Lite tips till en rookie

Reb

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2010
Hoj
Yamaha R1 2001
Hej alla proffs och amatörer!

Skulle behöva lite förslag och tipps från er med erfarenhet.
Är sugen på att börja stunta med sport hoj men är osäker på vad man skall börja med.
Funderar på att köpa nån gammal häck (95-00) och undrar vad som är bäst för en rookie.
600, 750, 900, 1000cc? finns ju en del att välja på.
Finns det några hojjar som är bättre/sämre till ändamålet.
Tex klent byggd som blir krokig i ramen eller att framgaffeln ger sig efter ett man lagt sig och hojjen ett par ggr?
Tacksam för alla tipps! :tummenupp

//Reb

Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
nu är jag nog lika mycket rookie som dig, men med facit i hand så hade nog inte en motard varit så dumt för ändamålet(bra mycket lättare än min 220kg z1000 ).
det kommer garanterat att trilla in en massa svar med alla möjliga hojar som potentiella stunthojar, allt från cross/enduro/motard till touring och plastraketer.

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
e inte bra på detta men de ja har sätt så värkar 600 va bäst
värkar som 1000 blir för klumpigt att stunta med

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag hade valt 1000 för att få lite vrid på lägre varv.
Men skulle jag köpa en hoj bara för lek så hade det blivit Motard

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
@Reb. Proffset signin' in här.
Du har ju redan ett perfa stunthärke objekt = "din" Yamaha R1 -01.:tummenupp Va ä dä fö fel på dänn om man få fråga?? :va

Edit: Nää ja ä inget troll, ja bara undrar hur snålkewkarna tänker här på SH (läs:Second-Hand) :D

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
En 929 är det du letar efter. Alt en cbr 600. Fast ska du ha en 600 så hade jag kollat på en 01:a. Den är uppdaterad med bl.a insprutning.

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Kul att så mycket folk som inte har en aning ska svara först :rofl

Om du är helt ny inom området skulle jag rekomendera en billig cross eller motard att lära dig grunderna på o vurpa sönder. Kan du redan köra bakhjul hyffsat och dra lite stoppies eller vill börja direkt med sporthoj finns det väl några gammla gsxr eller cbr 600 förgasarhojjar man kan få tag i billigt.

1000cc skulle jag hålla mig undan ifrån även om 929an är känd för att funka bra, blir väldigt hetsigt och svårtkört om du ska dreva...

Last edited:

Reb

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2010
Hoj
Yamaha R1 2001
Tack för alla svar!
Jo, som fler av er säger så kanske motard är enklare, men det har jag redan kört i 5 år och tröttnat på, fränare med sporthoj:yoparty
Jo då, viss erfarenhet har jag av enklare stunts, så jag är ine 100% rookie. (endast 99%):banana
Men att dömma av de svar jag fått verkar det va 600 eller 929 som gäller så jag får börja leta.

Och som svar till BigRed: Jag räknar med att vurpa en hel del den första tiden och "min" R1'a vill jag inte köra sönder:)

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
cbr 600 f2 eller f3 är bra och relativt billiga om du ska stunta sporthoj, glöm 900-1000cc om du är nyörjare...

annars kan fazer, bandit eller xj600 duga också:rolleyes:

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Jag skulle valt en gammal/hyfsat ny motard och lärt mig rejält innan jag började stunta med en klok sporthoj, främst för botteneffekten som den har och den blir inte lika hetsig som en nerdrevad 929a. Har åkt på en 929a nerdrevad en kugg fram och det blir nästan svårare att åka slang med en sådan då den har varvat ur växlarna innan du ens fått upp motorcykeln. Vilket leder till en omissbar pungkross när framhjulet sopar i backen.

Mina 2 ören. :tummenupp

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
Har ingen erfarenhet av dessa hojjar ännu men det sägs
i de flesta test osv att dom hoppar upp på bakhjulet i de 3
till 4 första växlarna bara man drar i gasen

Triumph Street Triple (675cc)
Triumph Speed Triple (1050cc)

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
Har ingen erfarenhet av dessa hojjar ännu men det sägs
i de flesta test osv att dom hoppar upp på bakhjulet i de 3
till 4 första växlarna bara man drar i gasen

Triumph Street Triple (675cc)
Triumph Speed Triple (1050cc)

Street Triple gör inte det iaf. kanske om man gungar, hoppar, kopplar eller något men jag blev inte upphetsad av att köra den..

Till trådskaparen köp en honda eller kawa 600, dom funkar :tummenupp

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
det här med hojval för att tex kunna utöva slangning, trixande osv etc mm. Handlar det inte först o främst om han/hon som sitter bakom spakarna också? för vissa verkar ju kunna lattja med vad som helst på två hjul och ändå få det att se skitenkelt ut.

Visst en del hojar är ju kanske lättare att dra upp för de har bättre vrid från början osv (vill inte sväva ut på det här ämnet med vrid, hk etc för mycket för jag har noll koll vad det gäller den biten, kan säkert skruva isär o ihop en mc men har ingen aning om vad som e vad :D)

Ramses

Get rich or Die tryi'n
Gick med
6 Oct 2009
Hoj
kawa zx6r Såld, kawa z750 Såld, HD nightrod spec Såld, honda cbr954 Såld.Nu:Triumph Speed triple -10
Eftersom du verkar va helt inne på sporthoj för stunts så skulle jag rekommendera en honda cbr 954 alt 929 r 00-03 fast de ligger kring
45k-60k prismässigt.
började själv me 954 rr o lärde mig wheela, sitta på styret utan händer o tom lyckats stå upp nån enstaka gång :tuttar
lycka till mannen

Boppersson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2010
Hoj
Honda CBR 600 F3
Vad tycks om en Honda cb250n som en start till stuntåkning. Är det alldeles för klen hoj eller duger det till att börja på. Vill ju inte förstöra min 600 cbr än!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring