Longshot: Någon som kan något om Paslode spikpistoler?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag ställer frågan här bara för att man brukar få svar på de allra mest konstiga frågor här på forumet...

Jag har en Paslode IM350/90CT, alltså en gasdriven spikpistol, som inte vill fungera som den ska. Det sitter nästan ny gaspatron i och nyladdat batteri men det som sker när man ska spika med den är att den inte trycker av spiken varje gång man skjuter utan kanske bara var fjärde, var femte gång. Men om man trycker pistolen mot föremålet och skjuter av så går fläkten igång för att mixa gas/luft precis som vanligt men inget mer sker. Och ibland smäller det till som det ska.

Jag rev isär så mycket jag orkade nu på kvällskvisten för att rengöra den och det behövdes förvisso men ingen förbättring. Nysmorda ringar, kolv och glidbanor men precis som förut.
Nu börjar jag fundera på om det kan vara elektroniken som spökar, att det kanske är tändkabel eller dylikt? Sitter det utbytbart "tändstift" på dessa pistoler? Ville inte riva ner den i molekyler för att lära mig mer om den funktionen...

Så, någon här som jobbar med såna häringa saker? :gnissla
Eller om någon känner till någon guru på området som jag kan ringa, jag misstänker att det blir dyrt att skicka den på service i Danmark där jag hittade serviceverkstad :(

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vad säger man :Bugar

Nu får jag gå ner i garaget och hämta upp pistolen igen, här ska skruvas mer :D Återkommer om det funkar, annars tack för tipset om Karlskoga, mailade dem nu också.

Edit/ Tyvärr så hjälpte det inte :( Jag hade förvisso vara aluminiumisolertejp men lade några varv för att det skulle göra någon skillnad men trots att den trycker betydligt bättre nu så funkade det inte. Jag tar ner den till verkstaden imorgon och skruvar bort tändstiftet och ser om man kan mata det på något vis för att se om det kanske är felet.

Men stort tack för att du tog tid, det uppskattas :tummenupp

Last edited:

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Jag skickade min IM90i till Karlskoga när den inte matade fram spiken ordentligt (alltså pang men ingen spik), trodde det var ett magasins fel men det visade sig vara att den var skitig och behövde en rengöring/service. Slagstiftet gick inte ända upp och släppte därmed inte fram spiken. Killarna i Karlskoga var snabba och trevliga att ha att göra med och inte speciellt dyrt blev det heller, rekommenderar ett snack med dom.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, det får kanske bli en sväng förbi dem om jag inte lyckas fixa det själv. Fast det är ju halva nöjet med maskiner, att lyckas laga dem på "egen hand".
Nu har jag hämtat lödkolven i verkstan och ska löda lite på armen för att se om det kan bli bättre av det trots allt. Annars är det elektroniken verkar det som, vet bara inte hur man kollar gnistan på ett tändstift i en sådan här...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO