Ljudnivån?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag vet att det är 95 db i förbifart som gäller men när jag var på träningen idag så var det några som knappt hördes alls med sportrör, hur lyckas man med det?

Kan DB-Killer verkligen hjälpa så mycket?
Hur ser den ut isf?
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är 95 dB vid förbipassering som gäller.

På mitt system är DB-killern bara ett mindre rör som sitter i ljuddämparen.
Har aldrig brytt mig om att ta bort dem, varför väsnas i onödan.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Det är 95 dB vid förbipassering som gäller.
:tummenupp

På mitt system är DB-killern bara ett mindre rör som sitter i ljuddämparen.
Har aldrig brytt mig om att ta bort dem, varför väsnas i onödan.
Typ som denna?
0
 
Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Men, stryper det inte ner mycket? Om jag investerar i ett titansystem för att vinna de där 5hk som det kanske ger, och så sätter man i en strypning i utblåset sedan, är det då inte lika bra att köra med orginalpipan?
Det är väl inte heller helt säkert att man får ner det till 95db med en db-killer.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men, stryper det inte ner mycket? Om jag investerar i ett titansystem för att vinna de där 5hk som det kanske ger, och så sätter man i en strypning i utblåset sedan, är det då inte lika bra att köra med orginalpipan? Det är väl inte heller helt säkert att man får ner det till 95db med en db-killer.
Originalburkarna är ofta dyrare än eftermarknadsmodellerna men de går att hitta billigt på tex eBay.

Visst tappar man lite effekt men som exempel har jag en kompis med en exakt likadan hoj som min och han har ett heltsystem från en annan tillverkare utan DB-killers monterade. Våra hojar är körda i samma bänk och det skiljer några enstaka hästkrafter trots att jag har 3/4-system och DB-killers monterat.

För eliten som verkligen behöver de där sista hästkrafterna är DB-killer ingen bra lösning men för oss dödliga spelare ett par hästar hit eller dit ingen roll.

Så här kan en DB-killer se ut, lös och monterad i ljuddämparen.

dbkiller.jpg
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Men, stryper det inte ner mycket? Om jag investerar i ett titansystem för att vinna de där 5hk som det kanske ger, och så sätter man i en strypning i utblåset sedan, är det då inte lika bra att köra med orginalpipan?
Det är väl inte heller helt säkert att man får ner det till 95db med en db-killer.

Ja, så kan det vara och då tappar man syftet med slipon.

När vi ändå är inne på hk och rör.
Om jag har mappat med slipon (Mig) och sätter på original kan något pajja då, typ avgasventiler eller kolvar?
Jag får en känsla av att bränsleblandningen sker innan avgasröret :)D) och det ända som kan hända om man slänger på original är att man tappar lite hk. Jag vet inte hur mycket givare det sitter i era hojar men i min finns det iaf ingen som styr bränsleblandningen. Alltså ingen fara för motorn?
Däremot är det inte helt bra att modda inluften utan att mappa om.
 

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM DUKE 690 2010
hmm, jäklar!! tänkte köra på falken i eftermiddag och kom igårkväll på att jag inte har fixat db-killer än, har ett MIG helsystem på och originalsystemet ligger på landet=( brukar dom vara stenhårda på falkenberg? eller kan det funka om man tar det lite lugnt på rakan och ligger långt ut i kanten? vad tror ni?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Har du en PC (PowerCommander) eller liknande är det ju lätt att lägga tillbaka originalmappen.

Du menar att jag ska ha två mappningar och ladda dem beroende på vilka rör som jag har på?

Visst kan jag göra så men det verkar vara massor med jobb för nästan inget mervärde.

Det finns ju att ladda ner från deras hemsida men hur bra e dem mapparna?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Du menar att jag ska ha två mappningar och ladda dem beroende på vilka rör som jag har på? Visst kan jag göra så men det verkar vara massor med jobb för nästan inget mervärde.
Det beror ju lite på varför du byter "rör". Om det är för att ditt slip-on låter för mycket är det ju värt att byta för att få fortsätta köra och det tar inte många minuter att koppla in datorn, slå på tändningen och byta mapp.
 

Nicotin

Guest
ot kanske men har inte dynojet en modul som gör det möjligt att via minneskort byta mapp ??

läste ngt om detta på gixxer.com..

om man nu e för lat att koppla på datorn till pc3...:D
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Det beror ju lite på varför du byter "rör". Om det är för att ditt slip-on låter för mycket är det ju värt att byta för att få fortsätta köra och det tar inte många minuter att koppla in datorn, slå på tändningen och byta mapp.

Jag har 2 st MIG dämpare på nu och de låter för mycket, därför behöver jag byta varje gång jag e på bana. Jag börjar tröttna på det nu så jag kommer antingen ha oginal på hela tiden eller fixa en db killer för MIG dämparna. Är det inte alltför mycket jobb med db killer så föredrar jag nog det då MIG dämparna är lite mindre och smidigare (snyggare).
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Originalburkarna är ofta dyrare än eftermarknadsmodellerna men de går att hitta billigt på tex eBay.
[/IMG]

Ja, det skulle väl vara för att spara pengar vid marksyning då. Ett slipon kostar ju ca 4.000:- medans orginal kanske kostar det dubbla? Sedan kanske man sparar 1-2kg på det också?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Vart e vi på väg, original utan db killer eller sport system med db killer?
Effekt fram och tillbaka verkar inte spela någon roll.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men det är väl inten som kör med original?
Jo, det finns flera som kör med originalburkar.

Bland annat Otto i Rookie 1000 och Christian Åkerlund i Superbike (spökhojen brukar vi kalla den för den syns men hörs inte :D )

Det är tråkigt, i min värld ska det låta och leva om när det är racing...
Det tycker jag också och det är ju ingen slump att de kör med "raka" rör i MotoGP och att SpeedWayen vill ha höjda nivåer. Motorsport ska låta!

Problemet är att våra banor är byggda på 50-, 60- och 70-talet och så sakta har samhällena kommit närmare banorna.
 
Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top