Lite trubbel med DT

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Var och kikade på en DT125LC -82 idag. Perfekt skick överallt och ett fint pris gjorde att jag ville köpa den direkt. Väl framme med registreringsbeviset uppstår ett litet problem.

Den är registrerad som 12 kW och får alltså inte köras med A1. Vad kostar en strypningssats eller kan jag fixa en själv och var ska den monteras i så fall?

Hur mäter de effekten på besiktningen? Om den har 12 kW i motorn så lär den ju knappast ha mer än 11 kW på bakhjulet om det nu är där de kollar effekten så då kanske den inte behöver strypas... Vad kostar det att omregistrera den till lätt mc förresten?

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Du kan ju bänka den och ha med det pappret till besiktningen. en omregistrering kostar 680:-

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Om jag bänkar den till kanske 10 kW och får papper på det, är det sen bara att ta hojen till besiktningen, visa pappret med att den har 10 kW på bakhjulet och sedan betala 680 kr så är den registrerad som lätt mc sen?

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SMR -07
Typ ja.

När jag ströp min så lämnade jag in min krök till en Yamaha verkstad som svetsade dit en godkänd stryp bricka. när dom hade gjort det så skickade dom ett intyg till Yamaha sverie att dom monterat en strypnig så den blir 11 kw. sen fick jag ett intyg från yamaha på påsten som kostade 500:- som jag gav till besiknings gubben.

min strypning kostade ca 2500:-

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Tror det räcker med att du bänkar den. Den där hojen hade (enligt Yamahas uträkningar) 12kW på veven nån gång på forntiden. Skulle gissa på kanske 9 - 10 idag. Alltså ca: 7 på hjulet. Alltså, åk å bänka (kostar inte mycket om dom bara ska köra den i bänken och inte justera), åk till besiktningen å besikta. Sen e det klart. Skulle jag gissa. Om inte VV har nån sjuk regel om att det måste va en strypning och du inte bara får påvisa att den inte har fler hästar.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
om du aldrig någon gång gått mot rödgubbe eller gjort något liknande så regga om den för 11kw annars vem bryr sig..

polisen blir nog inte precis skit sura för du ha 1kwh mer på pappret

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har kollat upp det här nu och det blir helt enkelt för dyrt att regga om och hålla på så jag ska försöka hitta en annan i stället. Någon som har en DT eller annan offroad till salu för ett bra pris?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Estremo skrev:
Har kollat upp det här nu och det blir helt enkelt för dyrt att regga om och hålla på så jag ska försöka hitta en annan i stället. Någon som har en DT eller annan offroad till salu för ett bra pris?
Ska du tjacka DTLC så satsa helst på en med ypvs, så får du bättre drag + skiva fram

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hade en DT125R -89 som stryptes ned från 12 till 11 kW genom att verkstan pluggade i en strypbricka i kröken enligt mått från generalagenten. Sen skrev de bara en liten lapp som jag tog med mig till besiktningen och så var allt klart. Det lustigaste med allt var att strybbrickans diameter var betydligt större än den strypbrickan som satt från början för 12 kW (som jag givetvis pluggade ur). Detta var iofs 1997.

/Martin

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Silwer skrev:
sen har ju inte en 89:a 12kw standard heller utan snarare 18kw

17 kW utan bricka enligt generalagenten. Men det är klart, rent effektmässigt var det ändå en rätt trist hoj att köra med jämfört med mina kompisars nrs:er, af1:eek:r och rg:eek:r. Däremot hade de aldrig nöjet att slira runt och leka på sandstränderna och skogsstigarna :).

/Martin

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
hmm, vart kom de där ansiktena ifrån... AF1 och RG!!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
har för mig att det stod 18kw i regbeviset, men skitsamma 17 eller 18. Själv tyckte jag alltid det var roligare med offroad 125:a än landsvägare. Men jag bor inte i stan heller så det gör väl en del. Hade en RG ett kortare tag, men det var just inget för mig, visst gick de fortare men de var mindre användbara och tröttare att köra på slangen med och sådant.
man får de där ansikterna när man gör kolon av nån anledning.

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Silwer skrev:
har för mig att det stod 18kw i regbeviset, men skitsamma 17 eller 18. Själv tyckte jag alltid det var roligare med offroad 125:a än landsvägare. Men jag bor inte i stan heller så det gör väl en del. Hade en RG ett kortare tag, men det var just inget för mig, visst gick de fortare men de var mindre användbara och tröttare att köra på slangen med och sådant.
man får de där ansikterna när man gör kolon av nån anledning.

Man tröttnar helt klart på att bara köra på asfalt!!! :fakta
:squid

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj