Luftfilter?

Fyxim

Medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki RGV250
Har någon en idé om vad man ska göra om ett highflow/konsikt luftfilter ger för dålig luftflöde? Jag kör med något av fabrikatet Silver nu, hojen går som bäst med inget filter alls. Har testat alla möjliga munstycken, nålar/nålsplaseringar, bränsleskruv inställningar, har till och med testat att göra rent filtret, inget hjälper.

Ger K&N mer flöde än "pirat" versionerna? Ska kan kanske köpa ett sånt istället? eller kanske till och med skaffa "Inverted Top" eller "XStream" från dom? Någon annan idé hur jag ska göra? :confused:

Fyxim

Medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki RGV250
cRoC skrev:
Det går inte att trycka på nåt filter från en cross?

Redan testat tagit bort "insatsen" i luftburken.. hjälper inte.. bara om man tar bort hela sidan av luftburken får hojen tillräckligt med luft. :(

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hm nu vet jag ju inte hur det ser ut på din hoj, men filtreras luften om du tar bort sidan?

Fyxim

Medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki RGV250
cRoC skrev:
Hm nu vet jag ju inte hur det ser ut på din hoj, men filtreras luften om du tar bort sidan?

Nepp, inte det minsta om man tar bort filret.. Luften går med rör ner från topen av boxen till sidan av luftburken, där filtreras luften med filter som täcker hela sidan, sen kommer luften in i själva lådan och sen in i förgasaren. Så om jag bara tar bort filter insatsen så att luften går genom röret räcker det inte... om jag tar bort filter insatsen och dessutom tar bort sidan/väggen av luftburken så funkar det utmärkt. Samma sak om jag kopplar bort luftburken från förgasaren.

Fyxim

Medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki RGV250
SmackMan skrev:
Men om man kör med "öppet" luft filter så behöver du väl inte luftburken??

Det var just det.. mitt koniska räcker inte till..
Fyxim skrev:
Har någon en idé om vad man ska göra om ett highflow/konsikt luftfilter ger för dålig luftflöde?
Frågan är om man vågar satsa på ett annat koniskt luftfilter, ett sånt där K&N kostar mellan 400-500kr.. sen kommer säkert Inverted och Xstream modellerna från dom kostar ännu mer..

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Du konstaterade det själv. Ett filter innebär _ALLTID_ en restriktion, inget att göra åt - om man vill förse sin motor med filtrerad luft. Är det värt den sista 1/2 hästkraften att lägga ned hopers med tid och möda att hitta ett filter som filtrerar sämst?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Anders: Hojen ska ju gå bra också, tror inte det handlar om effekt i det här sammanhanget?

Är inte förgasaren för liten?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
cRoC skrev:
Anders: Hojen ska ju gå bra också, tror inte det handlar om effekt i det här sammanhanget?

Har man problem med att hojen inte går bra på andra lägen än icke full gas är luftfiltret bara en del i ekvationen utöver huvudmunstycket.

Vad är det för typ av förgasare som sitter monterad, CV med spjäll eller trottelförgasare?

Fyxim

Medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki RGV250
andersbrink skrev:
Har man problem med att hojen inte går bra på andra lägen än icke full gas är luftfiltret bara en del i ekvationen utöver huvudmunstycket.

Vad är det för typ av förgasare som sitter monterad, CV med spjäll eller trottelförgasare?
Trottel..

cRoc skrev:
Snacka precis med Mcvaruhusets verkstad, dom tror på för liten frögasare.. :huvet Ska nog kanske beställa ett sånt där 37mm förgasar kit från Malossi.. får hoppas på att löser sig :tummenupp

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Fyxim skrev:
Trottel..

Snacka precis med Mcvaruhusets verkstad, dom tror på för liten frögasare.. :huvet Ska nog kanske beställa ett sånt där 37mm förgasar kit från Malossi.. får hoppas på att löser sig :tummenupp

Gå på tippen och sno någon gammal cross förgasare...måste finnas i överflöd ju!

Fyxim

Medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki RGV250
tycon1 skrev:
Gå på tippen och sno någon gammal cross förgasare...måste finnas i överflöd ju!

...det är bra om insuget passar oxå, vilket man får med i dom färdiga kiten från malossi, annars skulle jag köpt en begad :7peta

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
För hårt trimmad 180 kubikare är nog maxstorleken en 36/37 mm förgasare under förutsättning att insuget längre in är lika stort, annars är det ingen mening att montera på en större förgasare. En 28 mm förgasare bör kunna klämma ur minst 15 hästar på en 4-takts 180 kubikare. På en tvåtaktare nånstans närmare 25. Siffrorna tagna mellan arslet och tummen. :D

Fyxim

Medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki RGV250
andersbrink skrev:
För hårt trimmad 180 kubikare är nog maxstorleken en 36/37 mm förgasare under förutsättning att insuget längre in är lika stort, annars är det ingen mening att montera på en större förgasare. En 28 mm förgasare bör kunna klämma ur minst 15 hästar på en 4-takts 180 kubikare. På en tvåtaktare nånstans närmare 25. Siffrorna tagna mellan arslet och tummen. :D

Insuget längre in = reedhuset? Finns en liten plastbit där som ska fördela ut bränslet ut i reed ventilsbladen, dock går den nog lätt att borra upp till större dimension för större insug.

Föresten kan jag berätta att jag fått in bestyckningen på den, byte från mina gamla Boyesen 2-steg reedventiler till mina nya Metrakit kolfiber, nu plötsligt kör jag med 160 munstycke och koniskt. Så till alla NSR ägare rekummenderar Metrakit reeds före Boyesen. Ha en bra påsk :D

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
andersbrink skrev:

hur förklarar du att en helt orginal crm utan strypning ger 27.5 hk?
och att med trimkrök och grejer så för man ett par till?
crm har en 28mm förgasare samma sitter på nsr och jag tror jag såg en på en rs ochså och båda dessa har runt 30 orginal dvs från fabrik...
moa litar int på polarns trofärdighet :fatta!

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
ursäkta att jag yttrat mig lite här, har en fråga,, tzr -87 till -91 (jag har -89`an) har mikuni 26mm och har utan strypning orginal ca 27-28hk... så vad händer om jag skulle slänga på en 28mm förgasare och en trimmkrök plus öppet filter?, (omstyckat såklart).. ingen som skulle kunna ha några tankat på hur mycket effekten skulle hamna på?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
frew skrev:
hur förklarar du att en helt orginal crm utan strypning ger 27.5 hk?
och att med trimkrök och grejer så för man ett par till?
crm har en 28mm förgasare samma sitter på nsr och jag tror jag såg en på en rs ochså och båda dessa har runt 30 orginal dvs från fabrik...
moa litar int på polarns trofärdighet :fatta!
:rofl

Är det någon man skall lita på i det här forumet är det Anders Brink han kan verkligen sina grejer. Det är absolut en rimlig upskattning att 28mm räcker för att försörja ung 25 hk.

Och jag skulle med nöje vilja vara med när man bänkar en orginal crm till den effekten på bakhjulet. Den effekt som tillverkaren eller aftermarket pryltillverkarna anger är i 99% av fallen bluff eller saltade vevaxelponys

Insuget längre in= allt mellan motorn och förgasaren inklusive reedhuset. Reedhuset är dock svårt att få att flöda bättre utan att byta ut det. Vore kanske bra att flödesmäta reedhuset och se hur mycket det flödar samt jämföra det med förgasarens flöde. Det hjälper inte att man har en förgasare som flödar 200cfm om reedhuset bara flödar 150cfm

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
okej... jag säger inget mer utan upp till bevis... jag får hem en trimkrök snart
har inga problem alls att åka och bänka hojen,
jag delar gärna med mig av resultatet då får vi se om det är saltat eller pepprat...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024