Lossa insats i ljuddämpare

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag försöker lossa insatsen men den sitter stumt. Det finns ingen synlig svets i någon ände. Ljuddämparen är en av de vanligaste tillbehörsdämparna. Heter ev Emgo.
Jag såg ett klipp där de tagit loss insatsen. Dämpen såg likadan ut men det kan ju vara en kopia på kopian.
Jag vill linda ny dämpull för de låter för mycket. De lät lagom när de var nya.
Jag testade med ett aluminiumrör och gummiklubba men det händer inget.
IMG_1504.JPGIMG_1503.JPGIMG_1506.JPGIMG_1504.JPGIMG_1503.JPGIMG_1506.JPG

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bild 3 och bild 6 visar inloppet på ljuddämparen.
Med det inre röret.
Hade sprutat in WD-40 på skarven . Du kan också spruta in stora mängder WD-40 på det inre röret.
Då rinner WD-40 genom perforeringarna och kommer mellan det inre röret och och det yttre röret
och kan hjälpa till att lösa upp ihoprostningar.
Sedan blir det att ställa "utloppet" på en träskiva och banka med klubba mot ett rör som stöder mot det inre röret.
Och kanske lossnar det då ?
Fyll den med en del lampolja och en del begagnad motorolja
(den = mellanrummet mellan ytterplåt och inre perforerat rör)
Så rost och liknande börjar lösa upp sig !
Innan du bankar loss !
Kan ta några dagar innan innerröret lossnar !

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Tack för svar.
Då har jag inte missat något som alla vet, som t ex att det är bajonettfattning eller att den är vänstergängad. :)
Jag gör en grogg på spillolja och lampolja eller ren WD40. Sen får dom stå. Det är två ljuddämpare.
Jag har ju två längre ljuddämpare på nu, med fast insats. Låter lite för lite. (Ingenting.) Så kan man ju inte ha det.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag har ju två längre ljuddämpare på nu, med fast insats. Låter lite för lite. (Ingenting.) Så kan man ju inte ha det.

Vilken tur att du lagt denna fråga i teknikforumet. Sparar en massa ord och elände.

Ämnet:

Du har inte provat att borra?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Haha!
Konorna sitter med plåtskruv och insatserna sitter med rostlim. Ren WD40 jobbar på för att lösa problemet.
Vi får se hur det går.

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Honda 500 AF
WD40 som rostlösare verkligen...(?) Har för mig att det enda som WD40 duger till är att göra rent saker och ting med.
CRC 5-56 är en betydligt bättre rostlösare i min heliga värld ;-)

Hoppas du lyckas Björn!

/H

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
IMG_1509.JPG
Dag 2.
Byter till den okända produkten Statoil Moist-away som enligt burken ska vara jättebra.
Har några gratisburkar att testa med.

Tack Hojkul!!

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag dunkade ur mina insatser med järnspett ;) Eller rättare sagt så hade jag järnspettet stående mot golvet och knackade dämparen på det. Lär funka lika bra med ett valfritt rör, kvastskaft eller liknande föremål som går in i dämparen.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Automatväxellådsolja och aceton ska annars vara ett sjujävla bra medel för att få loss saker som sitter fast. Har dock inte testat själv.

https://www.jalopyjournal.com/forum/threads/penetrating-oil-showdown.350800/

Tror också på aceton + olja.

För jag inbillar mig ha sett det i nått test.
Var lika bra som de vanliga kommerciella produkterna till lägre pris.
(Vilket din länk visar men det var som jag minns ett annat test ! Kan ha fel.)

Körde själv med 5-56 + växelådsolja till mitt "värsta fall".
Och det tog väl 3 dagar innan jag fick loss den !
För tester googla på
rust dissolver reviews

2018-05-18
För att "lossa" nedre koniska lagret i styrhuvudet från styraxeln där det satt precis över nedre gaffelkronan på Sprint RS började jag med WD-40 igår, fortsatte med aceton och olja och mera aceton och olja. Från 1400 idag 5-56 nån gång varannan timme och 2000 knäppte det till när jag spände avdragaren ännu mera ! Och sedan var det bara "veva" upp lagret läng styraxeln. Pust ! :)

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Komplettera ATF-olja och aceton med lacknafta och fotogen så har man Ed's Red som brukar användas som rengöringsmedel i vapen.

Dock tror jag att milt våld löser problemet att få ur insatserna.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Vilken tur att du lagt denna fråga i teknikforumet. Sparar en massa ord och elände.

Ämnet:

Du har inte provat att borra?
Fem år senare och 3600 visningar senare. Nu har jag borrat. :)
Tre punktsvetsar, två med en avslöjande por och en helt slät svets.

Det perforerade röret sitter fast men det går att mosa in dämpmatta ändå.

678BE2C8-126C-4E15-ABB8-1D0E20ADE7AE.jpeg

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Fem år senare och 3600 visningar senare. Nu har jag borrat. :)
Tre punktsvetsar, två med en avslöjande por och en helt slät svets.

Det perforerade röret sitter fast men det går att mosa in dämpmatta ändå.

View attachment 481686
Härligt att äntligen få svaret 5 år senare. Eloge ? Tog sin tid att få till det men bättre sent än aldrig ?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Har en sån dämpare på en classic racer. Ser nästan likadan ut som originalets megafon med reverskona. Var inget problem att slå ur innerröret komplett med plåten i bakkant. Lite mer pyssel att få bort tvärplåten mitt inne i innerröret. På en annan rejshoj jag hade med likadana dämpare rymde ena reverskonan på Arctic Raceway. Han som låg bakom fick ducka men talade om var den låg. Numera fäster jag den med sex popnit i stället för tre plåtskruv.
Popnit går snabbare att borra ur än att slåss med gamla plåtskruv med phillipsskalle.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Har en sån dämpare på en classic racer. Ser nästan likadan ut som originalets megafon med reverskona. Var inget problem att slå ur innerröret komplett med plåten i bakkant. Lite mer pyssel att få bort tvärplåten mitt inne i innerröret. På en annan rejshoj jag hade med likadana dämpare rymde ena reverskonan på Arctic Raceway. Han som låg bakom fick ducka men talade om var den låg. Numera fäster jag den med sex popnit i stället för tre plåtskruv.
Popnit går snabbare att borra ur än att slåss med gamla plåtskruv med phillipsskalle.
Jag tror att det finns flera tillverkare av dessa. Jag har sett bilder där insatsen ligger bredvid, därav min fråga. På mina verkar det vara svetsat. Nu har jag packat med ny dämpmatta bakifrån eftersom jag inte forskade i om det perforerade röret gick att få ut. Jag har ingen svets. Klippte till en extra gavel för att täcka hålen efter punktsvetsarna. Sedan popnitade jag gaveln och konan.
Popnitar är snyggt. :)
Mitt gamla Marshall 4-1 hade en låsbygel som höll insatsen. Den packades om då och då. Oftast med drev som köptes på rulle. Drev används mellan fönsterkarm och vägg.
Glasull, ja ni vet.

Konor som rymt kan man se utmed vägarna ibland.

Mina korta ljuddämpare ersattes av ett par likadana fast lite längre med svetsad insats. Tyst och skönt. Dock får inte depåstödet plats med dom långa på. Jag gillar dom långa dämparna och ljudet.

29AC7435-EE2F-4B55-AA47-854ECF6070C7.jpeg
D574887B-E95C-415B-8E7C-497DB000E560.jpeg

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Jo, det finns ett antal olika short mega. En del med konan i gjuten aluminium, en del i plåt. Somliga har supertungt perforerat rör. Några helt tomma. Ren metall, svarta eller kromade.
Här är vad några firmor säger om dom:

"Internals can be removed, simply undo 3 screws and pull out baffle set"

"With this silencer, you wouldn't need to be too mechanically skilled to alter the loudness of it by removing or adding silencer packing."

Nåja, när dom suttit på några år är det nog inte så enkelt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år