Ljusgrå motorolja KTM 85sx

K0lan

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Hoj
Yamaha yz 250
Hej!

Jag har ett bekymmer gällande min Ktm 85 06. Jag har märkt nu att den har fått ljusgrå och ganska tjock olja. Jag har en tanke om att glykolen från kylaren har hamnat där då den är helt tom. Det kan även vara vatten. All hjälp uppskattas då jag inte har så bra koll på sådant här, Tack på förhand :DIMG_1302.jpgIMG_1303.JPG

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En aning om hur man fixar det?:va
Man får felsöka de ställen där internt läckage kan tillåta kylvatten att hamna i oljan. Vanlig orsak är axeltätningen till vattenpumpen. Jag har ingen specifik kunskap om just din motortyp. Det här var mer ett generellt svar.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Okej tack ändå!

Sen kan vatten hamna i oljan på andra sätt också. Tex om hojen badat, tvättats alltför noga med trycktvätt etc. Vatten kan då tryckas in genom tex en kickaxeltätning, växellådans ventilationsslang, ett otätt eller dåligt draget oljepåfyllningslock etc.
Så om du vet med dig att ngn sådan vattenlek föregått den grå oljan, så kan du ju byta olja och se om den grå färgen återkommer. Isf gäller mitt första svar.

Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hade liknande på min Ktm 640 å de va p-boxen till axeln på vattenpumpen... Gick på typ 32:-..

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår