Liten momentnyckel

Boris

Death on the dancefloor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NULL
Vart, i den här stan, kan jag köpa en liten momentnyckel som klarar moment under 20Nm?
Nån som vet?
(som inte kostar mer än 400, som är vad det kostar att beställa från Jula)

// :confused:

-Freddy-

Guest
Boris skrev:
Vart, i den här stan, kan jag köpa en liten momentnyckel som klarar moment under 20Nm?
Nån som vet?

Enda jag sett när jag var ute efter en var hos mekonomen, en skitnyckel utan klick (gradskala) så jag tror du får beställa
:confused:

micke_vb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
KTM EXC 400, HVA 420 AXC, HVA 258
Boris skrev:
Nån som vet?

Är det bara moment under 20 Nm du ska dra? Annars kan jag rekommendera de momentnyckel som har en gradskala framför klicknyckel... i alla fall så länge du ska köpa billigt..

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Biltemas lilla momentnyckel drar mer ojämt än en orgeltrampare som kör bil.
Så köp ingen skit om du ska köpa. Proffs använder momentnyckel med skala istället för klick. Snabbare och mer exakt.

micke_vb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
Mell skrev:
Biltemas lilla momentnyckel drar mer ojämt än en orgeltrampare som kör bil.
Så köp ingen skit om du ska köpa. Proffs använder momentnyckel med skala istället för klick. Snabbare och mer exakt.

Proffs använder hydrauliska momentnycklar, det är ju trots allt en gubbe som står bakom en klick eller gradnyckel...

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
micke_vb skrev:
Proffs använder hydrauliska momentnycklar, det är ju trots allt en gubbe som står bakom en klick eller gradnyckel...

Väntade bara på den kommentaren från dig! :)

På jobbet använder vi bara nycklar med klick för elförband och annat som ska dras med små eller lite större moment! Men då snackar vi inte några biltemaprylar iofs då det ibland är bara några få Nm:s skilnad mellan ett rätt draget förband och katastrof!

Sen har vi förstås både hydrauliska och tryckluftsdrivna momentdragare för dom mer tunga mekaniska jobben, ibland ända upp till 220mm hylsor :tummenupp

micke_vb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
Honken skrev:
Väntade bara på den kommentaren från dig! :)

:hihi

Många använder hydrauliska momentnycklar även till relativt små förband (moment) t.ex kärnkraftverken... de drar med hydraulik ända ner till 40 Nm. Anledning till det är just att man inte vill att "Bosse" ska dra på "sitt sätt" och "Lennart" på "sitt sätt" för det är just det som händer när det är en individ som står för dragandet oavsett hur dyr och proffsig klicknyckel man har.. Och som du säger så behövs det inte bli många Nm fel för att det ska hända massa otrevligheter :brinnerup Men som lekman har man ju inte råd att lägga 150.000 på en momentnyckel... :kocko

Men nu har vi kommit ifrån den ursprungliga frågan och jag tycker i alla fall att till pengarna så är vertygen med gradskalan riktigt bra....

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag lyfter den här gamla tråden lite, och undrar om någon vet var man kan få tag i en liten momentnyckel? När jag ska skruva ihop min motor ska jag dra rätt många skruvar med 10 och 12 Nm, men alla momentnycklar jag hittar på Jula, Clas Ohlson mm. börjar på 19-20 Nm.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...