Ljumsken? Vad kan detta vara?

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Till att börja kan jag säga att jag inte direkt är den vigaste personen. Men har ett problem med ljumskarna att när jag ställer mig upp hastigt så ibland drar det ihop sig samtidigt som det gör ont, kanske just för att det gör ont. Testade nyss å reste mig häftigt från 45gr vinkel med ryggen å rakt upp så drog muskler eller vafan det är tillbaka rätt häftigt.

Trodde först att detta var på ena sidan men har även nu märkt att detta händer på båda inte ofta samtidigt men båda iaf. För att lokalisera mer exakt så är det något under bäckenknölarna, aa det är väll ljumsken. :näsblod

Kan det bero på att jag är stelare än stelast i ben/rygg? Eller är det något annat måntro.

Ähh, bara lite obrutet brosk i ljumsken. Sätt dig i skräddar-position och be nån tung jävel att gunga upp och ned tills du svimmar av smärta. Voilá, nu är du vig. Smärtan går över efter ett tag, ligamenten läker oftast inom en vecka... Äkta Tae Kwon Do träning :gnissla

J.Andersson skrev:
2175258 Till att börja kan jag säga att jag inte direkt är den vigaste personen. Men har ett problem med ljumskarna att när jag ställer mig upp hastigt så ibland drar det ihop sig samtidigt som det gör ont, kanske just för att det gör ont. Testade nyss å reste mig häftigt från 45gr vinkel med ryggen å rakt upp så drog muskler eller vafan det är tillbaka rätt häftigt.

Trodde först att detta var på ena sidan men har även nu märkt att detta händer på båda inte ofta samtidigt men båda iaf. För att lokalisera mer exakt så är det något under bäckenknölarna, aa det är väll ljumsken. :näsblod

Kan det bero på att jag är stelare än stelast i ben/rygg? Eller är det något annat måntro.

Jag tycker det låter som dina höftmuskler skulle behöva stretchas och sen skulle nog lite träning inte skada. Jag hade problem när jag körde RR utan någon annan form av träning då varje gång man slänger i pucken så blir där ett ryck i benet, har man då svaga höftmuskler och taskig ledkapsel kan man få ont.
Seså packa dig iväg till gymet, många gym har sjukgymnaster med pejl på läget så be någon sådan hjälpa dig med ett program istället för att hänga med grabbarna i bänkpressen, och när du ändå är där så träna underarmarna så du slipper armpump.

Gjorde en pedagogisk bild när jag ändå var igång med anatomiplugget.....

1. Är vad du nog kallar bäckenknölarna, synliga främst på kvinnor.
2 Syns inte externt men mellan 1 och 2 går ett ligament vilket muskler 3 och 4 kan tänkas skava mot. Där går dessutom en stor nerv vilken i vissa positioner kan komma i kläm och ger då smärta på delar av benet som till syes borde vara opåverkade.

Musklerna jag tror orsakar din smärta är 3 och 4 vilka normalt används rätt sparsamt i dagliga livet men de används flitigt i rr då de är till för att regelera vinkeln mellan benen och överkroppen, dessa används när man reser sig vid bromsning etc.

För att diagnostisera gör följande:
1.Ställ dig rakryggad mitt på golvet
2. Lägg över vikten på ett av benen och ta därefter och lyft det andra såsom du skulle ta ett extremhögt steg, dvs lyft låret tills höften och knät befinner sig i jämnhöjd( ev lite högre beroende på hur ovig du är). Tryck därefter benet ner mot marken igen och upprepa därefter proceduren 20 gångeri forcerat tempo.

Gör det ont?

Om ja så skulle jag rekomendera att träna musklerna vilket lättast göres genom situps eller genom ställning på gymet där man hänger sig i armarna och sen gör ovanstående övning fast med stöd för ryggen.

Bifogat

• muskel.jpg
    muskel.jpg
    69.5 KB · Visningar: 1,905
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...