Lossnade skruvar

Ärtorpåburk

Ny medlem
Gick med
27 May 2010
Hoj
Ingen
Hejsan jag har en minimotor som jag behöver hjälp med! Det är så att skruvarna på drevet håller på att lossna hela tiden och kan inte hitta problemet alls. har inga backbroms skiva för tillfället. Har tänkt att man kanske ska limma dit skruvarna om man inte hittar problemet och göra det som en permament lösning! Men har inte gjort det eftersom ni kanske kan hjälpa mig med att hitta felet :)

Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Använder du nya drevbultar med gänglås eller återanvänder du de gamla?

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Klipp ut ett gäng vikbrickor? Är det en minimoto som du håller på och drevar om titt som tätt, så är det lite synd att limma.

Ärtorpåburk

Ny medlem
Gick med
27 May 2010
Hoj
Ingen
Men det är så att det sitter vanliga skruvar i drevet 3 stycken. Förut har jag knappt behövt skruva om varannan gång jag åkte det var ungefär halv tank. Nu släpper dom knappt efter 7-800meter har testat med brickor hjälpte inte särskilt. Har även testat att byta skruvarna men det ser ut som att skruvarna slits ut väldigt snabbt på en cm efter knoppen på muttern där är det oftast "filat" bort spåren i skruven. När jag byte skruvarna funka dom som förut men sen när jag skulle åka ut igen så lossna dom igen efter 7-800meter. :( har även testat att skruva kedjan utan resultat. hoppas det här hjälpte :)

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Problemet på minimotos är ofta att drevet inte har nåt att centrerar runt, det sitter bara ditdraget med tre små m6, så när det vlir drag och vibrarationer i drevet så lossnar skruvarna.
När dom gjort det några gågner börjar gänrona bli sämre och sämre och det håller fast sämre och sämre, jag provade med locktite, och det höll längre än utan, men inte för gott.

Slutade med att jag shimsade ut kullagret på drevsidan så drevet hade nåt att centrera runt, och gick upp en dimension i skruvstorlek för att kunna göra nya gängor och få det lite stabilare, nu har det setat sen dess.

Kom bara ihåg att shimsa distansröret i mitten av hjulet lika mycket som du shimsar ut kullagret.

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Du behöver lictite/skruvlåsning.

Problemet med minimoto är att när man gasar så vibrerar dom som perkile.

En droppe locktite eller skruvlåsning på gängen så är problemet löst

Loctite är ett typ av lim som förhindrar att skruvar lossnar.
Locktite finns i typ 1000st olika typer. så köp rätt för ändamålet:tummenupp

Sväng in på biltema jula eller första bästa mekonomen så är biffen fixad.

http://www.biltema.se/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Skruvlasning/?prdid=362774

Bifogat

• locktite.jpg
    locktite.jpg
    16.4 KB · Visningar: 81
Last edited:

Ärtorpåburk

Ny medlem
Gick med
27 May 2010
Hoj
Ingen
Fatta först inte vad du menade med all shimsande men sen fatta jag och jag har faktist mina kullager lite utanför kanske ska försöka att "putta" ut den mer!

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Honda 125 Räser
Prova att dra fast skruvarna ordentligt, inte med fingrarna!!.

Vi har aldrig haft detta problem någonsin och då snackar vi 10000-tals drift timmar!

Ärtorpåburk

Ny medlem
Gick med
27 May 2010
Hoj
Ingen

Vi har aldrig haft detta problem någonsin och då snackar vi 10000-tals drift timmar!
Har inget verktyg som kan göra utan hand :/
Dock hade jag inte det problemet i början eftersom jag hade pillat på däcket efter så det var sedan efter det hände tror på ulflj ide att flytta kullagret :) ska testa och se har en till fråga hur mycket kan man sänka ljudet på den ? och hur mycket effekt ger ett effekt rör som är hyfsat bra?

Last edited:

Ärtorpåburk

Ny medlem
Gick med
27 May 2010
Hoj
Ingen

Tack hjälpte faktist en hel del dock lossnar skruvarna dock var det dom gamla skruvarna ska skaffa ny och borra in dom så förhoppnings vis ska det funka : ). se sen undrar dock jag brukar nu men ibland bara den plötsligt hacka om man inte lättar eller släpper på gasen brukar den dö och man får starta om den och köra vidare Vet ni vad det bror på ? är effektrör effektiv eller ska man skaffa andra delar?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03

Då har ni säkert inte sämsta skiten av kina-grejor heller, kvaliten på såna är nämligen hemsk, inte ens en hel hink med loctite orkar hålla fast skruvarna när det börjar vibrera, slita o dra i drevet utan centrum för det att vila mot. =)

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
loctite 243

Köp Loctite 243!

Den står emot olja och är hyffsad lätt att dra upp förhand sen, så slipper du värma upp skiten!:tummenupp

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO