Lossnar det för Kallio idag

Status
Ej öppen för fler svar.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Inte en chans, han slutar i sandfållan kramandes med Luthi.
100 Forint satsat.........

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Boris JR skrev:
2068984 Inte en chans, han slutar i sandfållan kramandes med Luthi.
100 Forint satsat.........
Huhuhu hur fel hade inte du, Kallio 2:a :yoparty

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Bautista är så där ungdomligt entusiastisk. Sådant där håller aldrig i längden. Jag tror på Mika som världsmästare jag!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
2069532 Har ni emigrerat till Finland?
Jag förstår inte heller detta brödraskap med finnarna. Hade vi en svensk förare vore det möjligen naturligt att hålla på denne. Men eftersom det finns gott om färgstarka/intressanta förare från andra länder hade inte ens det varit självklart. Finland - ett så utstuderat tråkigt land med invånare som tiger och/eller super. Varför hålla på en finne?

:va

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Nyteknik skrev:
2069631 Jag förstår inte heller detta brödraskap med finnarna. Hade vi en svensk förare vore det möjligen naturligt att hålla på denne. Men eftersom det finns gott om färgstarka/intressanta förare från andra länder hade inte ens det varit självklart. Finland - ett så utstuderat tråkigt land med invånare som tiger och/eller super. Varför hålla på en finne?

För att finlands sak är vår! :hihi

JAG känner iaf. bra mycket mer samhörighet med en kille från ett land brevid vårt eget där de talar samma språk som vi gör, och som har kört racing i norden, än med nån jäkla spanjor som jag aldrig någonsin sett förr...

Varför detta finnhat? :7peta

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Nyteknik skrev:
2069631 Jag förstår inte heller detta brödraskap med finnarna. Hade vi en svensk förare vore det möjligen naturligt att hålla på denne. Men eftersom det finns gott om färgstarka/intressanta förare från andra länder hade inte ens det varit självklart. Finland - ett så utstuderat tråkigt land med invånare som tiger och/eller super. Varför hålla på en finne?

I trappuppgången hälsar du på grannen som du inte känner.
På västskusten blir du kompis med folk från hemstaden.
Utomlands grupperar sig svenskar med varandra.

I GP vm hejar vi således på det som har starkast koppling till Sverige, i detta fall blir det ett grannland och det råkar vara Finland. Konstigt? Ja kanske men så är det...

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
McFille skrev:
2069909 ...där de talar samma språk som vi gör...
6% av finnarna talar svenska. :fakta

erik skrev:
2069913 I trappuppgången hälsar du på grannen som du inte känner.
På västskusten blir du kompis med folk från hemstaden.
Utomlands grupperar sig svenskar med varandra.

I GP vm hejar vi således på det som har starkast koppling till Sverige, i detta fall blir det ett grannland och det råkar vara Finland. Konstigt? Ja kanske men så är det...
Finlands geografiskt relativa närhet gör inte att vi har mer gemensamt med deras invånare än med holländare eller engelsmän. Svenskar brukar tycka mer om det kontinentala sättet att vara än det egna/nordiska som man oftar kritiserar för att vara tråkigt och inåtvänt.

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
McFille skrev:
2069909 JAG känner iaf. bra mycket mer samhörighet med en kille från ett land brevid vårt eget där de talar samma språk som vi gör, och som har kört racing i norden, än med nån jäkla spanjor som jag aldrig någonsin sett förr...

Talar samma språk som vi gör??? Eum... Vill inte regna på din parad men kan jag få låna din enigma?? Själv fattar jag inte ett skvatt av vad de säger!

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Nyteknik skrev:
6% av finnarna talar svenska. :fakta

6% av finländarna har svenska som modersmål :7peta
Förhållandet är ungefär samma i Sverige.

Sen är det många fler som förstår respektive språk.
Hörde att här i Luleå (som inte alls är en gränstrakt)
så förstår 30% finska.

Finlands geografiskt relativa närhet gör inte att vi har mer gemensamt med deras invånare än med holländare eller engelsmän. Svenskar brukar tycka mer om det kontinentala sättet att vara än det egna/nordiska som man oftar kritiserar för att vara tråkigt och inåtvänt.

Och ändå ändrar vi oss inte... självföraktet det är väl det mest svenska
och det ger vi inte upp utan strid :rofl

Skillnaderna mellan olika landsändar kan vara större och t o m
bostadsområden kan vara större än de olika sidorna av en riksgräns.
Ändå hejar vi alla på Tre kronor.

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Nyteknik skrev:
2069631 Jag förstår inte heller detta brödraskap med finnarna. Varför hålla på en finne?

Vi har krigat med ihop med finnar på 16, 17, 18 och 1900-tal, så varför inte hålla på en i som lyckas köra i VM och dessutom göra det bra...

Hyvä Soumi!

/jörgen

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:

Hahaha. Det är skönt att generalisera hej vilt. Jag håller inte extremt hårt på Mika Kallio men det är ju kul att det går bra för honom mycket för att det är svårare för en nordbo att få en plats i ett bra team, förhoppningsvis kan hans framgångar ge andra en dragskjuts i GP.

Last edited:

peppureikä

Guest
Nyteknik skrev:

Det finns ju nåt som heter Brödraskapet (hälften finnar , hälften svennar) så du kan kontakta dom o klaga över att du gillar inte att finnarna är med ....eller kasta ut dom själv..!! Lycka Till :pannkyss

Jonas Brunström

fyrtakt???
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
RGV 250 RG 500
tycker inte det spelar nån roll skulle kallio vara svensk skulle ja endå hålla på honnom... han är ju endå från norden så de är ju det närmaste man kommer lixom :tummenupp

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
sv 650- 01
valmers skrev:
2069532 Har ni emigrerat till Finland?

Tror att de flesta svenskar förstått att ni aldrig blir en lika bra racing nation som finland o anser att att det är lönlöst att hoppas så de håller istället på förare som Räikkönen o Kallio. För inte kan du mena att Wirdheim o vurparkungen Stigefelt är ngt att hoppas på ens.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
finnishmagicsta skrev:
2070408 Tror att de flesta svenskar förstått att ni aldrig blir en lika bra racing nation som finland o anser att att det är lönlöst att hoppas så de håller istället på förare som Räikkönen o Kallio. För inte kan du mena att Wirdheim o vurparkungen Stigefelt är ngt att hoppas på ens.
Så sant :hihi

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...