Lovisas första skarpa skott

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Publicerad: 5 augusti 2009 kl 16.00
NORRBOTTENS REGEMENTE (I 19) Efter en dryg vecka var det dags för de nyinryckta jägarsoldaterna att skjuta de första skarpa skotten med sin automatkarbin.
– Jag har verkligen sett fram emot att få skjuta, det har liksom hållit mig uppe under fältdygnen, säger Lovisa Williamson från Linköping, en av två tjejer som nu gör sin värnplikt som jägarsoldat i Arvidsjaur.

Att som tjej göra värnplikten som jägarsoldat i Arvidsjaur har genom åren varit väldigt sällsynt. Däremot har ett antal tjejer gjort sin värnplikt som vakt- och insatssoldat i Arvidsjaur och där genomgår för närvarande fyra tjejer sin utbildning. Försvaret har nu gjort en medveten satsning på att få in fler tjejer.

Anpassat
– De två tjejer som nu har inlett sin utbildning hos oss har en anpassad kravprofil som bland annat innebär något mindre att bära och lite andra lättnader. Detta för att de ska klara den relativt tuffa tjänsten som jägarsoldat, berättar kapten Jonny Andersson, utbildningsansvarig för de nyinryckta i Arvidsjaur.
– Jag har länge funderat på att göra värnplikten och jag sökte att få utbilda mig till skyttesoldat och sjukvårdare. Mönstringsförrättaren tyckte jag skulle söka till jägarbataljonen och så blev det till slut, berättar Lovisa.

Snabbt till skott
Efter ett antal torra övningsmoment var det så dags för två skarpa serier om tre skott med automatkarbinen, Ak 5C.
– Vi inleder med den första delen i det så kallade självskyddspaketet i skjututbildningen. Det innebär att vi övar att snabbt bekämpa en motståndare på kort avstånd. Fokus ligger mer på att få in rätta skjutställningar och handhavande än träffbild, berättar Jonny Andersson.

– Det här var riktigt roligt, det kändes lite svårt att få till en bra skjutställning men vi kommer ju att öva mer så jag är inte orolig, säger Lovisa och avslutar:
– Jag ska klara utbildningen till jägarsoldat, så är det bara.

Mats Carlsson

http://www.mil.se/sv/Forband-och-fo...nte-I-19/Nyheter/Lovisas-forsta-skarpa-skott/

Intressant att Lovisa här fick bli jägare trots att hon bevisligen inte hade det som krävdes för att bli intagen och får en "anpassad kravprofil" Men när Ett par killar som blev inkvoterade till veterinärstudierna trots läger betyg så fick tjejerna som inte blev intagna skadestånd.

Härligt o se att jämnställdhet går åt båda hållen här!

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Visst är det. Och lilla Lovisa kan se sig i stjärnorna om att kunna titulera sig jägare, OM hon nu skulle klara det tack vare "lättnaderna".

Jag blir så jävla förbannad. :mad:

Kan vi inte diskutera araber istället?

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Svenska tjejer ser så gulliga ut, det funkar inte att vara det. Förstör hela soldatimagegrejen ju.:gråta

Så här ska det se ut, så det bli lite trovärdigt att tjejer klarar av jägarutbildningen.

Bifogat

• Jane.jpg
    Jane.jpg
    31.8 KB · Visningar: 89
  • jane1.jpg
    jane1.jpg
    44.7 KB · Visningar: 89

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag orkar inte ens bli arg längre, jag blir bara så trött på hela cirkusen... Man får väl hoppas på att solen slocknar eller nåt.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
mjaa, det är ju det den gör, om sisådär 8 miljarder år :fakta

Skönt, så får man lite lugn och ro nå gång! :mad:

Hmm jag undrar om Ryssen sket på sig, jag menar nu när vi tar in LOVISA som jägare måste de säkerligen darra av skräck :D

Jag menar 55kg blondie med tårar i ögonen springer runt och viftar med en AK5 i skogen funkar väl så länge vi inte är i krig och inte behöver använda försvaret till något annat än att feministerna ska få bevisa att brudarna klarar det lika bra som oss pojkar (bortsett från att de slipper göra vissa moment och får lättare packning) :banana

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Det är väl troligtvis en man i kvinnokropp som alla andra tjejer som söker sig till mansdominerade områden. Utseendemässigt brukar dom kunna skrämma en o annan ryss garanterat.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Var det inte någon tjej/organisation som ville ha lägre fyskrav på tjejer som ville bli brandmän också.

Dom skulle få bära en betydligt lättare docka nerför räddningsstegen.

I ett verkligt läge, ber dom det medvetslösa offret att banta innan dom bär ner dom?

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Var det inte någon tjej/organisation som ville ha lägre fyskrav på tjejer som ville bli brandmän också.

I ett verkligt läge, ber dom det medvetslösa offret att banta innan dom bär ner dom?

Dom tjejerna får bara följa med ut till frisörsalonger o dagis så de också kan visa vad de kan!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Hoppas hon skjuter sig själv i foten, det hade varit roligare att läsa om iaf :glömdet

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Nu känns det inte lika roligt att man gjorde lumpen som jägare längre :(
Förbannade fruntimmer.
Förövrigt tror jag det gick för Gudrun Schyman när hon läste artikeln. Det fula skrället.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Hoppas hon skjuter sig själv i foten, det hade varit roligare att läsa om iaf :glömdet
Det är bara en tidsfråga innan även hon "vittnar" om kvinnomobbningen bland jägare.

Ja, det är verkligen underligt att folk ilsknar till efter en vecka i fält, utan mat, och kjoltygen proklamerar att de inte orkar bära längre. Skall packningen lämnas kvar i skogen? Nej. Packningen skall delas broderligt mellan de som "orkar".:brinnerup

Medan resten av truppen spyr av utmattning, så orkar hon helt enkelt inte bära mer.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Det är bara en tidsfråga innan även hon "vittnar" om kvinnomobbningen bland jägare.

Ja, det är verkligen underligt att folk ilsknar till efter en vecka i fält, utan mat, och kjoltygen proklamerar att de inte orkar bära längre. Skall packningen lämnas kvar i skogen? Nej. Packningen skall delas broderligt mellan de som "orkar".:brinnerup

Medan resten av truppen spyr av utmattning, så orkar hon helt enkelt inte bära mer.

Hon ser väll till att belöna de som hjälper henne rikligt!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
De tyska landsers dog, blödde och sprängdes i småbitar likväl då de mötte manliga som kvinnliga sovjetiska motståndare. De sovjetiska kvinnorna var respekterade av sina kamrater och fruktade av sina motståndare såsom väldigt dugliga soldater, oavsett om de var piloter, stridsvagnsbesättningar eller kulspruteskyttar.

Några av de bästa prickskyttarna under andra världskriget var kvinnor, bland andra Ludmila Pavlotjenko som hade över 300 döda tyskar på sitt samvete.

Så de fruktade "Nachthexen"....

Det låg bortom vår fattningsförmåga att de sovjetiska flygare som orsakat oss sådana problem faktiskt var kvinnor. Dessa kvinnor fruktade inget. De återkom natt efter natt i sina väldigt långsamma biplan, och stundtals höll de oss alla sömnlösa."

- Hauptmann Johannes Steinhoff, Kommendör II./Jagdgeschwader 52, Riddarkors med eklöv, September 1942.

Sen kan ni komma och snacka om tung packning på fältveckor hit och dit, detta var ett riktigt krig, med riktiga döda.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Ingen ifrågasätter väl att människor oavsett kön kan ha mycket att bidra med i det militära. Eller, jo, en del gör det men de hör hemma i kategorin idioter.

Dock kan man ifrågasätta om alla är lämpliga för alla roller. De facto har det konstaterats att människor som inte kan bära tungt och gå långt inte är lämpliga för rollen som jägarsoldat - annars hade det inte funnits dessa fyskrav för befattningen.

Plötsligt skall dessa fyskrav släppas för individer som har andra egenskaper, i det här fallet vad det verkar främst avsaknad av snopp.

Frågan man då ställer sig är - varför? Vad gör det så viktigt att ha kvinnor i jägarbefattningar att det som gör det viktigt att jägarsoldater skall kunna bära tungt och långt är underordnat detta behov?

Är de behov som skall tillfredsställas genom att man försöker se till att de klarar utbildningen bara politik, mediafrieri och missriktad jämställdhetsivran är det helt åt h-vete och en stor otjänst mot tjejerna, deras kamrater i tjänsten och försvaret som helhet.

Tills en vaken journalist ställer lite spetsiga frågor lär vi inte få veta. I det rådande samhällsklimatet ställer ingen journalist som inte plötsligt vill finna sig på Säffles lokalredaktions PRO-bevakningsavdelning dessa spetsiga frågor, så vi lär aldrig få veta.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Nejnej, då är det bara att vänta tills personen gräddats tillräckligt länge. En förkolnad kropp väger mindre än en levande människa.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM