Liten flickvän

Duccatista

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2018
Hoj
Ducati 959 corse, Ducati 748, Sherco 300sef
Jag har en liten flickvän. 157cm.
Vill gärna ha med henne ut i skogen men endurohojjar för korta människor finns inte. Har därför börjat snegla på en crf125. Någon åsikt om dom? Eller vad finns det för alternativ? Hon har ju hojkort så det bästa är ju naturligtvis något som går att regga för gata....

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
kolla beta xtrainer den är lägre än en normal enduro , frågan är om den är låg nog

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Honda CT 125 hunter cub kunde kanske vara ett alternativ? Osäker när den lanseras i Sverige men förhoppningsvis till sommaren.

Honda-ct125-hunter-cub-4a-768x514.jpg

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jocelin Snow är 155 cm och kör en apstor GS

Megan Griffith (Megs Braap) är drygt 160 och tävlar på hög nivå inom Enduro

Megs säger i någon video att det ända som räknas är att man når ner till fotpinnarna :)

Sammantaget för alla korta är att de får inse att det inte finns några låga endurohojar. En Xtrainer eller en KTM Freeride är fortfarande för höga för att en kort person ska nå ner. Varför jag lägger upp Megs och Jocelin är att de redan insett detta och har istället anpassat sin teknik för att kunna köra vilken hoj som helst. Nu är både Jocelins GS och Megs husqvarna sänkta så mycket det går men det gör ganska liten skillnad, ett par cm.
Pratar vi enduro så behöver vi markfrigången så det finns en gräns för hur låga de kan vara.

Alternativet är att inte köra skog utan bara på grusvägar och kanske lättkörda stigar. Då är ju en scrambler ett bra alternativ, eller så tittar man på KTM 390 adventure men den är också för hög.
Jag provkörde själv BMW:s lilla 310 och KTM 390 Duke i somras, de är VÄLDIGT smidiga och roliga att köra och det enda man behöver göra är att byta till grova däck så fungerar de utmärkt på grusväg.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Som sagt, fundera på hur pass enduro det blir. Blir det mest "dålig skogsväg" funkar det mesta. Men hur gör juniorerna? Cross-åkare som inte tappat mjölktänderna har man ju sett, vad börjar man på som skogs-mopedist?

Last edited:

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Som sagt, fundera på hur pass enduro det blir. Blir det mest "dålig skogsväg" funkar det mesta. Men hur gör juniorerna? Cross-åkare som inte tappat mjölktänderna har man ju sett, vad börjar man på som skogs-mopedist?

2000000005.jpg

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Varför inte en Honda Monkey....

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
KTM Freeride Beta Xtrainer och liknande passar utnärkt för den kortare föraren.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vill man ha en fullstor hoj så går det utmärkt att sänka cykeln en bra bit i fjädringen. Det i kombination med låg sadel och starka benmuskler brukar fungera utmärkt. Lite besvärligare om man kör enduro och skall orka lyfta hojen när man lagrat den på sidan en stund.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag funderar på om vi inte angriper problemet från fel håll.
Om TS byter till en längre flickvän så är problemet löst.
Ev ha två, en hemma och en i enduroskogen.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM Freeride Beta Xtrainer och liknande passar utnärkt för den kortare föraren.
Mmm, det är lätt att tro det men freeriden är 90 cm hög och det funkar ner till 170 cm ungefär. TS flickvän är 157 och beroende på benlängd så kommer hon att ha 5-10 cm kvar ner till marken. Jag har provat med korta människor på min sambos Freeride :)
Freeriden kan man sänka med sadel och kortad fjädring men skillnaden är inte astronomisk. Ska man sänka ordentligt så sätter på hjulen från en låghjulad 80/85cc cross, då blir den riktigt låg.

Duccatista

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2018
Hoj
Ducati 959 corse, Ducati 748, Sherco 300sef
Tack för svaren....
Byta flickvän till en längre går bort. Hon har för många andra bra egenskaper som väger upp.
Men allvarligt talat så är det lite konstigt att ingen tillverkare har funderat på att göra en instegshoj till endurosporten för dom yngre eller kortare människorna. Jag åker mest grötenduro med gyttja, stenar, rötter och elände så det måste ju vara en riktig hoj om hon ska hänga med. Som det ser ut nu så lutar det väl mest mot en crf125 och försöka få den att fungera i endurospåret....

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Som någon skrev är det nog att försöka hitta en Yamaha Tricker

Bifogat

• Screenshot_20210119_181633.jpg
    Screenshot_20210119_181633.jpg
    166.8 KB · Visningar: 14