Livsläng på mc-motor....

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Är i köpartagen av en begagnad mc. Det jag letar efter är en ZX6-R eller GSX 750R, min fråga är hur många mil som en sådan motor håller utan större ingrepp. Ungefär när börjar man få byta olika lager kolvringar m.m. Jag är inte helt kass på att meka men det är ju inte något som man vill göra första säsongen med nytt mc-kort.....
 

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducce 900SS -94
Zeshar skrev:
Är i köpartagen av en begagnad mc. Det jag letar efter är en ZX6-R eller GSX 750R, min fråga är hur många mil som en sådan motor håller utan större ingrepp. Ungefär när börjar man få byta olika lager kolvringar m.m. Jag är inte helt kass på att meka men det är ju inte något som man vill göra första säsongen med nytt mc-kort.....

Beror helt på hur den är skött och körd (bytesintervall av olja/filter etc) ALlt från 1000mil till 10.000mil
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Beroende på föregående ägare, motorn behöver ses över efter allt från 100 till 10000 mil. Skicket på hojen i största allmänhet stämmer oftast överens med motorn. En riktigt varmkörd motor som puffar vit/grå rök vid gaspådrag = oftast bara dåliga kolvringar. En varmkörd motor som puffar rök efter att ha motorbromsats har slitna ventilstyrningar, det betyder oftast att motorn i övrigt också är sliten. Vill du vara 100 på att du får en hoj som inte har misshandlats, köp en ny hoj. Näst bäst alternativ är en hoj med endast en ägare.
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Större ingrepp beror oftast på vanvård eller olycka med en motor, är den väl skött kan den stoppa riktigt länge men alla kan ju få påhälsning av fröken otur, Om man kollar runt lite kan man hitta gammel gixxrar med nära 10000 mil på mätaren. Ventilspelsjusteringar äv nog den första anhalten mot ett större ingrepp i motorn. Men går cykeln bra ska du nog kunna åka några sessonger innan något händer.

Jag tror att mc motorer håller långt mycket fler mil än vad många vill påstå
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
lånar gärna tråden och frågar om det är kolvringarna som skall bytas då en R1 motor börjar dricka lite mer olja eller är det någonting annat :confused:
 

All-in!

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Västervik
Hoj
Fajjerbläjde...Igen!:)
polaren har misshandlat sin blade 96a i 3000 mil (har gått drygt 6000)
utan nån vidare service och den går som en klocka i motorn. :va
men så är en ju en honda :yoparty

så jag tror att den fruktade 3000 mils gränsen alla? är rädda för bara är bullshit!
 

jojon80

grussprut is da shit!!!
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
ja 4 stycken!!!
kanske bara nåt jag fått för mej, men jag inbillar mej att en 900 motor i regel håller längre än en 600 motor, då 600:an får gå på högre varvtal hela tiden och jobba hårdare..
 

Bananen

Guest
Zeshar skrev:
Är i köpartagen av en begagnad mc. Det jag letar efter är en ZX6-R eller GSX 750R, min fråga är hur många mil som en sådan motor håller utan större ingrepp. Ungefär när börjar man få byta olika lager kolvringar m.m. Jag är inte helt kass på att meka men det är ju inte något som man vill göra första säsongen med nytt mc-kort.....


Jag vet inte hur mycket du hade tänkt dig att lägga men det går att fynda rätt bra bland annonserna.
Jag köpte min ZX9R-01 vintern 2003/2004.
Den hade då bara gått 680 mil och var servad enligt servicebok.
Den såg knapt ut att ha lämnat garaget hos förra ägaren.
Men den var utrustad med Dynojet,Micron Helsystem och KN-filter.
Jag gav 67000 kr för den och det finns annonser idag som ligger på 65000-70000 kr på likadana hojar. Så det var ju ett fynd.
Jag tror man ska köpa hyfsat nya grejer när man köper hoj.
Har den inte gått så långt så är det oftast inga större fel heller.

MVH Bananen
 

hbgpeter

Medlem
Gick med
24 Jul 2005
Ort
HBG
Hoj
Tuono 1100 RR
för ca 10 år sedan läste jag en artikel i en mc-blaska , dom hade plockat isär en motor efter 3000 mil ( tror det var en gsxr ) slitaget gick ej att mäta dvs den var som ny ... mvh p
 

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Bananen skrev:
Jag vet inte hur mycket du hade tänkt dig att lägga men det går att fynda rätt bra bland annonserna.
Jag köpte min ZX9R-01 vintern 2003/2004.
Den hade då bara gått 680 mil och var servad enligt servicebok.
Den såg knapt ut att ha lämnat garaget hos förra ägaren.
Men den var utrustad med Dynojet,Micron Helsystem och KN-filter.
Jag gav 67000 kr för den och det finns annonser idag som ligger på 65000-70000 kr på likadana hojar. Så det var ju ett fynd.
Jag tror man ska köpa hyfsat nya grejer när man köper hoj.
Har den inte gått så långt så är det oftast inga större fel heller.

MVH Bananen


Jo jag har checkat runt lite på olika annonser och hittat ett antal prisvärda objekt. Tyvärr så är mitt prisläge inte så högt utan hade tänkt mig ca 45000:- då jag fortfarande går på CSN pengar:) Men i detta läge så finns det 600cc -00 som gått ca 1000-2000 mil.. Men skulle behöva en som är över 700cc då jag måste ha en sådan för uppkörningen... Skönt att höra att en motor är tåligare än vad som sägs, då blir det bara till att checka runt efter mc!
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Med risk för att låta tråkig så måste jag passa på att varna lite här.
Du är inte så gammal och har nytt körkort och går på CSN.
Har du kollat vad du kommer få betala i försäkring?
De flesta i din ålder får betala flera tusen I MÅNADEN för en sporthoj.
(Och då är det inte ens helförsäkring).

Annars är det nog inte så mycket att oroa sig för. Har inte hört så många som fått strul med motorerna på gathojar.
Däremot ska man känna efter noga med växellådan, för de brukar ta stryk om man stuntar mycket.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Körde 22 500 mil med min VFR 750 -89 innan jag sålde den till en klubbkamrat. Oljeförbrukningen låg då på ca. 0.1 l/1000 mil, dvs. knappt mätbart. Jag hade då bytt olja ung. efter rekommenderade serviceintervall. Ibland efter 1000 mil och ibland efter 1500 mil (rek. = 1200 mil). Oljan jag körde med var delsyntet från första oljebytet till sista!

Kompisen har kört sin VFR 750 -95 23000 mil och den drar INGEN olja. Ventilerna har ALDRIG behövt justeras enl. Kenneth´s Mc-service (Gbg) utan legat inom tillåtet intervall hela tiden.

Jag har kört 12000 mil med min VFR 750 -97:a utan anmärkning, förutom laddningsregulatorn som pajar efter några år (korrigerat from 2002 och finns bra pirat sm håller att köpa). Men detta är ett standardfel på VFR MELLAN 94-97.

Mvh!
// Niklas
 

Bananen

Guest
Zeshar skrev:
Jo jag har checkat runt lite på olika annonser och hittat ett antal prisvärda objekt. Tyvärr så är mitt prisläge inte så högt utan hade tänkt mig ca 45000:- då jag fortfarande går på CSN pengar:) Men i detta läge så finns det 600cc -00 som gått ca 1000-2000 mil.. Men skulle behöva en som är över 700cc då jag måste ha en sådan för uppkörningen... Skönt att höra att en motor är tåligare än vad som sägs, då blir det bara till att checka runt efter mc!


Kan inte en 900 vara något då?
http://www.blocket.se/view/5741073.htm?caller=jkl_s&l=0&c=1&city=0
Dåhar du ju till uppkörningen också.
Man får kolla ordentligt på den för man undrar ju vad man har hoj för om den bara gått 1000 mil på 7 år.
Men det kan ju vara ett klipp också.
 

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Kyckling skrev:
Med risk för att låta tråkig så måste jag passa på att varna lite här.
Du är inte så gammal och har nytt körkort och går på CSN.
Har du kollat vad du kommer få betala i försäkring?
De flesta i din ålder får betala flera tusen I MÅNADEN för en sporthoj.
(Och då är det inte ens helförsäkring).

Annars är det nog inte så mycket att oroa sig för. Har inte hört så många som fått strul med motorerna på gathojar.
Däremot ska man känna efter noga med växellådan, för de brukar ta stryk om man stuntar mycket.

jo jag vet men grejen är den att jag ska ha den tillsammans med farsan. Tro det eller ej men gubben vill faktiskt ha en racerhoj, enligt honom får en mc inte ha mindre än 100häst.... Och det är ju han som ska vara ägaren och försäkringstagaren, och någon skenförsäkring är det inte tal om då han faktiskt skall köra hojen (när jag inte har tid:) )

Bananen: Den 900 var ju grymt fin nästan så att den är för bra, hur f..n lyckas man bara köra 1000mil på den tiden! Får se om jag kollar upp den... Gubben här hemma pratade om en 900 då han tycker att 600 är för små, brukar låna en Zx6R som han tycker är i minsta laget...
 

Bananen

Guest
Zeshar skrev:
jo jag vet men grejen är den att jag ska ha den tillsammans med farsan. Tro det eller ej men gubben vill faktiskt ha en racerhoj, enligt honom får en mc inte ha mindre än 100häst.... Och det är ju han som ska vara ägaren och försäkringstagaren, och någon skenförsäkring är det inte tal om då han faktiskt skall köra hojen (när jag inte har tid:) )

Bananen: Den 900 var ju grymt fin nästan så att den är för bra, hur f..n lyckas man bara köra 1000mil på den tiden! Får se om jag kollar upp den... Gubben här hemma pratade om en 900 då han tycker att 600 är för små, brukar låna en Zx6R som han tycker är i minsta laget...

Jag kan verkligen rekomendera ZX9R, det är en mycket skön hoj.
Jag har bara possitiva saker att säga om den cykeln.
Och kraften räcker till för att busa på slangen om man vill också :tummenupp
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Suzuki RF600R -94, 7200 mil, olja + filter bytt var 500:e mil (bra olja!). Kostnader så här långt, 280:- ( 2 shims och 1 chokevire). Ventilerna omshimsade vid 1200 mil, efter det har dom aldrig behövt justeras. Bra va!

Det viktigaste man kan göra med en hoj är att byta olja och filter regelbundet. Oljan skall också vara av en bra kvalitet.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Zeshar skrev:
Bananen: Den 900 var ju grymt fin nästan så att den är för bra, hur f..n lyckas man bara köra 1000mil på den tiden!
Du får väl själv bedöma rimligheten i att den bara gått drygt 100 mil per säsong... :rolleyes:
 

Bananen

Guest
Neutral skrev:
Du får väl själv bedöma rimligheten i att den bara gått drygt 100 mil per säsong... :rolleyes:

Ja det låter ju konstigt men det kan vara värt att kolla upp den i alla fall.
Som jag skrev innan så gjorde jag själv ett klipp med min egen hoj.
Men jag håller med om att det låter orimligt.
Men man vet ju inte om den har stått i något garage under några säsonger!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Har säljaren riktig historik på den så är det väl ok. Typ att den är uttagen senare, kanske stått osåld hos en handlare en hel säsong mellan två ägare och att nuvarande ägare fått barn och inte kört på hela den här säsongen. Då börjar det likna något.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top