Lite tankar runt Qingqi Offroad 200cc

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
jahaja, nu har man varit och kikat på en Qingqi Offroad 200cc, den är ok, men inte mer...Den är säkert prisvärd om man vill,....Den känns ungefär som en Suzuki TS50X -93:a i storlek och hantering.
Däremot kan jag säga att jag tycker den ser helt klart hållbar ut och den känns ok att köra. Bra växellåda smidig..

Däremot är den framtung!
att göra stoppies med den borde inte vara några problem men att köra på bakhjulet kan man nog glömma tror jag...i alla fall inte utan lite extra pushar ! Motorn är rapp och den axxar helt ok. Ljudet är även det helt ok.
Sadeln är lite hård och som pendlarhoj (vilket den är gjord som) är den nog för hård, dämparna är mjuka och behagliga (perfekt för pendling)

Den är nog inte mycket för grusbus då den är framtung (kan tänka mig att den blir lite tung då)

I övrigt så är intrycket helt ok, svetsningar och liknande verkar bra gjorda och alla delar ser ut som att dem sitter där dem ska. Plasten är helt ok.

MEN, det blir troligtvis ingen sådan för mig utan det blir nog en XT600E runt 98-00 istället...känns bättre :D

Däremot kan jag säga att om man bortser från att 125cc:aren har endast 8.2kw effekt så är det i övrigt exact samma hoj som 200cc så den ser mer brutal ut än vad den är.

Sådär, då har ni fått lite info i alla fall..

/Micke
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
jag e bara orolig över kvaliten, mitt x familj hade en lifan 125cc fyrhjuling d var liksom att köra 5min sedan mecka en kvart! och då såg även fyrhjulingen bra ut! alltså rejäl osv! vad kostar en märkes maskin utav äldre modell? skulle hellre ha valt en sådan!
 

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
!ante skrev:
2582378 jag e bara orolig över kvaliten, mitt x familj hade en lifan 125cc fyrhjuling d var liksom att köra 5min sedan mecka en kvart! och då såg även fyrhjulingen bra ut! alltså rejäl osv! vad kostar en märkes maskin utav äldre modell? skulle hellre ha valt en sådan!

En Yamaha XT600E runt 97:a. kostar ca. 25000:- till 35000:- beroende på skick, mil osv.
en 01:a kostar även den från ca. 25000:- till 40000:-
Så det handlar ju om mkt mer pengar för en äldre hoj...

vad gäller mekandet så är det, enligt de jag har haft kontakt med, inte speciellt mkt mer mekande med en kina, men däremot är det en del initialt, sedan ska dem gå ungefär som andra hojar...men som sagt, det finns fler måndagsex i kinatillverkade hojar än i japanare..
 

Krök

Enduro åkare
Gick med
31 Jan 2006
Ort
Borlänge
Hoj
ktm exc 400-07 ktm smc 625-06
Min Lifan 125:a blev ramsne efter en vurpa i ca 40-50 knyck det säger en del om kvaliteten :näsblod
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Krök skrev:
2584567 Min Lifan 125:a blev ramsne efter en vurpa i ca 40-50 knyck det säger en del om kvaliteten :näsblod


Planterar jag min KTM runt en järnstolpe i 40-50 knyck tror jag den också blir ramsne. Jävla skithoj igentligen.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Jag har mosat en xt ner i asfalten i ca 65 knyck å den blev inte mer ramsne än va den redan var.
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
cybertron skrev:
2582333 jahaja, nu har man varit och kikat på en Qingqi Offroad 200cc, den är ok, men inte mer...Den är säkert prisvärd om man vill,....Den känns ungefär som en Suzuki TS50X -93:a i storlek och hantering.
Däremot kan jag säga att jag tycker den ser helt klart hållbar ut och den känns ok att köra. Bra växellåda smidig..

Däremot är den framtung!
att göra stoppies med den borde inte vara några problem men att köra på bakhjulet kan man nog glömma tror jag...i alla fall inte utan lite extra pushar ! Motorn är rapp och den axxar helt ok. Ljudet är även det helt ok.
Sadeln är lite hård och som pendlarhoj (vilket den är gjord som) är den nog för hård, dämparna är mjuka och behagliga (perfekt för pendling)

Den är nog inte mycket för grusbus då den är framtung (kan tänka mig att den blir lite tung då)

I övrigt så är intrycket helt ok, svetsningar och liknande verkar bra gjorda och alla delar ser ut som att dem sitter där dem ska. Plasten är helt ok.

MEN, det blir troligtvis ingen sådan för mig utan det blir nog en XT600E runt 98-00 istället...känns bättre :D

Däremot kan jag säga att om man bortser från att 125cc:aren har endast 8.2kw effekt så är det i övrigt exact samma hoj som 200cc så den ser mer brutal ut än vad den är.

Sådär, då har ni fått lite info i alla fall..

/Micke


min kompis hadde en Qingqi 50cc vespa, enligt min mening var det bara skit, jag tror att han hadde den ett år, sen så skar motorn sönder totalt, vi fick inte ens bort kolven för allt hadde skurit ihop, sen var det massa annat skit med den kommer jag ihåg, men, kanske bara var han som hadde otur med den ochså, vad vet jag
 

CathastrophiX

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2006
Ort
Sverige
Hoj
QM200GY
cybertron, nog är den väl lite större än TS50:n? Måtten är identiska med Suzuki DR200 och den är 7 cm kortare än DR400Z.
Varför tyckte du inte att den var ok? Jag är helnöjd, med de priserna som gäller nu är den extremt prisvärd. (13.500:- för 200cc)
Jag kan garantera dej att den är mer lätthanterlig på grus än en XT600 (om du inte är duktig på grussmisk förstås) Motordelar kan du köpa hos Suzukiåterförsäljaren om du är orolig. Oljefiltret är exakt samma som på LT250 (jag har en sådan också) och en drös andra Suzukihojar, men mycket billigare:tummenupp
Hittills inga problem, hittills har den fungerat bättre än de japanska och tyska motorcyklar jag ägt, de hade mer problem och justeringar direkt efter köpet. (Oljeläckage, ekerbrott, tändningsfel, framgaffelproblem o s v)
 
Last edited:

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
CathastrophiX skrev:
2602675 cybertron, nog är den väl lite större än TS50:n? Måtten är identiska med Suzuki DR200 och den är 7 cm kortare än DR400Z.
Varför tyckte du inte att den var ok? Jag är helnöjd, med de priserna som gäller nu är den extremt prisvärd. (13.500:- för 200cc)
Jag kan garantera dej att den är mer lätthanterlig på grus än en XT600 (om du inte är duktig på grussmisk förstås) Motordelar kan du köpa hos Suzukiåterförsäljaren om du är orolig. Oljefiltret är exakt samma som på LT250 (jag har en sådan också) och en drös andra Suzukihojar, men mycket billigare:tummenupp
Hittills inga problem, hittills har den fungerat bättre än de japanska och tyska motorcyklar jag ägt, de hade mer problem och justeringar direkt efter köpet. (Oljeläckage, ekerbrott, tändningsfel, framgaffelproblem o s v)

Hej, tyckte inte att den var speciellt mkt större nej, dock hittade jag inga mått på ts50:n så jag kunde jämföra, och det var några år sedan man körde moppe, men känslan var lika :D

Prisvärd, javisst! Självklart! Men som jag känner just nu kommer det troligtvis bli en XT600/XT660.
Däremot, är jag rätt intresserad av den nya zongshenen (200cc supermotarden) riktigt snygg och sjyst teknik! till samma pris (13500)

Kan tänka mig att jag kommer köpa någon sån så småningom, men inte nu direkt,
Däremot kommer min svärfar att köpa några troligtvis :D *då kan man ju låna de och åka på*
men som sagt, det var mina känslor när jag satt på den och fick känna på den. Sen tyckte jag att skivan fram såg ut att vara gjord i plåt?! och var väldigt "smal" ?
 

CathastrophiX

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2006
Ort
Sverige
Hoj
QM200GY
Självklart är skivan gjord av plåt?
Jag tycker alla rackar ner på kineserna vilket kanske är rätt ibland, men alla rackade ner på japanerna på 70 talet också.... om några år får vi se, de är inte dummare än att de lär sej vad kunderna vill ha...

Japanerna flyttar allt mer tillverkning till Kina, så frågan är vart "japanska" cyklar egentligen tillverkas...

Honda:
http://world.honda.com/WuyangHondaMotorsGuangzhou/

Yamaha:
http://www.yamaha-motor.co.jp/global/news/2004/05/13/china.html

Suzuki:
http://www.globalsuzuki.com/corp_info/asia.htm

Zongshen ligger långt framme, de håller på att ta fram en egen motorcykel för Endurance VM (2002 vann de serien)
I Endurance VM står det nu mellan Brittiska Phase One och Zongshen.
Hittills har Zongshen använt Suzukicyklar men tävlar troligen med egen maskin inom något år.

Har du sett Qingqis nya motard?
http://www.bimar.se/item_show.asp?code_no=q200m
Tyvärr kommer priserna att öka framöver..

Jag är fortfarande lite skeptisk mot kinatillverkat, men är mer än nöjd med både min EU moppe och mc från Kina.

Det är nog bäst att hålla sej till de större märkena som har generalagenter i Sverige dock, det finns mycket skit också..
 
Last edited:

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Den nya motarden är riktigt läcker!

Någon som vet vad den baseras på?
är det samma delar som Suzuki (offroaden är ju samma som DR200 i många delar)
motorn är en GY200-B(A) , och offroaden är en GY200-B
frågan är fortfarande, den nya motarden är riktigt riktgigt snygg!
funderar starkt på att lägga de 18000:- på den och ha den som pendlarhoj

och sen om några år köpa mig EN TILL cykel typ XT eller något annat.

:)
Men som sagt, har någon mer info om denna,
det enda jag har luskat fram är:
200cc
5växlad
motard
ca. 20hk
luftkyld
drar ca. 0.23 liter/mil
väger ca. 120kg
 

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Har idag varit och kollat på den nya modellen, dels Offroaden och dels motarden!

Den nya modellen är helt klart ett bättre köp en den gamla tycker jag iaf. Den är lite dyrare (17990:- ¨på trendimport och 16990:- på¨bimar. )

Men plasten är bättre, komponenterna känns mer gedigna och framförallt den är SNYGG, båda är snygga!

Motarden har ganska hårdplast, som jag misstänker kan gå sönder vid ev. krasher. däremot Offroaden har mjuk och följsam plast. Fick även bekräftat att de flesta delar passar från en Suzuki DR200. Jämförde med bilder och dylikt och det ser ut att vara samma på allt utom plast i princip.
Det enda negativa med denna hoj är nog att dem tagit bort pakethållaren och ersatt med något handtagsliknande skit, men den gamla pakethållaren går att köpa som reservdel (200:) och passar rakt av.

Motarden och Offroaden är identiska på det mesta, vi diskuterade en stund (säljaren och jag) om det skulle gå att montera på respektive hjul på dem, dvs. motardhjulen på offroaden och tvärtom, och bak är det inga problem, fram är vi mindre säkra, men med 90% trolighet så går det utmärkt.

Det enda jag inte kunde göra var att provköra hojen, och det var ju lite synd kan jag tycka, men å andra sidan kändes denna hoj helt rätt (offroaden) och jag kommer att beställa en sådan så fort dem kommit in i lager hos dem (slutet april).
 

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
jaha, då var den beställd och beräknas komma under denna vecka :D

ser fram emot det! Skall bli kul att packa upp en splirrans ny hoj och glida iväg! :D

återkommer med hur den går/känns och kvalité
 

jimmie_91

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Ort
vara
Hoj
dt125r -svart och röd
kan du lägga upp en bild på den senare ? ville se en sådan för alla tycker olika saker e fina...
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
inte för att va sån men vafan har det här med 125cc att göra?!
 

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
ungefär lika mycket som folks bilder på 600cc som dyker upp här titt som tätt


:D
om det stör dig så be då Rosen eller någon annan moderator att flytta tråden eller ta bort den Rosen kan när han vill ta bort denna tråd, trots detta har den legat kvar ganska länge.

kan du lägga upp en bild på den senare ? ville se en sådan för alla tycker olika saker e fina...

info:
ca: 16hk
ca: 15nm
vikt: 117kg
cylinder: 199 cm
Bore: 66 x 58,2 mm
Kompression: 9.4:1
5-växlad
led-lampa bak
vita blinkers
o-ring kedja
ca: 140km/h (mätarfart)


exakt likadan motor som suzuki dr200 (delarna är lika osv)
Jämförelse: http://www.suzukicycles.com/Products/DR200SEK7/Specs/Default.aspx

detta är min cykel :
 

Bifogat

  • IMG_4203.jpg
    IMG_4203.jpg
    100.5 KB · Visningar: 808
Last edited:

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
jaha, tänkte jag skulle skriva om min upplevelse dessa första 10 mil på min tms 200cc.

Den är ruskigt trevlig, mkt bra vrid på alla växlar, mysigt ljud och går fint.
lite hög för mig (ca 90 - 93 cm sitthöjd) jag är 169cm ( når knappt ner med foten)
Jag har inte toppat den eftersom jag fortfarande kör in den , men 70km/h är mkt behagligt.

alla skruvar och muttrar var väl åtdragna och likaså var alla ekrar välspända.
Som pendlarhoj kommer den fylla sitt syfte.

1 sak var skadat vid leverans, och en skada gjorde jag.
bakfälgen har en lite spricka samt att fästet till gashandtagsbehållaren gick sönder (då jag drog för hårt, saknade en lite pigg som skulle se till att handtaget inte snurrar runt, och i tron om att det skulle dras hårdare gick plasten runt fästet sönder.

får nya delar på "garanti" nu på måndag (inga problem med trendimport)

I övrigt fungerar allt precis som den skall, mikuniförgasare, h5-lampa, bra dämpare helt ok däck (kenda k270)
kuriosa: växelindikator.
väger: 117kg (130kg med vätskor enligt regbeviset)

regbeviset/skylt kom dagen efter hojen.

Jag tror att jag kommer vara nöjd med denna ett bra tag framöver.
drevat just nu är:15/48
skall drevas om till: 15/42

jaja, detta är troligen mitt sista inlägg på 125cc delen, och det lär nog inte bli så många fler på detta forum överhuvudtaget då stämningen på soe är bättre.

hoppas att någon blir klokare av denna tråd och att någon finner detta intressant.
Hejdå oich tack för en....annorlunda upplevelse. ta dset lugnt på vägarna ni som nyss fyllda sexton, ni har gott om tid att lära er att effekt/cc inte är allt. det finns viktigare saker i livet.
 
Last edited:

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
tänkte det var dags för en uppdatering:

har kört 400 mil nu, inga problem förutom 2 skruvar i tändningslåset som hoppat ur.. den startar alltid och går dagligen 10 mil.

för övrigt har jag bestyckat om den då den är lite snålt bestyckad original.
har även strippat dekaler och lite viktrelaterat krimskrams.

det var allt för mig, återkommer i vinter med mer info


Edit: Har nu kört 600 mil utan större problem. Fick dock ett stenskott på undersidan av tanken som började läcka lite, fixades med hjälp utav leak fix.
Nu har jag fixat så att hojen går riktigt bra, med original drev bak samt lite större munstycke så gasreser den (inte riktigt 12 'oclock, men med koppling så är detta inget problem.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top