Ljud & Bullernivå inför sommaren & besiktning

GoRM

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2008
Hoj
TL1000/FiGHteR
Hej,
Har en fundering & en förhoppning... Äger en TL1000 som är ett påbörjat Fighterprojekt. Det är en del att meka med, bla ljudet... Vtwin med raka, öppna (något böjda) rör, lever om mer än nödvändigt och kanske drar lite för mkt uppmärksamhet av polizianos då det är väldigt höga db...

Tänkte nu höra om någon har lite erfarenhet av detta med att tysta ner bullret lite...

Jag tänker så här...
Köpa dessa dämpare; ca 30 cm långa
http://www.bikeparts.se/art-1.asp?id=843&iPageID=19

Vid leverans... plocka ut insatsen, xtra ljuddämparull, tillbaka in med grejerna, plugga igen med en decibel-killer...

Tycker det borde ta bort en hel del trots den tunna diametern på ca 7 cm på dämparnas "tjocka" del... :gnissla

Erfarenheter av egna test, både lyckade & misslyckade, tas tacksamt emot...

Vanliga enkla DB killers som säljs av de flesta avgastillverkare är rätt bra. Haken är ju att man vill minska ut pulserna så mycket det går samtidigt som man inte vill döda flödet och därmed tappa effekt.

Har labbat lite med att få ner ljudnivån på en 660cc enstånka som original har väääldigt liten ljudämpare då den inte är avsedd att klara några bullekrav. Min lösning är baserad på perforerad plåt av samma typ som används till innertuben i dämparen, klipp remsa och snurra i en spiral. Stoppa in i dämparen och antingen svetsa fast eller dra dit med najjtråd.
Fungerar hyggligt och stjäl lite mindre kräm än att bara sätta i en buttplugg....

Vanliga enkla DB killers som säljs av de flesta avgastillverkare är rätt bra. Haken är ju att man vill minska ut pulserna så mycket det går samtidigt som man inte vill döda flödet och därmed tappa effekt.

Har labbat lite med att få ner ljudnivån på en 660cc enstånka som original har väääldigt liten ljudämpare då den inte är avsedd att klara några bullekrav. Min lösning är baserad på perforerad plåt av samma typ som används till innertuben i dämparen, klipp remsa och snurra i en spiral. Stoppa in i dämparen och antingen svetsa fast eller dra dit med najjtråd.
Fungerar hyggligt och stjäl lite mindre kräm än att bara sätta i en buttplugg....

Tack för tipset! ska testa det få se när jag kör igång med byggandet... lär få mixtra lite med olika lösningar gissar jag...
Har du testat nåt med ljuddämparull?

Tänkte om det ger nåt eller om det bara är onödigt bök...

Jag har en TLR med Akra helsystem på och den låter Väldigt mycket (tror det e dax att packa om ljuddämparna). Jag har provat att stoppa i universal db-killer och det gör en stor skilnad. Men trotts det så var dom inte helt imponerade på bilprovningen.

Lycka till med ditt projekt och visa bilder och tala om vad du gjort i TL tråden

Jag har en TLR med Akra helsystem på och den låter Väldigt mycket (tror det e dax att packa om ljuddämparna). Jag har provat att stoppa i universal db-killer och det gör en stor skilnad. Men trotts det så var dom inte helt imponerade på bilprovningen.

Lycka till med ditt projekt och visa bilder och tala om vad du gjort i TL tråden

Ok, gissar att jag får mixtra mig fram och testa... ska ordna med lite bilder när det börjar hända nåt.. :tummenupp

Jag mecka en del och kom fram till att det inte hjälper med så mycket annat än original...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=178041

Jag har kollat in din tråd tidigare och sett slutsatserna.. Jag ska göra ett försök få se och lyckas jag inte får väl ordna fram orginaldämpare till besiktningen.... :(

But i will give it a try first... :yoparty

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back