådan är helt slut på alla R1:eek:r.
- Kopplingen...eftersom den slirar så ohämmat kommer du aldrig få reda på om du trots allt lyckades få i en växel.
- Köp hem två fat Motul-Repsol-superduperdyrareänguldolja och häll i omgående, oljetörsten är enorm. Eftersom hojen är så kinkig måste det vara nämnda olja, annars skär den innan du ens hällt i oljan.
- Dessutom är den ful.

Som sagt, välkommen i R1-träsket"
 

Kristofer86

Mc kåt;)
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 929RR Fireblade -00
Nicke skrev:
- Den går som en snigel jämfört med alla andra fabrikat. Med en otroligt rå, vibrerande och okultiverad motor helt utan mellanregister och ingen toppeffekt.
- Om du nu skulle lyckas få upp någon fart så kommer du köra av vägen direkct, på grund av alla styrslag.
- Om du mot all förmodan ändå skulle lyckas klara av vobblet, så kan du inte stanna utan att ta hjälp av ett träd eller bil, så dåliga är bromsarna.
- Att växla är bara att glömma, växellådan är helt slut på alla R1:eek:r.
- Kopplingen...eftersom den slirar så ohämmat kommer du aldrig få reda på om du trots allt lyckades få i en växel.
- Köp hem två fat Motul-Repsol-superduperdyrareänguldolja och häll i omgående, oljetörsten är enorm. Eftersom hojen är så kinkig måste det vara nämnda olja, annars skär den innan du ens hällt i oljan.
- Dessutom är den ful.

Som sagt, välkommen i R1-träsket"




HAHA så bra! vad var det för tomte som kom på det :tungan :3freak
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
oj, va många svar direkt

jo har fkatiskt tänkt på en annan båge som första men jag kommer bara sälja o byta upp mig direkt ändå så då kan jag lika bra köpa en "värsting" direkt

tack för alla svar (nästan) och ja... det lutar åt att det blir en r1, får köra med insidan på skallen bara, brukar inte ha några problem med det (*host*) :)

ni som vill skriva mer om era erfarenheter får gärna göra det, samma, lite spe på den vill jag gärna ha om någon sitter på det
 

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Västervik
Hoj
RF 600R, Honda CR
pini skrev:
ja funderar också köpa en men har ingen lust å betala så hög försäkring så ja ska nog skriva den på päronen
köper nog en 02 istället dom ska ju va bättre säger en kompis å åka på bakhjulet med


Det låter ju jättebra!!
Att jag inte tänkt på det innan... Nu kan jag ju köpa en GSX-R 750 TURBO och skriva den på morsan och börja åka bakhjul!
:yoparty
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
granen skrev:
Det låter ju jättebra!!
Att jag inte tänkt på det innan... Nu kan jag ju köpa en GSX-R 750 TURBO och skriva den på morsan och börja åka bakhjul!
:yoparty
ja för fan vi andra betalar, vrid gasen i botten och lycka till grabben, turbo är bästa nybörjarhojen eftersom du inte behöver ta i så hårt i gasen för att tjöra.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Slakt skrev:
Gå upp till -00/01 istället, inte så mycket som skiljer i pris men det
gjordes många uppdateringar under skalet då.
98-99 148hk 00-01 150hk så 136 på bakhjulet låter normalt, köp en Haynes bok där står allt om spec och reperations hjälp.
hahah var fasen hittar du att det är 148hk i en 98-99, om du inte visste så är motorerna i det närmaste identiska 98-01.
Ändringarna är mest onödigt bjäfs som inte märks, den är lite bekvämare och så, men anars kan man behandla 98-01 som samma generation.
 

Slakt

Allt under 1000cc är moped!
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Sölvesborg
Hoj
Tl 1000s -98
Silwer skrev:
hahah var fasen hittar du att det är 148hk i en 98-99, om du inte visste så är motorerna i det närmaste identiska 98-01.
Ändringarna är mest onödigt bjäfs som inte märks, den är lite bekvämare och så, men anars kan man behandla 98-01 som samma generation.


I Haynes boken och andra blaskor, trodde själv först att det var 150hk i bägge. Tror i och för sig att effektkurvan gjordes lite snällare till 00 modellen.
Gjordes faktiskt ganska många förbättringar i motor(tror det var nya olje kanaler)koppling, 2kg mindre i vikt osv, men visst det behöver inte betyda att man märker det.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top