Lokalsinne på Suzuka?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Om jag inte minns helt fel så var det väl i utgången från högfartskurvan 130R, på väg in i chikanen före start/mål-rakan.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Jo så var det väl. Han slog väl in i muren på vänstersidan av banan på väg mot chikanen. :(

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Under bromsningen in till chicanen, han hade gått ur 130R helt.
Och det är ett jäkligt konstigt ställe att smälla på, men har hojen kastat under bromsningen kan man ju åka av i lite konstiga riktningar.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=29965&highlight=utredningen
Här finns länkar till utredningen.
Kato crashade utgången av 130R, han och hojen fortsatte dock inte i tangentens riktning utan åt vänster/innerkant.
Man bygger nu om det stället igen, plus en del andra områden.
Det ställe som fått mest kritik av förarna är avåkningszonen i 200R kurvan.

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nyteknik skrev:
Förhöret i Suzuka-kunskap fortsätter: var körde Doohan av (var ej omkull)? Var det samma race som Biaggi vann?
han räddade ett kast ut ur 200R och fick åka rakt fram.

ok jag tar nästa fråga, Degner kurvan, varför detta namn?

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Degner kurvan!

Degner kurvan är uppkallad efter herr Ernst Degner.
En tysk som förfinade tvåtaktsmotorn. Med andra ord trimmade skiten ur den.
Jobbade tror jag ursprungligen på MZ i östtyskland men stack sedan över till västtyskland & till NSU eller nån liknande mc fabrik!!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korrekt, han omkom på suzuka.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Minns inte vilket år det var, men Daryl Beattie vann loppet. Torde ha varit 1994, men jag är inte säker och orkar inte kolla upp det just nu.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Penguin skrev:
Minns inte vilket år det var, men Daryl Beattie vann loppet. Torde ha varit 1994, men jag är inte säker och orkar inte kolla upp det just nu.

Beattie vann 95. Doohan körde förvisso av banan 1998 också, men inte tvärs över helipaden.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Penguin skrev:

Nej, det var inte så tidigt som -94. Det året körde man utan sponsor och hade snygg HRC-dekor. Hojen hade Repsoldekaler när Doohan körde av på Suzuka. Jag tror det var -98. Han körde av på varv sex ut på det som Mattias kallar för "helipaden" och jag gissar att han bröt därefter. Minns dock ej av vilken anledning. Nu blev jag ju nyfiken själv! Måste ta fram kassetten och titta. :tummenupp

Last edited:

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Det året som han sladdade av i regnet och "genade" tvärs över helipaden så anslöt han igen och kom i mål som två eller trea tror jag. Det tror jag var det året som de körde osponsrat.

Däremot så har han vurpat på Suzuka senare också, och det var senare när de fått Repsolspons.

Edit: kollade upp det i arkivet på MotoGP-sidan. 1995 vann Beattie som Mattias sa, och Doohan lyckades precis klå Takuma Aoki med en hårsmån efter att ha tagit sig upp på banan igen. Det var då han genade över helipaden. 1998 bröt han efter att ha vurpat, det var då Biaggi vann sitt premiärlopp i 50-klassen.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Satt uppe igår sent som fan och tittade på Suzuka -98. Vilken uppelvelse! Och vad man saknar Toby Moody och Dennis Noyes med Mamola i depån! Mooody: "Okada is all over Abe like a bad suite!". Känns som hundra år sedan. Vilken skillnad mot dagens fullständigt färglösa referat. Men jag ska inte gnälla mer på de svenska kommentatorerna. Har gjort det tillräckligt redan.

Doohan kör av i turn 1 på andra varvet. "The front end bottomed out" och han kör rakt fram ut i gruset. Men vurpar inte. Han ansluter på 18:e plats, kör upp sig rejält men bryter och parkerar den några varv från mål när motorn skär. Men tar ändå sin femte raka titel det året. :tummenupp

Moody säger inledningsvis att det var -95 som Doohan körde av i 200R. Han måste ha haft en rejäl ledning då som kunde köra tillbaks på banan och (som Penguin skriver) sluta tvåa ett par tiondelar före Takuma Aoki.

I en ganska lång intervju efter racet säger Biaggi att han tror att han var född för att vinna. :Bugar

Moody återger vad Abe sade innan racet: "He´s been talking tough this weekend saying he can winn from the third row and if there is anyone in front of him on the last lap, well I´ll just pass em´!". :D :tummenupp

Haga och Biaggi kör sina första 500-race och slutar etta och trea! :rock

Det kanske var bättre förr...?

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
tycker faktiskt det, 88-98 va bäst i 500

måste fixa engelska eurosport till sommaren, eller ja, hur långt är det kvar till race ett, 5veckor till WSB premiären?

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...