Loctite - bäst före?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej
jag använder Loctite skruvlåsning till drev/ok/skivor - den flaska (en stor rackare) jag har är nog från 80-talet och jag "tycker" (dvs ganska ovetenskapligt) att den funkar fortfarande - har någon erfarenhet/kunskap om Loctite o andra låsvätskor har ngn "bäst före" datum? (till lagerlåsning brukar jag handla nya småflaskor efter kanske fem-sju år)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tack för flytten från privat PM till forat. Mitt svar där var:
Det finns inget utgångsdatum. Eventuellt utgångsdatum inträffar när det härdat/reagerat i behållaren och inte längre kan användas. Har ni andra några egna erfarenheter om låsvätskor att dela med er av?

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det finns definitivt ett bäst före datum märkt på varje Loctite-flaska som jag har sett...och det finns väl ingen anledning att ta några risker genom att slarva med detta...? Även om ingen med säkerhet kan säga hur mycket sämre funktion Loctiten har X dagar efter detta datum...så blir dess funktion i alla fall sämre.

Jag misstänker att datumet beror på att många varianter av Loctite har en härdprocess med delvis aerob påverkan, alltså en härdning som går mer eller mindre fort beroende på dess kontakt med syre. En viss mängd syre finns ju i flaskan redan efter fyllning och Loctiten kommer ju i kontakt med ännu mer syre varje gång flaskan öppnas och används. Den aeroba delen av härdningsförloppet pågår därför redan från dag ett, även om det naturligtvis inte går lika fort inuti flaskan som ute i fria luften och i en åtdragen gänga.

Om du har ett företag eller en verkstad med någon form av kvalitetscertifiering - som sedan utsätts för kvalitetsrevision och de råkar hitta Loctite där bäst före datum har passerat - då får du garanterat anmärkningar för detta. Förberedelser för sådana kvalitetsrevisioner är nog också den största leverantören av utgången eller nära utgången Loctite till svenska garage...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Biltemas gänglåsning Artnr: 36-30 tål inte Minusgrader. Så hur förvaringen varit spelar nog också roll.

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Det finns definitivt ett bäst före datum märkt på varje Loctite-flaska som jag har sett
Får kolla på flaskan lite senare idag
Kollat
Loctite 638 - ingen datum Loctite 648 (köpt nyligen) - ingen datum
Conloc high strength o Conloc kapillärverkande (säljs av Gleitmo) - ingen datum
Den stora Loctiteflaskan har jag inte kollat - står på annat ställe, men skulle den ha bäst före-datum så skriver jag här igen
Skall dessutom göra ett högst ovetenskapligt test o limma några skruv under dagen

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jaså...? Alla mina flaskor har då ett datum stämplat under flaskan.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har en Loctite flaska kvar sen 1980 som funkar hur bra som helst.. Kan kolla om de står någe bäst före darum på flaskan..

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag har för mig att Loctite fungerar tvärtom, det vill säga att det härdar när kontakten med luft "försvinner". Alltså behöver luften vara kvar i flaskan för att det inte ska stelna. Jag har kvar flaskor som vart öppnade första gången för 20 år sedan som jag använder med gott samvete och inte märkt några problem.

Citatet nedan kommer från Henkel produktguide.

"LOCTITE:s gänglåsningar utgörs av enkomponentsvätskor och halvfasta bindemedel. De härdar till ett hårt och fast värmehärdande harts vid rumstemperatur när de appliceras mellan ytor av stål, aluminium, mässing och de flesta andra metaller. Härdningen sker utan kontakt med luft. Bindemedlet fyller mellanrummet helt mellan gängorna och låser gängor och kopplingar."

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Mycket möjligt att det var tvärt om angående det aeroba beteendet, alltså "anaerobt" beteende. Men jag är långt ifrån säker, för jag har varit på en föreläsning för en herrans massa år sedan där föreläsaren visade en graf över hur någon av varianterna härdade över väldigt lång tid och att detta var i alla fall en av orsakerna till datummärkning.

Om dess härdning på något sätt skulle starta av att man tar bort kontakten med luft så skulle ju det bästa vara att sälja Loctite i ventilerade flaskor eller att kasta bort korken direkt...?

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
En lite utförligare googling på Loctite ”best before date” och Loctite ”shelf life” antyder att detta diskuteras ganska ivrigt på diverse flygforum. Ingen direkt förklaring till varför det finns datummärkning från vare sig Henkel eller någon annan. Men det verkar vara standard med två års hållbarhet på oöppnad förpackning och att Henkel själva anser att detta ska minskas till ett år när förpackningen väl har öppnats (för den som orkar läsa hela faktabladet).

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Bäst före är en god pådrivare att öka försäljning - om det visar sig (efter provet jag påbörjat idag) att snart 40 år gamla förpackningar funkar så får man planera vem som tar över slattarna när man loggar ut. Testet blir som sagt ovetenskapligt - kommer bara kunna avgöra om muttrarna är tröga att lossa, inte om hållfastheten är sämre, men det kan ju räcka för de flesta skruvlåsningar

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har inte testat 40 år gammal loctite men i alla fall sådan som passerat bäst före och nog har det låst i alla fall.
Man får väl försöka ha huvudet med sig och inte använda gammalt till kritiska detaljer.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag loctite några få skruvar bara...

LC4... Skruven till växel spaken, kicken å motor drevet. .

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Testat Loctite o Conloc på en M8 skruv (inget draget förband, bara muttern påskruvad med några droppar låsvätska
Resultat: Loctite (40år) - "seg" att lossa, fungerar säkert som låsvätska på ett riktigt förband
Conloc - funkar inte alls som låsvätska längre o den är bara 30 år.......:lol

Men....... så läste jag på Conloc att härdning kan påskyndas med värme - körde på med värmepistolen ca 100 grader en stund. Väntade tills det svalnat, då satt muttern bomfast
Även Loctite verkar härda snabbare med högre temp enl datablad
Kan vara ett tips om man inte har något värmekänsligt i närheten

Last edited:

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
För att visa min solidaritet med min arbetsgivare kände jag mig tvingad att ta hand om en flaska Loctite 243 igår, hade utgångsdatum 1008 så det hade kunnat resultera i tråkigheter vid en extern revision?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Någon som använder Loctite stift?

Jag har inte använt det själv, bara någon kopia som väl fungerade lika bra som tugummi kanske

Kanonkille

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2012
Hoj
Suzuki gs550e
Jag vet inte mycket om utgångsdatum på låsvätskor men blev varse om att iallafall biltemas sådan löser upp färg, både på kylare och kåpor! Om man kladdar med det, det vill säga. Ett varningens ord!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år