Liten guide att ha med sig när man blir stannad av Polisen!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Här är en sammanfattning av man behöver veta:

Sammanfattning:
Laser:
Godkänt kalibreringsintyg på insrumentet - max ett år gammalt.
Kontroll av avståndsmätning med instrumentet skall vara utförd före dagens mätningar påbörjas och vara antecknat i platsprotokollet.
Personen som utför mätningen skall vara utbildad på mätning med laser.
Uppfylls inte detta är mätningen ogiltig och uppfylls det så har du i praktiken ingen chans att komma undan.

Rutinkontroll.
Stanna och låt dom kolla nykterhet och körkort. Inget tjafs så går det fort och smärtfritt.

Rattfylla.
Låt bli.

Här håller vi oss till ren fakta!

(bästa vore om vi kunde få ihop det till ett sms/mms man senare kunde dela med sig av till vänner osv. Därför måste det vara ganska kortfattat. Har någon annan gåvan inom tex och kan sammafatta detta bättre är det välkommet. Lägger då upp det här i första inlägget. Detta kommer bli sms:et alla har sparat undan i sin nalle :D )

Last edited:
För laserkontroller så ska följande vara uppfyllt.

Godkänt kalibreringsintyg på insrumentet skall finnas och vara max ett år gammalt.
Kontroll av avståndsmätning med instrumentet skall vara utförd före dagens mätningar påbörjas och vara antecknat i platsprotokollet.

Uppfylls inte detta är mätningen ogiltig och uppfylls det så har du i praktiken ingen chans att komma undan.

Rutinkontroll.
Stanna och låt dom kolla nykterhet och körkort. Inget tjafs så går det fort om smärtfritt. Skulle dom upptäcka att min bromsslang läcker och jag missat det så blir jag snarast glad över att slippa upptäcka det när jag plötligt inte kan bromsa i ingången till en kurva.

Rattfylla.
Låt bli helt enkelt.

Om en omålad bil börjar blinka och stannar mig?

De säger att jag har kört för fort tex, vad gäller då?

^^

de måste väl ha nåt bevis för det? Laser i bilen eller film..............

Nopp.Däremot tror jag dom drar av några km/tim för ev. felmätning på hastighetsmätaren.

Kör du bil utan bälte behöver dom ju inte ha nåt bevis för det häller, räcker med att dom säger det så åker du dit.

Last edited:

Nästan alla polisens bilar oavsett om dom är målade eller inte är försedda med polispilot och den ger väldigt säkra mätningar och dom har oftast en film som dom kan visa upp om du börjar trilskas så chansen att komma undan är väldigt liten.
Har dom inget annat än sin hastighetsmätare och det är en ensam polis i bilen så är givetvis deras bevisning svag men det är nog ändå ganska svårt att komma undan.
Dock kan man ju alltid försöka övertala dom att ge rapporteftergift genom att vara lite hygglig och försöka diskutera sakligt.

Godkänt kalibreringsintyg på insrumentet skall finnas och vara max ett år gammalt.

Kanon, ska genast skrivas upp. Hur har du sån järnkoll på detta?

Lättast att helt enkelt låta bli att skriva på boten i såna lägen så ärendet kommer till tingsrätt. Där kollar dom upp kalibrering osv innan domen. Man behöver alltså inte själv be att få titta på några papper.
Kan aldrig bli dyrare att neka. Och man behöver inte infinna sig vid förhandlingen.

bra jobbat gubbar! Speciellt tack till steffo_b.

Om nån nu bara kan sammanfatta texten så den blir pytteliten och lättläst finns den snart i allas våra mobiler som ett sparat sms man tar fram när man med darriga händer har tagit av sig handskarna (eller kör bil).

Lättast att helt enkelt låta bli att skriva på boten i såna lägen så ärendet kommer till tingsrätt. Där kollar dom upp kalibrering osv innan domen. Man behöver alltså inte själv be att få titta på några papper.
Kan aldrig bli dyrare att neka. Och man behöver inte infinna sig vid förhandlingen.

Är det inte risk att dom i efterhand justerar dom saknade detaljerna då?

Kanon, ska genast skrivas upp. Hur har du sån järnkoll på detta?

Tja. Jag läste på litegrann förut av den enkla anledningen att jag ibland faktiskt kör lite för fort och jag har fått fortkörningsböter för något år sedan.
Jag har för mig att jag hittade informationen på trafikjuristen.se. Den drevs av Ingemar Jeanlo som sysslade med just trafikförseelser och liknande.
Dels fanns det där ganska bra beskrivningar av vad som gäller i samband med att man blir stoppad och sen hade han länkat till rikspolisstyrelsens riktlinjer för fartmätning med laser. Dom finns ute på nätet om man googlar lite också. Där står ganska tydligt vad som gäller.

Dock är det så att polisen är ganska bra på att hålla sig till reglerna då dom vet att annars nekar folk och blir frikända men det händer ibland att dom inte tänker sig för och låter en praktikant hålla lasern och då kan dom egentligen inte fälla en.

Som fotnot så kan jag berätta också att man kan ligga lite över men ändå klara sig.
Reglerna säger att dom ska rapportera överträdelser på 6 km/h eller mer.
Vid mätningen drar man av 3 km/h för att ta hänsyn till eventuella mätfel. Jag har för mig att det är inprogrammerat i instrumentet så det görs automatiskt.

Så för att bli rapporterad måste man ha kört minst 9 km/h över.
Lägger man så till att alla hastighetsmätare visar lite för mycket så blir det ännu bättre. Tillåtet mätfel på typgodkänd hastighetsmätare är +5%+5km/h. Dvs vid verklig fart 50 så får mätaren visa mellan 50 och 57,5, vid 100 får den visa mellan 100 och 110. Den får aldrig visa för lite.
Typiskt sett så visar dom flesta hastigthetsmätare ca 55 när verklig fart är 50 så för att åka dit på en 50 sträcka så måste man köra ungefär 65 km/h eller fortare enligt hastighetsmätaren

Är det inte risk att dom i efterhand justerar dom saknade detaljerna då?

Visst kan dom teoretiskt sett i efterhand justera men då är det ju faktiskt frågan om förfalskning av dokumentation så det tror jag inte är så vanligt.
Kalibreringsintyget skall utfärdas av certifierad instans så det är svårt att i efterhand fabricera ett sådant och bakdatera. Dom är generellt sett väldigt hårda vad gäller att följa reglerna då dom annars riskerar att förlora sin certifiering.
Avståndsmätningen som skall göras innan är inte heller helt lätt att få dit. Om jag fattat det rätt så ska den stå på översta raden i platsprotokollet och om dom redan skrivit dit en annan mätning så går ju inte det.
Däremot kan dom kanske hävda att det var någon annan som utförde mätningen än den som faktiskt gjorde det om dom medvetet låtit någon som inte är utbildad få stå och skjuta med lasern men det tror jag inte heller är så sannolikt.

Så för att kort svara på den frågan. Nej. Jag tror inte att det är någon direkt risk att dom efterfabricerar dokumentation för att fälla dig.

Last edited:

det var precis vad som hände mig för några veckor sen. Drog hårt ifrån ett rödljus, en civilare börjar följa efter mig med blåljus. Jag nekar att jag har kört över hastighetsbegränsningen. De hade inte tid att slå på utrustningen, så de kan bara titta på mitt körkort och säga "inget mer sånt buseri, OK??"

Med små enklare brott kan man alltid begära rådrum. Då tar man helt enkelt händelsen från gatan till kontoret. Då måste polisen skriva en jäkla massa papper i rätt ordning och utformning som absolut inte alla kan missar de på någon punkt så går man fri. Många poliser orkar inte detta jobb när det gäller några kilometer över eller liknande

Med små enklare brott kan man alltid begära rådrum. Då tar man helt enkelt händelsen från gatan till kontoret. Då måste polisen skriva en jäkla massa papper i rätt ordning och utformning som absolut inte alla kan missar de på någon punkt så går man fri. Många poliser orkar inte detta jobb när det gäller några kilometer över eller liknande

Så vad exakt betyder rådrum? Gäller detta endast mindre brott som liten registreringsskylt, miniblinkers, mindre fortkörningar max 9 km? eller går det även vid 9-30 km/h för fort?

^^

de måste väl ha nåt bevis för det? Laser i bilen eller film..............

De får inte använda laser från bilen så länge den rör sig, utan bara när de står still. De får heller inte använda lasern genom vindrutan.

finns en del att läsa här om vad de får och inte får göra med hjälp av lasern: http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/hastighetsovervakning/Laser/FAP_LASER_RPSFS2003_6.pdf

Annars kan man väll försöka sig på det som Kantorn från Ronneby gjorde: hävda att du varit i kyrkan och därmed omfattas av Birger Jarls lag om kyrkofrid som bland annat innebär att man är fredad när man färdas till och från kyrkan ;-)

Last edited:
Så vad exakt betyder rådrum? Gäller detta endast mindre brott som liten registreringsskylt, miniblinkers, mindre fortkörningar max 9 km? eller går det även vid 9-30 km/h för fort?

Man kan alltid begära rådrum oavsett om man är misstänkt för att ha gått mot röd gubbe eller begått massmord. Det betyder helt enkelt att man varken erkänner eller nekar, utan begär tid att fundera på vad man ska säga. Ungefär som när åklagare begär en misstänkt häktad för att åklagaren ska ha tid att gräva fram bevis. Fast tvärtom.

Man kan alltid begära rådrum oavsett om man är misstänkt för att ha gått mot röd gubbe eller begått massmord. Det betyder helt enkelt att man varken erkänner eller nekar, utan begär tid att fundera på vad man ska säga. Ungefär som när åklagare begär en misstänkt häktad för att åklagaren ska ha tid att gräva fram bevis. Fast tvärtom.

Aha det låter intressant, hur mycket extra tid pratar vi om? några veckor eller månader? fungerar det alltid eller kan polisen slingra sig ur rådrummet på något sätt? märkt att polisen gärna vill att man ska skriva på genast vid hastighetsböter och när man väl står där då är man chockad så det skulle vara trevligt att kunna fundera ett tag :tummenupp

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back