Lite less på mitons CTS

Jonathan

Guest
Upptäckte först efter att jag köpt miton att CTS ej fungerade. Ingenting händer då man har slagit på tändningen :mad:

Men själva motorn till CTS:en fungerar, jag och far provade att dra två kablar direkt från batteriet till plus/minus pol på avgasporten och då vred den sig :confused:

Då är frågan om det är någon som vet exakt hur CTS fungerar eller vad det kan vara för fel på elektroniken som styr själva avgasporten?????

Provade att maila Biscaya, men dom visste inte direkt nåt om två taktare men dom kunde beställa hem en ny CTS för 2400:- vilket jag INTE har lust att pröjsa :(

Tacksam för svar!

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Mito mannen skrev:
Upptäckte först efter att jag köpt miton att CTS ej fungerade. Ingenting händer då man har slagit på tändningen :mad:

Men själva motorn till CTS:en fungerar, jag och far provade att dra två kablar direkt från batteriet till plus/minus pol på avgasporten och då vred den sig :confused:

Då är frågan om det är någon som vet exakt hur CTS fungerar eller vad det kan vara för fel på elektroniken som styr själva avgasporten?????

Provade att maila Biscaya, men dom visste inte direkt nåt om två taktare men dom kunde beställa hem en ny CTS för 2400:- vilket jag INTE har lust att pröjsa :(

Tacksam för svar!

Det är ju samma problem som kaZmur har. Jag skulle tro det är den lilla cdi som sitter mellan olje och kylar behållaren som är söndrig.
Dock ej helt säker.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Alex.J skrev:
Det är ju samma problem som kaZmur har. Jag skulle tro det är den lilla cdi som sitter mellan olje och kylar behållaren som är söndrig.
Dock ej helt säker.

Lilla C.D.I'n?! :va

Antar att du menar styrboxen till avgasporten. Låter som om det är den som är trasig, ja. Koppla ur motorn till avgasporten och mät sedan på dom kablarna när du varvar upp (dom som kommer ifrån styrboxen alltså). Du bör få en signal vid runt 5000 varv och sedan en vid runt 7000 varv om jag har förstått det hela rätt. Mät mellan kabel och någon jordpunkt. Kolla även så att boxens jordpunkt funkar och inte ger väldigt höga Ohm-tal.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
EBS skrev:

Antar att du menar styrboxen till avgasporten. Låter som om det är den som är trasig, ja. Koppla ur motorn till avgasporten och mät sedan på dom kablarna när du varvar upp (dom som kommer ifrån styrboxen alltså). Du bör få en signal vid runt 5000 varv och sedan en vid runt 7000 varv om jag har förstått det hela rätt. Mät mellan kabel och någon jordpunkt. Kolla även så att boxens jordpunkt funkar och inte ger väldigt höga Ohm-tal.

Elektrikern har talat :tungan

Jonathan

Guest
EBS skrev:

Okej. Får la prova det :tummenupp

Men om det e fel på styrboxen, hur mkt kostar en sådan? :confused:

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
EBS skrev:

Ja det var den jag menade visste inte vad man skulle kalla den. :lol

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Detta problemet har varit uppe många gånger innan men ingen verkar veta hur man fixar det. Varken på SH, verkstäder eller övriga nätet... :(

Jonathan

Guest
kaZmur skrev:
Detta problemet har varit uppe många gånger innan men ingen verkar veta hur man fixar det. Varken på SH, verkstäder eller övriga nätet... :(

Nej, menar så.
Men funkar inget av ovanstående får man väl bara helt enkelt lägga ner ännu mer pengar på hojen och köpa en styrbox :huvet

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Mito mannen skrev:
Nej, menar så.
Men funkar inget av ovanstående får man väl bara helt enkelt lägga ner ännu mer pengar på hojen och köpa en styrbox :huvet
Jo precis, men det är svårt att veta om det är det som är felet, känns ju lite onödigt att lägga så mycket pengar på något som kanske inte hjälper

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Strypningar:
1) Avgasproten, Koppas ur genom att ta isär hona och hane (klippa) till den runda lilla burken till vänster på ramen framme vid kylaren.
2) Insug(tror jag det var), Koppla ur den el som går in till brevid bensinslangen till tanken.
Jag har även strypning på gasvajern med några brickor nere vid trotelln. Allt detta på kopplat stryper den till 11kw -instället av biscayamotor.

Min kompis som skrev.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
cRoC skrev:
Strypningar:
1) Avgasproten, Koppas ur genom att ta isär hona och hane (klippa) till den runda lilla burken till vänster på ramen framme vid kylaren.
2) Insug(tror jag det var), Koppla ur den el som går in till brevid bensinslangen till tanken.
Jag har även strypning på gasvajern med några brickor nere vid trotelln. Allt detta på kopplat stryper den till 11kw -instället av biscayamotor.

Min kompis som skrev.
1) Antingen bullshit eller så e nåt pajj på min
2) Den går till givaren för bränslenivån (?)

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
kaZmur skrev:
Jo precis, men det är svårt att veta om det är det som är felet, känns ju lite onödigt att lägga så mycket pengar på något som kanske inte hjälper

Testa det som jag skrev tidigare. Om du får en signal så kan du utesluta styrboxen och allt innan den. Sen är det bara att prova sig fram. Skaffa en bra multimeter om du inte redan har det.

Jonathan

Guest
cRoC skrev:
Strypningar:

Min kompis som skrev.

Okej, äntligen nån som vet :yoparty

Går skrotet igenom besiktningen ostrypt sen då, eller är man tvungen att sätta tillbaka allt igen :confused:

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Mito mannen skrev:
Okej, äntligen nån som vet :yoparty

Går skrotet igenom besiktningen ostrypt sen då, eller är man tvungen att sätta tillbaka allt igen :confused:

Jag har besiktat min två ggr ostrypt. Dom kör bara lite lungt runt huset deras och testar så bromsarna funkar.. Även om dom skulle misstänka att den är ostrypt så finns det in mycket dom kan göra. Men kommer du med grejer som inte är orginal på hojjen så är det värre :tungan

Jonathan

Guest
Edholm skrev:
Jag har besiktat min två ggr ostrypt. Dom kör bara lite lungt runt huset deras och testar så bromsarna funkar.. Även om dom skulle misstänka att den är ostrypt så finns det in mycket dom kan göra. Men kommer du med grejer som inte är orginal på hojjen så är det värre :tungan

Okej. Funderar på å ha lite neon på miton :3freak
Men danmobility har man juh inte hört alltför gott om :confused:

Nån som rekomenderar bra neonrör som tål att vara ute och så???

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Jag köpte mitt på danmobility och tätade det med silikon, höll alldeles utmärkt

Jonathan

Guest
kaZmur skrev:
Jag köpte mitt på danmobility och tätade det med silikon, höll alldeles utmärkt

Okej. Också YTTERLIGARE en fråga :D

Vad är det som styr den lilla elektronikboxen (som styr avgasporten) från motorn?? Har hört att det typ e något vakuum i insuget..eller nåt :confused:

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...