Lite "tävlingsinfo for dummies"

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Tjena!

Jag har för avsikt att köra så många supermoto-tävlingar jag bara kan under 2009, så nu dyker det ju upp lite frågor.
Borde finnas en sticky där saker som är bra att veta tas upp för oss som vill börja, men inte vet hur man ska gå till väga, kan lära oss saker och ting.

Frågorna som dyker upp är följande.

1. Får vem som helst ställa upp i openklassen på SM-deltävlingarna?

2. Vilken typ av licens bör/kan man ha om man vill köra där? Det finns ju engångslicens och licens för supermotard vet jag, men om man kan ha motocross eller endurolicens?

3. Transponder lär man ju ha. Vilken typ av transponder är det, och var köper man det? Pris för en sådan? Kan man hyra/låna av arrangerande klubb?

4. Hur "uppklassningen" till, från openklassen till S1 eller S2? Eller kan man köra S1 eller S2 direkt, om man säger så?

5. Att man ska ha en godkänd hoj är ju klart, men vad är godkänd egentligen? Exakt vad är det som ska najas t.ex.? Uppsamlingskärl ska man ju också ha, men det finns väl regler för storleken på dessa?

6. Det finns säkert mer info för en färsking som kan vara bra att veta, men man inte har en aning om.

Jag vet att man kan söka på forumet, och även på Svemos hemsida, men det vore ju så nice att ha allt samlat på ett ställe liksom. :)

Så ni som tävlar nu och har erfarenhet av hur det går till, och vad som kan vara bra att tänka på, kan väl försöka svara så gott ni kan på frågorna och lägga till sånt ni själva tycker är värt att veta. :tummenupp

Hoppas vi slipper för mycket onödigt spammande i den här tråden. :rolleyes:

/Tommy
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Hade jag velat vara dryg hade jag bara sagt att du ska läsa reglementet :tungan Där står ju faktiskt allt samlat, förvisso ganska mkt info om allt möjligt men det är väldrig bra att läsa egenom och kolla där ibland. Sen är det väl inte alltid alla regler tilläåpas osv, med det tas då alltid (i princip) upp på förarmöte osv.

1. I princip ja. Är ju lite regler gällande ålder och så, men i övrigt är vem som helst välkommen. Läs reglementet ;)

2. Lincens ska du ha. För enstaka tävlingar fungerar engångslicens, annars finns det helårslicens med B-(Open) och A-klass (S1 o S2). Oavsett license ska du ha en viss kunskaps nivå för att få lösa ut en licens. Har man igen tidigare licens som kan motsvara SuMo-licensen så ska man gå speciell kurs. Dock har ingen sådan funnits, vilket så klart ställ saker lite på kant. Lösningen i år för engångslicens har varit att tävlingsledare eller motsvarande i arr. klubb haft en kortare teoretisk kurs osv.
Hur som helst, detta är ett område under ständig utveckling och jag är övertygad om att förändringar kommer till -09. Bäst är att avvakta tills i vår och ta redan på vad som gäller då. Dvs.

3. Som A-förare ska man stå för sin egen transponder. Som B-förare ska det finnas möjlighet att hyra. Hyran brukar ligga på ca. 300:- om jag inte missminner mig. Transpondern som gäller i Sverige är den "röda RR"-varianten. Men systemet fungerar än så länge med "Oranga MX"-varianten oxå. Svemo brukar ha erbjudande via RR-sektionen på våren om man vill köpa.

4. Man kan dels ansäka om A-licens direkt om man på ngt vis kan visa på att man håller den klassen, t.ex. varit elit förare inom MX eller liknande. Annars har det under 2008 fungerat så att topp förare i Open har i vissa fall erbjudigts wildcard till SM. Upp till 3 pers. kan erbjudas wildcard till varje klass, dvs. 6 pers totalt. Det man i första hand tittar på är placering och varvtid. Tävlings jury avgör hur många och vilka som erbjuds wildcard.

5. Kortfattat allt som hör till motor där det tappas eller fylls på vätskor ska najas. Oljeplugg, påfyllning, filter, kylare. Utöver detta ska även frambroms ok najjas. 0,5 liter ska uppsamlingskärlet vara på.

6. Läs reglementet.

I övrigt är det inte hälften så krångligt som det kanske verkar, väldigt enkelt faktiskt. Lite småfix med hojen, lära sg lite hur man beter sig på bana med flaggor osv, frågar lite och sen kör så det ryker :)
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Släpp supermoto.se till Svemo !!!

Det diskuteras just nu inom Svemo hur vi skall få till detta med en central punkt för information gällade Supermoto i Sverige - samma idé som roadracing.se.

Det spånas kring.....
SH är bra - men inte för sånt. Det vi vill skapa är en site där *all* annonsering av träning och tävling samlas - ett ställe där samtliga klubbar och enskilda som arrangerar någon form av supermotoåka skall hitta till.

En avdelning som behandlar just det du frågar efter - 'hur kommer jag igång med att tävla'. Där skall finnas kortfattade regler men även länk till reglementet. Det skall finnas bilder på najning och uppsamlig (jag fotade en hoj av varje märke på sista SM'et så bilderna finns). Lite tips och trix om vad som kan vara bra att samla på sig i form av reservdelar, depågodis o.dyl.

Ett enklare forum för tränings-, tävlings- och Svemorelaterade frågor. Övriga frågor typ bästa däcket, borra fugge, slangateknik sköts alldeles utmärkt här på SH.

Köp och sälj såklart.

Kontaktuppgifter till klubbar inkl. kartor och vägbeskrivningar.

Det skall även finnas en sektion på engelska för våra utländska läsare.


Allra mest tacksamma vore jag om jag kunde få hjälp med att övertyga Richard Fredriksson, richard.f@automationwest.se om att släppa domänen supermoto.se till detta. Han har ägt den sen 2003-05-05 men har fortfarande inte gjort någonting av den. Jag har mailat och bönat och bett men........ Icke sa nicke. Viktigt att påpeka är att han inte har någon som helst skyldighet att släppa domänen utan vi kan bara vädja till hans välvilja och lust att göra något för sporten. Vill man veta mer så sök på http://www.iis.se/domains/domainandcontactsearch

Så ni vet, saker är på gång, det tänks och arbetas och......

.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Under ett möte med barnkommitén gångna helgen i Götttlabooorg gjorde SVEMOs generalsekreterare ett litet inhopp och berättade lite om licenserna för nästa år.
Det finns ett förslag på hur det ska ändras till 2009 som kommer gå ut till oss i sektionerna på remiss ganska snart. Man kan med all rätt tycka att det är jäkligt sent att skicka ett sånt ärende på remiss så sent på året men målet är att detta skall tryckas igenom till nästa år.
En grej som redan är säker är att IB kommer utgå från licensavgiften vilket gör det hela tpy 400 billigare. Jag vet egentligen lite mer men håller inne med det tills vidare för att undvika snack/missförstånd osv.
Dock kommer info så fort vi vet hur det kommer bli.
 

Ronta

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2003
Ort
..
Hoj
..
Låter som en kanon ide Spider.. :tummenupp
Men Richard Fredriksson kanske vill ha en "liten slant" för sin domän, eftersom han inte släpper den.. VAD vet jag.. :va


/R
 

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Säkerligen vill han ha en slant för domänen. :gnissla
Kan ju vara så att han hade en tanke bakom domänköpet.
Killen kanske har räknat med att bli rik om han får sälja den. :)

I värsta fall finns det ju domännamn som super-moto.se, supermotosverige.se eller liknande.

Idén med en samlingssida är i alla fall superbra tycker jag. :tummenupp
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Hur mycket pengar brukar man lägga på en tävling ungefär? Om allt funkar som det ska och man inte kraschar..
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
OFF TOPIC:

Ang. att få killen att släppa supermoto.se så är han svårflörtad. Har pratat med honom i telefon några gånger (ett par år sedan), men insett att han är en drömmare vad gäller att få igång sidan och göra något vettigt av den och att han kanske skulle vara intresserad om budet var en miljon (om han inte då börjar tro att han kan bli rik på den för då höjer han till 2 millar:D :rolleyes:

Nåja, det är hans val, men det är inget som hindrar någon annan driftig att ta saken i egna händer och köra på en annan adress.

Nu finns ju --> www.supermotosweden.se <-- som Mr_Rockster har påbörjat och som faktiskt finns att besöka. Då jag själv och brorsan för flera år sedan drev sveriges hittills mest seriösa motardsite så vet jag att namnet på sidan inte spelar någon roll om den innehållar seriös, adekvat och givande info. Den sida som är mest intressant innehållsmässigt blir den vinnande sidan oavsett om den heter supermoto.se eller tokgasa.se :tummenupp
Dock så behöver man hjälpas åt med att driva en sådan sida eftersom det kommer att vara en fritidssyssla/hobby till en början och kanske ganska länge. Något som tyvärr fick mig att tröttna när vi drev vår sida då många tog för givet att sidan skulle uppdateras tre gånger om dagen och minst 3-kvart efter en tävling var avslutad... Var den inte det så gnälldes det istället för att hjälpa till.

Om det är någon som har tid och vilja så är nog Mr_Rockster öppen för förslag och intresserad av att få hjälp med att få mer flås i sin sida och då har vi en redan nu. Det krävs en del att hålla den levande, men inget mot att göra en tidning...:huvet
En kan inte göra allt, men alla kan göra något.:tummenupp

/Mange
 
Last edited:

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
OFF TOPIC.....

/Mange

supermoto.se....
Jo, jag fick kontakt med honom för ett tag sen och håller med - drömmare. Lär inte hända något där än på en packe år. Lägger ner så länge....

supermotosweden.se
Vi har sektionsmöte i helgen där bl.a. detta skall dryftas. Låter lysande om Johan kan tänka sig att dela med sig av site, admin m.m. Jag tar kontakt efter mötet.

stay tuned.....

.
 

Där Väste

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
KXF 450 -07, CR 250 -03, RM 250 -06, SXV 550 -07, KTM 660 -05, R1 -05, CBR900 -93
Ni som tävlar, kör ni i helställ eller delat?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ni som tävlar, kör ni i helställ eller delat?

Helt! Kolla vad reglementet säger ang. personlig utrustning. Tror delat endast är godkännt om du syr ihop det? Väl ventilerat och anpassat för supermoto tycker jag är bäst. Lite bättre rörlighet med tanke på körställning osv. Men RR-ställ är väl förekommande och funkar.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top