Lufta kylsystemet Suzuki Sv650s -01

rakamora

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2011 Ktm 690 smc
Tjena, har bytt kylarvatten i hojen och försöker nu lufta kylsystemet.
I servicemanualen står det att man ska fylla till kanten på kylarlocket och gunga hojen höger och vänster för att få ut lite luft och sen fylla på. Nästa steg är att starta den med kylarlocket öppet och låta den bubbla av sig, har gjort detta oxå. Kruxet är den att när den gått ett tag så blir han så jävla varm att den skvätten man fyller på kräker han ju bara ur sig efter en stund. Och är man riktigt skillad som jag är så ger man lite gas så sjunker nivån och det bubblar som satan, a nice tänkte jag då kör vi såhär en stund men chi fick jag för när jag släppte gasen så stog det som en jävla kvast ur kylarlocket och jag var millimeter ifrån att få samma öde som twoface i Batman Begins. Så då fick jag börja om från scratch igen, och i expansionskärlet kan jag inte skymta en droppe kylarvatten.

Hur fan ska jag göra ?
 

rakamora

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2011 Ktm 690 smc
Okey, men var ska luften ta vägen då ? Är det som på gammla Volvos att det pyser ut genom locket ?
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Helst ska du ha fått ur allt luft innan du startar. Fyll på glykolen långsamt, kläm på slangarna för att få ur ev luft, luta hojen åt sidan för att ev få ur lite mer luft, kanske finns en luftnippel som du kan öppna också. När du satt på locket kör du runt såsen en stund och sen kan du testa att lufta genom att släppa på locket (när det svalnat)
Nu är ju inte jag någon expert men jag har iaf lyckats att byta kylarvätska några gånger utan att sluta som Twoface.

Lycka till!
 

rakamora

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2011 Ktm 690 smc
Okey ska testas tack!
Helst ska du ha fått ur allt luft innan du startar. Fyll på glykolen långsamt, kläm på slangarna för att få ur ev luft, luta hojen åt sidan för att ev få ur lite mer luft, kanske finns en luftnippel som du kan öppna också. När du satt på locket kör du runt såsen en stund och sen kan du testa att lufta genom att släppa på locket (när det svalnat)
Nu är ju inte jag någon expert men jag har iaf lyckats att byta kylarvätska några gånger utan att sluta som Twoface.

Lycka till!
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Fyll kylaren full,sätt på locket och luta hojen åt sidorna.Kolla om du får i lite till.Sätt på locket och fyll expansionskärlet till mellan full och tom.Starta hojen och kör den riktigt varm.Låt den svalna och kolla att nivån i expansionskärlet är okey ,lossa kylarlocket.Det bör vara fullt där.
Är motorn och kylaren full utan luft så ökar nivån i expansionskärlet lite när vattnet är varmt och inte får plats i kylare, sen när vattnet svalnar så suger hojen tillbaka vattnet.
Bör inte vara nått problem!
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top