Ljudmätning A-torp 13/5

IceQueen

Medlem
Gick med
2 Jan 2005
Hoj
Yamaha
Tillägsreglerne foreskriver, at hojen max larmer 95 db ved forbifart. Jeg har fået fortalt, at de er ret strenge med ljudmätning på A-torp, så risikerer man at blive taget ud av løbet, hvis hojen larmer for mycket med standar exhaust system (va heter det på svensk :va )
 
Last edited:

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Hofterup
Hoj
Ducati 1098S
IceQueen skrev:
2063812 Tillägsreglerne foreskriver, at hojen max larmer 95 db ved forbifart. Jeg har fået fortalt, at de er ret strenge med ljudmätning på A-torp, så risikerer man at blive taget ud av løbet, hvis hojen larmer for mycket med standar exhaust system (va heter det på svensk :va )

Ja dem är hårda... Vet inte vad ni kör för hoj men vi klarade oss precis med akra och db-killer på en Honda 954:a
 

IceQueen

Medlem
Gick med
2 Jan 2005
Hoj
Yamaha
#57 Thundrace skrev:
2063860 Ja dem är hårda... Vet inte vad ni kör för hoj men vi klarade oss precis med akra och db-killer på en Honda 954:a

Jag har en R6'er bygget til super sport och den larmer helt sikkert mere end 95 db.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det är samma regler på alla ERF. Max 95 db vid förbifartsmätning. Ett tips från en gammal man; ta en originalljuddämpare från valfri tusenkubikare och montera på ditt nuvarande grenrör så klarar du ljudet utan att ta ner effekten.
 

IceQueen

Medlem
Gick med
2 Jan 2005
Hoj
Yamaha
Nr:18 skrev:
2064887 Ett tips från en gammal man; ta en originalljuddämpare från valfri tusenkubikare och montera på ditt nuvarande grenrör så klarar du ljudet utan att ta ner effekten.

Tak :)
 

Robban #42 NSB

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
R1-03, RM 250 -00, mini-moto
Har kört en del på A-torp, och det brukar aldrig vara några problem med originalsystem. Förutom vissa Duccar, som uppenbarligen måste väsnas förfärligt redan i original. Kanske för att dölja att de inte går så fort? :D
 

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristiansand, Norge
Hoj
GSX-R1000
Nr:18 skrev:
2064887 Det är samma regler på alla ERF. Max 95 db vid förbifartsmätning. Ett tips från en gammal man; ta en originalljuddämpare från valfri tusenkubikare och montera på ditt nuvarande grenrör så klarar du ljudet utan att ta ner effekten.

Jag har redan testat dB mätningen från Andrestorp i år. Om man skriker riktigt högt visar den 134 dB, men om man kör Mille R med Akra blås kommer man på 94,2 dB.

Jäkligt svårt att veta vad som funkar angående dB reduktion, men det är helt klart är att ett använt slip-on eller helsystem har problem att dämpa ljudet till 95dB.

Humlan har klarat dB mätningarna med ovan nämda lösning.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
har man helsystem och inte vill mixtra bort grenröret så kan man ju ta och fräsa till en försänkt alu platta som passar över röret... Alltså en plata som du skruvar fast på org burken och sen skruvar 2st skruv på sidan och sedan är den urfräst så den liksom träs på som ett slipon på röret och sen är det ju bara att sätta dit de 2st fjädrarna...


///micke
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top