Lite nybörjarfrågor.

Kornz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K7
Hej. Är ny här på forumet och har lite frågor och funderingar. Har inte själv någon hoj ännu men har ansökt om körkortstillstånd och diverse så det kommer.
Ialla fall det jag vill fråga är lite om skinnställ. När man kör med skinnställ vad har man under skinnstället? Typ en t-shirt och ett par mjukisbyxor? Eller kör man utan kläder under? Dum fråga kanske men vet man inte så måste man fråga.
Sen tänkte jag fråga en annan sak. Det snackas mycket om slip-on till motorcyklar. Har förstått att det handlar om avgassystemet men inte riktigt vad. Är det som på bilar då det heter "catback" alltså bara den sista biten som byts ut?

Hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut detta så man blir lite klokare på ämnet.

/Kornz

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Vad du har under skinnstället är ju upp till dig men många har ett underställ för att inte svetten skall fasna i skinnstället! Långkallingar/tun tröja!
Sen var det slipon! Det är ljuddämparen och den enda som fins på en hoj!
Har ju inte så mycket till avgassystem!
Den byter man för att få ett fränare ljud och om du har tur lite mer pulver i maskinen!
Välkommen till dårhuset också föresten!! :fyllisar

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Astrimmad R1-06
För mig är det lumpar-understället som gäller... om det inte motförmodan blir högsommar

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Under stället kör du med fördel med någon typ av underställ. Typ Craft eller något i ull eller liknande. Leder bort svetten och gör att stället håller sig någorlunda fräscht längre plus att det blir avsevärt lättare att ta av och på sig stället. En del kör med Siden också men det har jag personligen ingen erfarenhet av.

Slip-on är egentligen bara en utbytt ljuddämpare. Men byter den för att få hojen att låta mer. I en del fall kan man få någon extra hästkraft om man i samband med bytet mappar om bränsleblandningen då den ändras när man ändrar motstånd i avgassystemet. Det har dock den nackdelen att man inte kan besiktiga med den alla gånger då dom ofta kommer över gränsvärdena för buller. Man måste med andra ord ganska ofta byta tillbaka till original vid besiktningen. Sen blir ju följden också att man ökar risken för att störa omgivningen.
Personligen är jag lite skeptisk till just det då jag värdesätter att kunna komma hem sent på kvällen utan att riskera att någon av grannarna börjar gnälla eller bussar polisen på mig.
Dom flesta av oss MC-förare gillar ju motorljud men alla i omgivningen har ju tyvärr inte samma inställning.

Kornz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K7
Tackar för svaren har blivit lite klokare utav detta. Hur är det att köpa ett begagnat ställ? Kollar man priserna ute i butik så är det ju jätte dyrt med nytt då alltså.

Lill-Sunken

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
KTM 690 smc r - 12
Jag kör med ett underställ av bambu. Hur skönt som helst. Inte för varmt, inte för kallt. och det är grymt skönt att ha på sig! Så det är något jag kan rekommendera!

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Tackar för svaren har blivit lite klokare utav detta. Hur är det att köpa ett begagnat ställ? Kollar man priserna ute i butik så är det ju jätte dyrt med nytt då alltså.

finns helställ för under 5k nya. sen om du vill ha dyrare märken som dainese mm. är det troligtvis begagnat som gäller, upp till dig själv vad du föredrar. välkommen!!!:yoparty

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...