Lite snabba svar till mitt problem nu tack

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
Var ute och körde idag eftersom jag reggade hojen i Måndags och självklart vill man köra så mycket som möjligt.
Körde och helt plötsligt är det som den inte vill tända riktigt hackar till som fan, kör in på en sidogata och stannar motorn. Testar att starta den igen, skitet vill inte. Eftersom jag inte får igång Fanskapet så ringer jag farsan och säger att han ska komma och hämta mig och hojen.
När han kommer dit försöker jag ännu en gång fast att springa igång den. Går ej. Kolla tändhatten, känns som den inte sitter på riktigt så jag trycker på den och börjar springa igen. Den tänder för att sen dö utan att riktigt gå igång. Vi baxar in Hojen i farsans företags bil och åker hem. Väl hemma så testar jag IGEN. Den är ju varm hojen så den borde starta, men iallafall. Går inte först, den tänder inte ens, testar med Choken, Den går igång. Torrgasar lite för att sen vara på väg ut och köra en sväng för att kolla så att allt är okej. Men den dör. Testar starta på knappen igen, men den vill verkligen INTE igång. Springer istället. Får igång den igen, Kör ca 20 m sen dör den igen. Det är precis som den surar ner sig eller liknande. För den hackar som FAN och sen bara dör den. Testar Starta IGEN, får igång den, slår av choken och den dör. Skiter i det hela och sätter in den i garaget igen, orkade inte springa mer i ösregnet. Så frågan är ju vad detta som jag beskrivit nu kan bero på? Enbart tändstiftet var min första tanke. Kan det stämma??
Ska testa imorgon men är ju lite smått orolig nu kan jag berätta ju. Så jag vill ha snabba svar nu helst.

Och sen en sak till. Var sitter urtappningpluggen för växellådan på en Dt 125 motor modell nyare??

:huvet :död :( :gnissla :3freak

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
verkar som din hoj har en förmåga att gå när den har lust, hade liknande problem en gång, då ja letat efter fel i timmar gav jag upp och lämna in den på verkstad. visade sej att de va en kabel som gått av...

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
weeeiii skrev:
verkar som din hoj har en förmåga att gå när den har lust, hade liknande problem en gång, då ja letat efter fel i timmar gav jag upp och lämna in den på verkstad. visade sej att de va en kabel som gått av...

Hoppas verkligen inte att det är en Kabel. Har haft lite problem med elsystemet men fixat det nu HOPPAS jag.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Börja med att byta tändstift som några tidigare skrivigt.

Hörde från en kille som importerade motorcyklar att stiften kunde "Spricka" inuti vid långa skumpiga trasporter. Tycker dock inte detta låter troligt men det var vad han sa till mig i alla fall.

EDIT: Om hojen gick igång snabbt med choken verkar det ju som att den får för lite soppa, Och som du skrev så dog den när du slog av choken så är ju det ytterliggare ett tecken på att den värkar få för lite soppa.

Hoppas du får rätt på felet!

Last edited:

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
testa att plocka isär förgasaren och rengöra allt kolla så flotören funkar osv
sett ihopp och pröva igen.
kolla tändstiftet ochså.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...